מערכת COL | יום ו' אב ה׳תשע״ו 10.08.2016

נחשף ההסכם המתהווה בין חב"ד לצבא

פורסם לראשונה פרטי ההסכם המלא בין חסידות חב"ד ובין צה"ל, בנוגע לבחורים הלומדים בישיבות חב"ד - שחלקים ממנו הודלפו בעבר ● מי יגוייס לצבא, ומי יזכה לפטור ועד איזה גיל? כל הפרטים בכתבה המלאה  פרטי ההסכם
נחשף ההסכם המתהווה בין חב
חיילים חרדים (אילוסטרציה: הרצל קוסאשוילי, ארכיון COL)


צבי סופר

פורסם לראשונה פרטי ההסכם המלא בין החסידות ובין צה"ל, בנוגע לבחורים הלומדים בישיבות חב"ד - שחלקים ממנו הודלפו בעבר, כך חשף היום הכתב לענייני צבא ובטחון של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

על-פי ההסכם, 15% מהתלמידים החב"דיים יקבלו פטור מצה"ל, כדי שיוכלו להקדיש את חייהם לתורה ולשליחות. הם ייבחרו בידי ראשי-הישיבות בהסכמת הצבא.

כל היתר, אחרי שש שנות ישיבה, יקבלו אישור יציאה לשנתיים לחו"ל: שנה אחת לצורך לימוד במרכז חב"ד העולמי 770 במסגרת ה'קבוצה'; ושנה נוספת תוקדש ללימודי הסמכה לרבנות ושליחות באחד מבתי חב"ד או מכוני ה'סמיכה' של החסידות ברחבי העולם. 

מדובר בהחרגה של ממש, כיוון שנכון להיום - כל תלמיד ישיבה מגיל 18 ומעלה היוצא ליותר מ-60 יום בחו"ל מגוייס מיידית ומאבד אוטומטית את מעמד "תורתו אומנותו", מה שלמעשה הביא את מצוקת 300 בחורי הישיבה, שאיבדו את מעמדם 'תורתו אומנותו' כלפי הצבא.

עם חזרתם ארצה של הבחורים החב"דיים בתום שנתיים של לימודי קודש בחו"ל - בגיל ממוצע של 22 - הם יוכלו להמשיך בלימודיהם למשך שנתיים נוספות, בכולל או בישיבה. עם זאת, מי שירצה בשלב זה, יוכל להתגייס למסגרות המותאמות לחרדים.


(תמונת אילוסטרציה: ארכיון COL)

בגיל 24 הם יעמדו שוב בפני צומת דרכים - ויבחרו האם להתגייס או להמשיך בלימודים בכולל או בישיבה. (מה שכונה בעבר 'שנת ההכרעה') מי שיבחר להמשיך בלימודיו יקבל ארכה עד גיל 26. בגיל זה, יחויבו תלמידים הכוללים והישיבות להתגייס. כאמור, רק 15% מתוכם יקבלו פטור גורף, אולם מאידך, מדובר בגיל ממוצע שבו הבחורים הופכים ל'אברכים' (כלומר, מרווקים לנשואים).

ההסכם הזה יחול גם על 300 הבחורים שאיום הגיוס המיידי מונח על ראשם, והם למעשה יוכלו לקבל פטור עד גיל 26. בימים הקרובים יתקיים ככל-הנראה כנס בנושא שבו הם יקבלו פרטים על המתווה.

את ההסכם טוו ראש ישיבת חב"ד בצפת הרב יי"צ וילישאנסקי, ראש ישיבת חב"ד במגדל-העמק הרב יצחק גולדברג וראש ישיבת חב"ד בקריית-גת הרב משה הבלין.

ריזל הוסיף וציין כי 'גורמים בכירים' אישרו לו לפרסם את הפרטים וציינו: "אנחנו מצפים ומקווים שכל בחור ישיבה חב"די ימשיך ללמוד עד גיל 26. בגיל זה, מטבע הדברים, 99% מהתלמידים כבר יהיו נשואים, ולמעשה הבעיות בצבא תהיינה פחות קשות. כמובן שהמטרה שלנו היא שהגיוס יהיה למסלולי שח"ר. זה הרע במיעוטו; ההסכם הטוב ביותר שיכולנו לקבל - אחרת היו מגייסים את כל הבחורים עם חזרתם מה'קבוצה', או שלא היו מאפשרים את יציאתם".

ל-COL נודע כי יש התנגדות להסכם בקרב ראשי הישיבה המרכזית בכפר חב"ד, וכי הם נוקטים בקו אחר כלפי הסוגיה, בנסיון להשארת הבחורים במעמד המלא של 'בן ישיבה'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.