מערכת COL | יום כ"ט תמוז ה׳תשע״ו 04.08.2016

הכתב הצבאי מנדי ריזל: "המערכה הבאה עלולה להיות מסוכנת"

שנתיים למבצע 'צוק איתן', ונראה כי המצב מעל פני השטח שקט מהרגיל. אך דווקא 'מתחת לפני השטח' משהו מתרחש: כלים כבדים בגבול הרצועה, בניית חומה תחל בקרוב, וכל אירוע יכול להתפתח לכדי משהו שידליק את האיזור ● מגיש תוכניות האקטואליה ברדיו 101.5 (דרום) והפרשן הצבאי של 'קול ברמה' מנדי ריזל, מגיש סקירה על המצב, וגם משחזר את תקופת המלחמה בשני כובעים: כתושב 'בירת העוטף' – שדרות, וככתב צבאי בתחנות הרדיו ● מגזין שישי  שנתיים לצוק איתן
הכתב הצבאי מנדי ריזל:
מנדי ריזל, על רקע תמונות מ'צוק איתן' (צילום: מנדי הכטמן)

ראיין: צבי סופר

על מנדי ריזל בוודאי שמעתם: כתב חב"די רהוט, שהפך לשם נרדף לעניינים הקשורים לביטחון. פרשן לענייני צבא וביטחון ברדיו קול ברמה, ומגיש תכניות האקטואליה קבועה ברדיו 101.5 (דרום).

שנתיים למבצע 'צוק איתן', ונראה כי המצב מעל פני השטח – תרתי משמע – שקט מהרגיל מאידך, נראה כי 'מתחת לפני השטח' משהו מתרחש: כלים כבדים בגבול הרצועה, בניית חומה תחל בקרוב, החמאס מתעצם, מייצר ומנסה להבריח טילים וחופר מנהרות, וכל אירוע יכול להתפתח לכדי משהו שידליק את האיזור.

שנתיים לאחר צוק איתן, ובגזרת עוטף עזה שורר שקט. שקט שלפני הסערה?

מנדי ריזל: "היום לחמאס אין אינטרס לפתוח במלחמה נוספת, בעזה עדיין מלקקים את הפצעים, ומערכה נוספת רק תסבך אותם יותר. אך מצד שני, מצב זה יכול לדחוק אותם להרפתקאה נוספת, כדי להרגיע את דעת הקהל אצלם.

"הבעיה העיקרית הן המנהרות של צוק איתן. המנהרות נחפרות, ביישובים הסמוכים לגדר יש טענות על רעש חפירות. בשנתיים האחרונות עוטף עזה משתקם מאוד יפה והכל נבנה ומתפתח. אבל ברור שמתחת לפני השטח, תרתי משמע, חמאס מתעצם וחופר מנהרות. השאלה היא: מתי יהיה הסיבוב הבא.

מה שמוביל לשאלה הבאה: האם הצבא מצא את הפתרון למנהרות? לאחרונה דובר על אישור תקציב לבניית חומה.

"בחודשים האחרונים, בעיקר כשנסעתי לעשות 'מבצעים' עם החיילים, הבחנתי בהמון כלים הנדסיים של צה"ל סמוך לגדר. הצבא עובד, יש מערכת שפותחה במאות מליוני שקלים, הראשונה בעולם לגילוי מנהרות. למעשה בין היתר מכניסים חיישנים שמזהים רעידות מתחת לאדמה. יש גם כלים הנדסיים שבודקים תוואי מנהרות.

"לגבי המכשול שיבנה: לפי המתוכנן יהיה חציו מתחת לקרקע, וחצי מעל הקרקע. ההבדל העיקרי בין לפני צוק איתן לאחריו, שלפני המבצע המרחק המותר לתושב עזה להתקרב לגדר היה 300 מטרים, ואילו אחרי המבצע המרחק התקצר לכדי 100 מטר בלבד. החומה היא פתרון מסויים. מבחינת חמאס מדובר באיום, כי הנשק העיקרי שלו הוא המנהרות, ולכן החמאס גם איים שלא יתן לבנות את החומה. הנשק השני שלהם, מערך הטילים, די הצטמצם מבחינת האיכות של הטילים ארוכי הטווח. גם מערך ההגנה של ישראל עם כיפת ברזל השתפר מאז צוק איתן, ויש גם מענה מסויים שצה"ל מפתח נגד פגזי מרגמה. לקחו לחמאס את נשק הטילים וכעת את נשק המנהרות, ולכן הם חשים מאויימים.

במלאת שנתיים לצוק איתן אם תוכל לשחזר זכרון מיוחד מתקופת המבצע, ככתב לענייני ביטחון, ובמיוחד כתושב עוטף עזה?

בכל המבצע גם ככתב צבאי וגם כתושב העוטף, אין לך יום ואין לך לילה, כמו שאומרים. כל הזמן דיווחים, כשהולכים לישון מתעוררים מהפצצות. ככתב צבאי ברדיו כל הזמן יש דיווחים, גם בשעות הלילה המאוחרות. קטע טראומטי: אירוע המנהרה בניר-עם סמוך לשדרות.

