מערכת COL | יום כ"ג תמוז ה׳תשע״ו 29.07.2016

הרב משה רוזנפלד מסכם 42 שנות חינוך ● ראיון בלעדי, וידאו

זו לא היתה 'עוד מסיבת סיום' שנת לימודים בת"ת בכפר חב"ד. אפשר לומר שהיה זה ציון-דרך, וההתרגשות שניכרה בקולו של הרב משה רוזנפלד, שפתח את האירוע בקריאת מכתב של הרבי, סיפרה את הכל ● זמן קצר לאחר שהסתיים האירוע המרגש, שוחחנו עם הרב משה רוזנפלד, האיש שעסק בחינוך 42 שנה, מהם 35 שנה ברצף בתלמוד תורה בכפר חב"ד, ושמענו על הרגעים המרגשים, סגירת המעגל, וחינוך של דורות ● בפנים: הרב משה רוזנפלד נואם בטקס, מודה בהתרגשות ומסכם 35 שנה בתלמוד תורה ● ראיון בלעדי, וידאו מיוחד למגזין שישי הרב משה רוזנפלד
הרב משה רוזנפלד מסכם 42 שנות חינוך ● ראיון בלעדי, וידאו
סגירת מעגל מרגשת: הרב משה רוזנפלד אמש, במהלך טקס הסיום בתלמוד תורה בכפר חב"ד (צילום ועריכת וידאו: צביקי ריבקין, COL)
כתב COL

אמש, (חמישי) לא היתה זו 'עוד מסיבת סיום' שנת לימודים בת"ת בכפר חב"ד. אפשר לומר שהיה זה ציון-דרך, וההתרגשות שניכרה בקולו של הרב משה רוזנפלד, שפתח את האירוע בקריאת מכתב של הרבי, סיפרה את הכל.

מאלול תשמ"א – 35 שנה ברציפות, הרב משה רוזנפלד מלמד בתלמוד תורה בכפר חב"ד, וכעת, הגיע הרגע. הוא יוצא לגימלאות.

בין הקהל, היו הורים רבים שזכו ללמוד אצלו, במהלך 35 שנה אלו. כיום הם מלווים את ילדיהם למסיבת הסיום, בסגירת מעגל של דור. רק לחשוב אלו פירות ופרי-פירות גדלו לתפארת תחת ידיו האמונות של המחנך הרב רוזנפלד. מרבית השנים הוא היה 'המחנך של כיתה ו', ודמות בלתי נפרדת מהתלמוד תורה.

אצילות, כבוד לתלמידים, וחוש הומור מפותח, הם חלק מהתכונות שהותירו חותם בליבות התלמידים, והיום רבים מהם מפוזרים בכל העולם: כשלוחים, מורים, אברכים, ובעלי בתים.

כותב השורות שוחח עם 'הרב מוישה', כמו שהוא מכונה בפי כל, זמן קצר לאחר שהסתיים הטקס המרגש. אפשר לומר, בדחילו. גם הוא היה תלמיד אי שם בשנות הממ"ים בכיתה ו' של הרב רוזנפלד, וגם עבורו מדובר בסגירת מעגל מרגשת.

"35 שנה אני מלמד בתלמוד תורה. לא כאן התחלתי את דרכי בחינוך", פותח ומספר הרב רוזנפלד. התלחתי ללמד בלוד לפני 42 שנה, היתה מתיבתא והייתי שם מורה כשלוש שנים. לאחר מכן המשכתי ללמד גם בחיידר אידיש בכפר חב"ד, לפני שהגעתי באלול תשמ"א לתלמוד תורה בכפר. ומאז, אני שם."

"איך היתה האווירה בטקס, אמש?"

"בקהל היו לפחות שני מורים, תלמידי לשעבר. המורה בת"ת הרב דוד מדר, והרב יצחק אצרף. הרב אצרף למד אצלי בתשמ"ב אז לימדתי בכיתה ח' אחר הצהריים. גם בין ההורים ישבו תלמידי לשעבר. אגב, גם הרב מאיר אשכנזי המרא דאתרא של היום למד אצלי בחיידר אידיש.

אתה זוכר את השנה הראשונה בת"ת בכפר, לפני 35 שנה? היו קשיים? 

"הייתי בתחילת הדרך, וכמו כל מורה חדש לוקח זמן עד שאתה 'נקלט'. לכן היו כל מיני קשיים והיה נדמה לי שזה לא כל כך הולך... המנהל ר' שמשון אשכנזי הוא זה שנתן לי את הגב לומר אם זה הצליח או לא.

