מערכת COL | יום כ' תמוז ה׳תשע״ו 26.07.2016

מנדי ריזל: "יש דרך ארוכה עד שהצבא יתאים לחרדים"

דו"ח חדש שפורסם לאחרונה קובע: "הצבא מתרחק מהדת" ● בין הנתונים המופיעים בדו"ח: פירוק תודעה יהודית, גזירת הזקנים, השתלטות קונסרבטיבים ורפורמים על חיל החינוך, ועוד ● האם אכן כך? ר' מנדי ריזל, מגיש תוכניות האקטואליה ברדיו 101.5FM, והפרשן לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה' מעניק ראיון מקיף ל-COL בנושא, וקובע מצב: "הצבא והחרדים הם שני דברים שונים, יקח הרבה מאוד זמן לבנות את הגשר ביניהם". וגם: מהם הקשיים בהם נתקלים חסידי חב"ד בצבא? ● מרתק  לראיון המלא
מנדי ריזל:
מנדי ריזל, על רקע צילום אילוסטרציה (ארכיון COL)


כתב COL

דו"ח חדש קובע: "בצבא מתקיימת פעילות ארגוני חוץ לשינוי השיח הערכי בצה"ל ולפגיעה ברבנות". בין הנתונים המופיעים בדו"ח: פירוק תודעה יהודית, גזירת הזקנים, השתלטות קונסרבטיבים ורפורמים על חיל החינוך ועוד.

גם סוגיית 'גילוח הזקנים' שמסרבת לרדת מסדר היום מזה תקופה ארוכה ניצבת בליבת הדו"ח אותו חיברו במרכז ליב"ה ואשר מתפרס על פני כ-50 עמודים ובמסגרתו נמתחת ביקורת חריפה בה מופנית אצבע מאשימה לעבר צבא הגנה לישראל בניסיון למחוק סממנים דתיים מהצבא.

בדו"ח מובאים נתונים המצביעים על תהליך עומק, הנוגע לכלל שדרת הפיקוד בצה"ל, הנמשך כבר למעלה מעשור המצביע על התנתקות מנושאי דת שהיו בעבר מקובלים ומקובעים בהוראות הצבא. הנתון הראשון שמתפרסם בדו"ח הינו "השתלטות של שיח פוסט מודרני ופלורליסטי על המרחב הערכי בצה"ל, אשר נכפה על כלל שדרת הפיקוד, במישרין ובעקיפין". כך בלשון הדו"ח.

אם עד היום חשבנו לתומנו שחיילים שנתקלים בקשיים לקבלת 'פטור גילוח זקן', או קשיים בקבלת אוכל בכשרות מהדרין הם תופעות 'מקומיות', מגיע הדו"ח הקשה ומטיח את הדברים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: המגמה – התרחקות מהדת.

האם אכן כך?

ר' מנדי ריזל, מגיש תוכניות האקטואליה ברדיו 101.5FM והפרשן לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה' מעניק ראיון מקיף ל-COL בנושא, וגם קובע מצב: הצבא והחרדים זה שני דברים שונים, וייקח הרבה מאוד זמן לבנות את הגשר ביניהם".

מהכרות אישית שלך בנושא של חרדים המשרתים בצבא, ביניהם גם חסידי חב"ד. איך אתה מגדיר את המצב כיום ביחס לחייל החרדי?

מנדי ריזל: "טעון שיפור גדול. ואני אסביר: אפשר לחלק בגדול בין החיילים הנמצאים במסגרות המיוחדות לחרדים, קרי שח"ר על סוגיו, ששם יש הכי פחות בעיות - לבין חיילים חרדים שלא משרתים במסגרות של שילוב חרדים, או גם במסגרת של פלוגת תומר בגדוד רותם של גבעתי - שם קיבלתי המון תלונות בנשואי דת גם מחיילים חב"דיים. הצבא הוא גוף גדול ומסורבל וכאילו מגיעים לקראת החייל החרדי, שמטבע הדברים יכולים ליפול טעויות ואי הבנות כמו בכל גוף גדול אחר.

אך הרושם שאני מקבל וגם אמרו לי את זה חיילים חרדים, לא באופן גורף, אבל לצערי אני שומע יותר מידי קולות של חבר'ה שאומרים לי בשיחות בארבע עיניים: "תקשיב, הצבא לא מתאים לחרדים". מהדוגמאות והסיפורים שאני מקבל, אני רואה שעם כל הכבוד והניסיון של חלקים נרחבים במערכת הביטחון - בגדול הצבא והחרדים הם שני דברים שונים, וייקח הרבה מאוד זמן לבנות את הגשר ביניהם. זה כולל גם את הדברים הכי פשוטים שנוגעים לציפור נפשם של חסידי חב"ד, או דברים שנוגעים לציפור נפשו של כל חרדי: שירות עם נשים, למשל, שאני מקבל המון תלונות על זה. אפשר לומר שיותר מידי פעמים יש מרחק גדול בין מה שהצבא מבטיח לפני הגיוס, למציאות בשטח.


חיילים חרדים בשטח (ארכיון COL)

"אומרים לי את זה הרבה חב"דניקים שמבטיחים להם 1,2,3, ובפועל לא מקיימים את זה. אני מדבר בעיקר אני מדבר על בחורים, 'תמימים', ולא על אברכים נשואים, ובעיקר מי שמשרת כלוחם. אני יודע על חב"דניקים שחיים על שימורים שנה - שנה וחצי, כי הם אוכלים רק בד"ץ העדה החרדית או שחיטת ליובאוויטש ולא מספקים להם. לצערי, יש כאלה שבגלל המצב, הפסיקו לאכול שחיטת ליובאוויטש או ללכת למקווה, לדוגמא. המדרון תלול.