התקרית בניר-עם, צילום דובר צה"ל:



"קמתי בבוקר בממ"ד, ואני שומע "חדירה ליד שדרות". היו שם 10 מחבלים שיצאו ממנהרה, חמושים מכף רגל ועד ראש, וזה כבר סוג לחימה אחר. יחידות מובחרות עברו מרחוב לרחוב בשדרות לבדוק שמחבלים לא נכנסו לעיר. מנהרת התופת היתה כ-300 מטר ליד שדרות.

"היתה תחושה קשה ברחובות, אנשים לא יצאו לקנות לחם וחלב. לקחנו את הילדים ויצאנו משם. מה שאבסורד בסיפור הזה, הגענו למשפחת אחותי בלוד, ושם כשהיתה אזעקה מצאנו עצמינו ב'אסיפת שכנים' באמצע הלילה בחדר המדריגות של הבניין... בבניינים הישנים אין ממ"ד. לאחר נדודים מפה לשם, חזרנו הביתה, לשדרות...

יש לציין שמרדיו 'קול ברמה' העניקו לנו סופשבוע במלון. עוד אחד מאנ"ש, התגייס והעניק לנו לכמה ימים מנוחה בצימר בצפון, ועל כך יבורכו.

אם מזכירים כאן את הדיווחים של מנדי ריזל ברדיו, בתקופת 'צוק איתן' היה נשמע הכתב החב"די ברדיו כשהוא מוסיף לדיווחים "ברוך ה' אין נפגעים', או 'בחסדי שמים', מה שצויין לשבח ע"י רבים, והוסיף להרגעה.

האם תושבי הדרום יכולים לישון היום בשקט, והאם נכונות השמועות שבזמן מלחמה יפונו יישובים שלמים?

המצב לא כזה פשוט. לשאלתך, יש לצבא תכנית לפינוי 0 עד 4 ק"מ מהגדר במקרה של מלחמה. דיברתי עם ראשי יישובים, והם ערכו תרגולות להיכן יפונו. אבל מדובר בדילמה לא פשוטה: האם לפנות בצורה מרוכזת? ואם חלילה בפינוי עצמו יהיו נפגעים? ומה עם 'תמונת הניצחון' לחמאס, שהצליחו לגרש יישובים שלמים? לדוגמא, ראש עיריית שדרות אמר "אני לא מפנה את שדרות בירת עוטף עזה, זו תהיה תמונת ניצחון של חמאס". זו דילמה לא פשוטה

אפרופו נושא פינוי יישובים אפשרי במלחמה הבאה היל"ת, מנדי מציין את חמיו השליח הרב משה זאב פיזם, השליח הראשי של שדרות, שאמר: "אני משדרות לא זז בשום מצב. פה הרבי שם אותי, ופה אשאר". מנדי מוסיף בהומור, שאם יאלצו במלחמה לפנות את תושבי שדרות, עם השליח הרב פיזם תהיה להם בעיה...

שאלה לסיכום בגיזרה הצפונית: היתה התבטאות של גורם צבאי, שבמקרה עימות ישראל לא תעמוד היל"ת בירי מאסיבי של מאות טילים ביום. הגיזרה הזאת מאיימת כעת?

המערכה הבאה בצפון ה"י הולכת להיות מסוכנת, קטסטרופה. מאות רבות של טילים והפצצות מאסיביות. עברו מאז עשר שנים והם השתכללו, הם ינסו להפעיל כלי טיס בלתי מאויישים, לפגוע באסדות נפט ובכלי שיט. צריך הרבה רחמי שמים. צה"ל מצד שני נערך ורכש עוד אלפי מטרות. יש תרשימים שלמים של כפרים בדרום לבנון שהפכו לתוואי קרקע של טילים. לא מן הנמנע שהצבא ישמיד את המערכים האלו, השאלה כמה זמן יקח עד שיצליחו.

לסיכום: צפוי לנו קיץ שקט?

"אחד מקציני  אמר לי: "כל יום שאני קם אני אומר לעצמי: היום יכולה להתחיל המלחמה הבאה". המוכנות גבוהה, אבל אף אחד לא יכול לדעת. כרגע לא נראית התפתחות יוצאת דופן, אך אי אפשר לדעת ממה האזור יכול להתלקח. לדוגמא חיסול חולייה שבאה להניח מטען על הגדר, יכולה להדליק ניצוץ מסוכן. הרי גם צוק איתן התגלגל ממבצע 'שובו אחים' ולמעשה חשף את כוונת חמאס להפעיל מה שכונה 'חנוכיה' ולהפתיע בחדירה מכמה מנהרות במקביל. עצם הדבר שדבר כזה יכל לקרות הוא מחריד.

"למעשה, באמת אין לנו על מי לסמוך, אלא על אבינו שבשמים", חותם מנדי ריזל את השיחה.



.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.