מערכת COL
|
יום כ"ח תמוז ה׳תשע״ו
03.08.2016
האם קודם תפילת שחרית מותר לאדם לברך את חברו בשלום?
אם קודם תפילת שחרית מותר לאדם לברך את חברו בשלום? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב לברך אדם
האם קודם תפילת שחרית מותר לאדם לברך את חברו בשלום?
תשובה: משהגיע זמן התפילה (מעלות השחר) ועד אחרי שיתפלל תפילת שמונה-עשרה, אסור לאדם ללכת לבית חברו (ויש אוסרים אפילו לחדר המיוחד לחברו, ואף למקומו בבית הכנסת), אם כוונתו רק לכבדו בהקבלת פניו, ואפילו בלי לומר לחברו מאומה, וכל שכן לדרוש בשלומו.
אמנם אם דרוש לו להגיע לבית חברו מסיבה אחרת, כגון שהוא צריך לראות דבר מה או לקחת משם משהו, וכמו-כן אם פוגש את חברו ברחוב או בכל מקום אחר, מותר לברכו ב'בוקר טוב' וכיוצא בזה, אבל לא באמירת 'שלום' או 'שלום עליכם' (כי שמו של הקב"ה 'שלום'). אם הקדים חברו ואמר לו 'שלום עליכם', מותר לו להשיב 'עליכם שלום'. ואם כבר אמר מקצת ברכות השחר, אפשר להקל ולהתיר הקדמת שלום לחברו.
בעיקרון אין להשכים גם לבית אביו או רבו. אך אם עלולה להיות בזה פגיעה בכבודם, מותר ללכת לקבל את פניהם (ואפילו לנמל התעופה), למען כבוד ה' וכבוד התורה. לכן נהגו ללכת לבית החתן לפני התפילה וללוותו לבית הכנסת, וכן להיכנס לבית האבל לנחמו, וכן להיפרד מחבר העומד לפני נסיעה.
על-פי הזוהר, אין לאדם לברך את חברו כלל לפני התפילה. אמנם אם יש חשש לעלבון או לפגיעה כלשהי בכבוד אורח או בעל שמחה – אין להחמיר בזה.
ועדיין כל האמור ללא אמירת 'שלום'. ובכל אלה טוב שיאמר מקצת ברכות השחר וקריאת שמע קודם לכן.
מקורות: ברכות יד,א. זוהר ח"ג קצ,ב. שו"ע או"ח סי' פט ס"ב, ונו"כ. שו"ע אדה"ז ס"ג. פסקי תשובות ס"ק יא-יג.
תשובה: משהגיע זמן התפילה (מעלות השחר) ועד אחרי שיתפלל תפילת שמונה-עשרה, אסור לאדם ללכת לבית חברו (ויש אוסרים אפילו לחדר המיוחד לחברו, ואף למקומו בבית הכנסת), אם כוונתו רק לכבדו בהקבלת פניו, ואפילו בלי לומר לחברו מאומה, וכל שכן לדרוש בשלומו.
אמנם אם דרוש לו להגיע לבית חברו מסיבה אחרת, כגון שהוא צריך לראות דבר מה או לקחת משם משהו, וכמו-כן אם פוגש את חברו ברחוב או בכל מקום אחר, מותר לברכו ב'בוקר טוב' וכיוצא בזה, אבל לא באמירת 'שלום' או 'שלום עליכם' (כי שמו של הקב"ה 'שלום'). אם הקדים חברו ואמר לו 'שלום עליכם', מותר לו להשיב 'עליכם שלום'. ואם כבר אמר מקצת ברכות השחר, אפשר להקל ולהתיר הקדמת שלום לחברו.
בעיקרון אין להשכים גם לבית אביו או רבו. אך אם עלולה להיות בזה פגיעה בכבודם, מותר ללכת לקבל את פניהם (ואפילו לנמל התעופה), למען כבוד ה' וכבוד התורה. לכן נהגו ללכת לבית החתן לפני התפילה וללוותו לבית הכנסת, וכן להיכנס לבית האבל לנחמו, וכן להיפרד מחבר העומד לפני נסיעה.
על-פי הזוהר, אין לאדם לברך את חברו כלל לפני התפילה. אמנם אם יש חשש לעלבון או לפגיעה כלשהי בכבוד אורח או בעל שמחה – אין להחמיר בזה.
ועדיין כל האמור ללא אמירת 'שלום'. ובכל אלה טוב שיאמר מקצת ברכות השחר וקריאת שמע קודם לכן.
מקורות: ברכות יד,א. זוהר ח"ג קצ,ב. שו"ע או"ח סי' פט ס"ב, ונו"כ. שו"ע אדה"ז ס"ג. פסקי תשובות ס"ק יא-יג.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות