מערכת COL | יום א' אב ה׳תשע״ו 05.08.2016

"מראה פניו הקדושות של הרבי עומד לנגדי גם היום" ● מיוחד

בשבת הקרובה, ב' מנחם-אב, יציינו חסידי חב"ד 87 שנה לביקורו הראשון וההיסטורי של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע בארץ הקודש ● עימנו חיים היום באה"ק לאויוש"ט, מעטים שזכו לחזות בביקור של כ"ק האדמו"ר הריי"צ אז, ואחת מהם היא מרת פסיא וולף תחי' מלוד, אשתו של העסקן הנודע מנהל מוסדות חב"ד באה"ק הרב אפרים וולף ע"ה, ובתו של החסיד הנודע הרה"ח אברהם פריז, שהכין את ביקור הרבי בארץ והתלווה אליו ● "מראה פניו הקדושות של הרבי עומד לנגדי גם היום, והזיכרונות הללו מרגשים אותי גם ממרחק של כשמונים ושבע שנה", מספרת הגב' וולף בזיכרונותיה. מרתק ● מגזין שישי  כך ראיתי את הרבי הריי"צ
למעלה: תמונת כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע. למטה: קבוצת חסידים, באמצע נראה החסיד הנודע ר' אברהם פריז (ארכיון COL)


בשבת הקרובה, ב' מנחם-אב, יציינו חסידי חב"ד 87 שנה לביקורו הראשון וההיסטורי של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע בארץ הקודש.

עימנו חיים היום באה"ק לאויוש"ט, מעטים שזכו לחזות בביקור של כ"ק האדמו"ר הריי"צ אז, ואחת מהם היא מרת פסיא וולף תחי' מלוד, אשתו של העסקן הנודע מנהל מוסדות חב"ד באה"ק הרב אפרים וולף ע"ה, ובתו של החסיד הנודע הרה"ח אברהם פריז, שהכין את ביקור הרבי בארץ והתלווה אליו.

הגב' פסיא וולף:

"בהיותי בת שלוש שנים, עשו הורי הרב אברהם פאריז ואמי מרת רבקה ביילא ז"ל את דרכם לארץ בקיץ תרפ"ז, יחד עם ארבעת ילדיהם, נתן נטע, ברוך, אחותי חיה ואנוכי, הרביעית בבני המשפחה, כשהם מצויידים בסכום כסף גדול אותו קיבלו מסבי, ר' גרשון. מאודסה יצאה משפחת פאריז בדרך הים לעבר ארץ ישראל, והגיעו לנמל ליפו.

הזיכרון הראשון שלי הוא מאותו הזמן. באותם ימים האניות לא היו עוגנות בנמל, אלא סירות קטנות היו מתקרבים אל האוניה שעגנה סמוך לנמל, והנוסעים היו יורדים אל הסירות ומשם לחוף. אותי הוריד מהאוניה ערבי גברתן, ואני, שהייתי ילדה קטנה, נבהלתי מאוד ובכיתי בקול רם. זהו הזיכרון הראשון שלי, שבדיעבד היה יותר מרמז לכך ש"ארץ ישראל נקנית ביסורין".

הסבא והסבתא שלי, הורי אמי, נשארו עוד שנים אחדות בוויטבסק, וכעבור שנים אחדות, בשנת תרצ"ה, עלו לארץ והתגוררו בסמוך לנו, בדירת חדר בחצר המשפחה. אמי הייתה היחידה מאחיה שהקפידה על שמירת תורה ומצוות, ולכן הוריה חפצו להתגורר לידה לעת זקנתם.

הורי עלו ארצה כאנשים אמידים ובעלי ממון, והתיישבו במושבה פתח תקווה, שפרדסים רבים היו סביב לה. הורי רכשו פרדס גדול בשטחי פתח תקווה, ובאותם שנים התפרנסה משפחתי בריווח מפרדס זה. מעניין שאבי לא הסכים להעסיק כלל פועלים ערבים בפרדס שלו, למרות שהיה זה יקר יותר להעסיק פועלים מבני היישוב היהודי, אולם אבי לא רצה לפרנס ערבים מכספו.

אבן שואבת

במקביל קנו הורי דירה ברחוב בר כוכבא 16 בפתח תקווה, ועד מהרה הפך הבית להיות אבן שואבת לקהילה החב"דית הקטנה שחיה אז בארץ. אני זוכרת היטב שמידי י"ט כסלו היו מגיעים לביתינו החסידים הנכבדים למשפחת גורארי', קרסיק, רוזנבלום, ירוסלבסקי, והיו מתוועדים ארוכות עם אבי.

לאותם התוועדויות היו באים גם אנשים רבים מתושבי פתח תקווה, חלוצים ומייבשי ביצות שהיו להם שורשים חב"דיים, היו באים ומסתופפים בבתינו, ואבי השתדל לקרב אותם לחסידות חב"ד. גם הקשר הראשוני עם מר שז"ר, שהיה נצר למשפחה חב"דית, לחסידי חב"ד, נוצר על ידי אבי.

בת חמש שנים הייתי, כשהרבי הריי"צ הגיע לביקור בארץ הקודש, ואבי שהה עם הרבי במשך כל השבועיים של הביקור.


תמונת הוד כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע

בי"ד מנחם אב, יומיים לפני שהרבי עזב את הארץ, הגיע הרבי לביקור בפתח תקווה. נערכה אז לכבודו קבלת פנים רשמית ליד בית הכנסת הגדול, וקהל גדול מאוד של תושבי המקום, בראשות רבנים ונכבדים, קיבלו את פניו בתרועות שמחה.

הפעם היחידה

אמי לקחה אותי יחד עם אחי ואחיותי רחל גיטה וטובה לעזרת הנשים של בית הכנסת הגדול, הרימה אותנו מעל המחיצה, כדי שנוכל לחזות בזיו פניו הקדושות של הרבי. זו הייתה הפעם היחידה שזכיתי לראות את אדמו"ר הריי"צ.

מראה פניו הקדושות של הרבי עומד לנגדי גם היום, והזיכרונות הללו מרגשים אותי גם ממרחק של כשמונים ושבע שנה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.