הצבא מצידו טוען: "אנו לא אשמים שהמגייסים מבטיחים דברים לא נכונים", אבל סיפרו לי מגייסים שרמזו להם להבטיח הרים וגבעות - גם אם זו לא האמת, כדי לעמוד במכסות הגיוס. יש חבר'ה עם ערכים שלא שיקרו, ואמרו לי במפורש: 'אין לי לב להוציא בחור מהישיבה בגלל דברים לא נכונים'. אך יש מגייסים שפועלים כך ומבטיחים 1,2,3, בידיעה שזה לא נכון. אם אתה בחור חב"דניק יהיה לך מאוד קשה, רוב הסיכויים שתרד בצבא מבחינה רוחנית. ועם תעמוד במצבך ברוחניות ולא תיפול, זה יהיה כרוך במאמץ קשה מאוד, לאברך יותר קל מהבחינה הזו, אבל עדיין יש אברכים שאומרים: "זה לא מתאים, לא זה מה שרציתי, אם הייתי יודע לא הייתי מתגייס".

נתקלת בעבר במקרים של התנכרות לצרכי הדת, ביניהם דרישה לגילוח זקנים של דתיים וחרדים. הצבא קיבל הוראה להחמיר עם מגדלי הזקנים?

"אכן יש הוראה כזו. בגלל שיש 'אופנה' של גידול זקנים ויותר מידי חיילים החלו לעטות זקן ולטעון שזה מטעמי דת. באו אלי חיילים ואמרו שהם דתיים ולא קיבלו 'פטור זקן' וכו', אבל הבעיה שלא תמיד אתה לא יכול להוכיח מי מוגדר 'דתי' לצורך זה ומי לא. אם זה מישהו חב"דניק - ברור שהזקן הוא מטעמי דת - אבל יש מסורתיים שנופלים בין הכסאות. אני כן יכול לומר שהיו כמה פעמים שהתברר לי שהצבא צדק ומדובר על בחורים ש'תפסו טרמפ' וגידלו זקן לכאורה מטעמי אופנה. בצבא משתדלים לבדוק כל נושא לגופו, ומשתדלים לפתור את הבעיות. אך מטבע הדברים יארך זמן רב עד שיצליחו לעלות על המסלול של שילוב חרדים וצה"ל. אגב, בהזדמנות זו: כל סיפור שמגיע ממני לדובר צה"ל נבדק עד לרמת המפקדים והקצינים גם בדרגות אלוף. מתייחסים לכל תלונה בכובד ראש - אבל לא תמיד מבינים את הבעיות ואת הניואנסים או שנראה כאילו שבצבא מטייחים לכאורה.

יש מקרים בהם אתם בודקים תלונות חיילים, ומתברר שהצבא צדק?

"לא כל המקרים הם שחור ולבן. לפני כמה ימים הגיע אלי מקרה שפניתי לצבא על חייל מישיבה דת"ל שאמר שעולה למשפט צבאי על גידול זקן, וסיפר לי שזה מטעמי דת. עירבתי ח"כ חרדי וכמה דקות לפני שעליתי על זה לשידור- מדובר צה"ל שלחו תמונה של הבחור שמצאו ברשת החברתית שבו הוא נראה בתמונה ללא גופיה, ללא כיפה ועם זיפי זקן. בעצה אחת עם הגורמים הרלוונטיים ברדיו ועם הח"כ החרדי החלטנו לרדת מהסיפור, כי קשה להוכיח במקרה כזה שבחור כזה אכן שומר מצוות ומגדל זקן מטעמי דת. אגב, הוא התעקש שהתמונה היתה מחדר כושר, והרב הצבאי נתן לו אישור בסופו של דבר".

חיילים חרדים רואים בך כתובת?

"בהחלט, ואני שמח שאני יכול לסייע. אם כי לא תמיד כל פנייה מצדיקה כתבה, זה כל מקרה לגופו. לאחרונה היה מקרה של חבר'ה חב"דניקים נשואים שעשו להם בעיה עם המשכורות, בטענה שהאשה עובדת, ולכן לא מגיעה להם המשכורת הצבאית במלואה. עשיתי על זה כתבה, וב"ה אמרו לי שלרובם העניין הסתדר. אגב, בכל חשיפה שלי אני תמיד קורא לחיילים ולבני משפחותיהם לעדכן אם יש בעיה ומוסר את כתובת המייל שלי, ואני מנצל את הבמה הזו גם כעת: [email protected].

אבל אתה לא עושה כתבות רק נגד הצבא?

"בהחלט לא. כשיש היכן לפרגן, אני שמח לעשות זאת. המטרה שלי היא לא להוכיח כמה הצבא רע, אלא לתקן עוולות. ויש לא מעט כאלו. בשנה שעברה, בשיתוף פעולה עם דובר צה"ל, ערכתי ארבע כתבות יוצאות דופן במגזר החרדי - במהלכן התלוויתי לסיורים בגבולות וקיימתי שיחות עם קצינים בכירים, על מפת האיומים הנשקפת לישראל מכמה זירות. אני והמערכת ברדיו קיבלנו על כך המון פידבקים במשך חודשים אחר-כך. אם הצבא רוצה לפרסם על דברים חיוביים שיש לו, שמצדיקים כתבה, אני הראשון שאשמח לעדכן על כך. ואני בטוח שיש על מה".

לסיכום, מה דעתך לגבי הדו"ח שפורסם?

"לא קראתי הדו"ח במלואו, בכל מקרה זה אמור לעורר סימני שאלה. אני מקווה ובטוח שהרב החדש איל קרים יעשה סדר בנושא, לטובת כולם.

***

ביקשנו מבעוד מועד את תגובת דובר צה"ל, והיא טרם נתקבלה. כשתתקבל - נשמח לפרסמה.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.