ראיתי שהיתה לי הצלחה בכיתה ח', ועד היום אני שומע מהתלמידים לשעבר שהם זוכרים זאת לטובה. ראיתי שהצלחה זה לא 'שחור לבן', והתקדמות ראשונה – היא גם הצלחה.

"אני יכול להזכיר מה שהרב מדר ציין כשהיה על הבמה והקריא את מכתבו המרגש בפני כולם: אחד הדברים שהוא זוכר לטובה, היו הרעיונות לפרשת השבוע אותם לימדתי. תלמיד אחר, מנהל תלמוד תורה כיום באחד הערים בארץ, שומר עד היום את המחברות של פרשת השבוע. היו אלו רעיונות לא ארוכים, וורטים ואימרות קצרות יחסית. עד היום יש מי שחוזרים על זה בשולחן שבת. כשאתה רואה את תלמידיך לשעבר, כיום הורים ומחנכים בעצמם, זוהי בהחלט סגירת מעגל מרגשת.

אם אפשר 'טיפ' למורה שנכנס למעגל של יום-רודף-יום, והתמודדות שוחקת?

"הרבי אמר שבחינוך אין כללים. כשם שאין פרצופיהם וכו', ההתייחסות צריכה להיות תואמת לכל תלמיד. שמעתי פעם בשם מחנך שהיה אומר, ש'הרבה פעמים זה תלוי בכוס קפה ששתית בבוקר'. אתה צריך לבוא לכיתה עם מקסימום הרוגע שאתה יכול. ברגע שתשדר מתח פנימי, הילדים בחושיהם מרגישים זאת. תבוא רגוע, זה ישפיע רוגע בכיתה וזה יכול לפתור הרבה דברים. לעיתים אתה לא יודע איזה מאמצים צריך לעשות בשביל להגיע לזה. יש לזה חשיבות רבה.

כאן השיחה גלשה לנושא נוסטלגי, ובוודאי חלק בלתי נפרד מהזכרונות של התלמידים לשעבר: על הרב רוזנפלד כשהוא מלווה את הכיתות בת"ת בטיולים, כשהוא חמוש בכובע מצחייה, עם רובה קרבין, מה שכונה אז 'מטאטא', ועם הרבה חיוך...

אפרופו זכרונות, הרב דוד מדר (כאמור, מורה בת"ת, ותלמיד לשעבר של הרב רוזנפלד) עלה לבמה אמש והקריא שיר מיוחד עם המורה רוזנפלד. בין היתר, הוא הקריא שורה, שבוודאי מעלה הרבה נוסטלגיה אצל ה'תלמידים לשעבר': "אני זוכר את המורה בתקופת הגירים..."

מה היה הרגע המרגש ביותר אמש?

הטקס אמנם היה כללי, אבל שולב בעניין הזה. קראתי את המכתב של הרבי וכך הטקס החל. כשהרב מדר הקריא את המכתב הנ"ל, ולאחר מכן העניקו לי את המתנה - התרגשתי מאוד. זה היה ניכר אח"כ בדיבורי... אח"כ, האפשרות להביע תודה לכל אחד מה אני חש כלפיו, היתה לי לעונג.

האם תוכל לגלות במה תעסוק הלאה, או זה מוקדם מידי?...

" כתוב "על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון". לאחר מעשה, אוכל לומר שהוכרחתי – ורציתי... לא תכננתי, חשבתי להתנתק לגמרי, אבל הכניסו אותי השנה למה שמוגדר "הנהלת התלמוד תורה" שהוקם ע"י ועד ההורים.

"עניין נוסף וקשר יותר מוחשי לעניין החינוך, אמרתי שבל"נ אמשיך במבחנים שעשיתי בכיתה ח' של המורה זוהר. קרוב ל20 שנה הכנתי את התלמידים למבחנים אצל הרבנים. יש תמונות בת"ת של הרב מרדכי אליהו שבחן את התלמידים, והרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה. היו באים אלי קבוצות להיבחן בגמרא ובתניא, למבחן מקדים. הרב זוהר פנה אלי שאמשיך במסורת, ואמרתי לו שבל"נ אמשיך בכך.

עוד אנקדוטה מרגשת, מספר הרב רוזנפלד: "השבוע נכנסתי לכיתה ה' אחר הצהרים, ועשו לי מסיבת הפתעה. לא ידעו לשמור סוד, וגילו לי מראש... באתי לכיתה, היתה אוירה חגיגית, היה שמח..."

השיחה עוד נמשכה בנוסטלגיה על השנים ההן, ועם חוש ההומור המפורסם של הרב רוזנפלד. לסיום איחלנו לו הצלחה רבה בהמשך דרכו, כי מחנך נשאר תמיד מחנך...

צפו בוידאו:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.