מערכת COL | יום ט' תמוז ה׳תשע״ו 15.07.2016

"הכל ממשיך וביתר שאת" ● הרב משה הבלין בראיון מקיף

שבוע לאחר ג' תמוז, ולפני י"ב-י"ג תמוז, הרב משה הבלין רב העיר קרית גת וחבר בי"ד רבני חב"ד בראיון מקיף ל-COL ● על ה'יתיר מבחיוהי', ו'אור חדש' בכל שנה, על נושא ההסכמים עם שלטונות הצבא, על היחס ל'תמימים' בישיבות, וגם: מדוע לא נבחר דיין חסיד חב"ד? מרתק ● מגזין שישי  הרב משה הבלין
הרב משה הבלין (צילום: יואל בליניצקי)

כתב COL

שבוע לאחר ג' תמוז, ולפני י"ב-י"ג תמוז, הרב משה הבלין רב העיר קרית גת וחבר בי"ד רבני חב"ד מספר בראיון מקיף ל-COL על ה"יתיר מבחיוהי, ו'אור חדש' בכל שנה, וגם על נושאים העומדים על הפרק: מדוע לא נבחר דיין חסיד חב"ד, על נושא הסכמים עם שלטונות הצבא, וגם על היחס ל'תמימים' בישיבות, ועוד.

כמעט שבוע לאחר ג' תמוז, כשאלפים מעמך בית ישראל נסעו לחצרות קדשינו ולאוהל הק'. על ה"יתיר מבחיוהי", 22 שנה לאחר ג' תמוז תשנ"ד.

הרב משה הבלין: "וודאי שהכל ממשיך, ולא רק ממשיך, אלא ביתר שאת ויתר עוז. בכל שנה יש אור חדש, כמו שבר"ה נמשך אור חדש שלא היה קודם, כך כאן, בכל יום הילולא יש אור חדש שלא היה קודם, שהרבי ממשיך לנו. נכון, הקושי בזה שלא רואים בעיני בשר. מצד אחד, יש כאמור התפשטות של אור חדש, שלא היה קודם. ומצד שני יש געגועים גדולים, 'רצונינו לראות את מלכינו!'

"אבל ההשפעות ממשיכות, וראים את זה כל אחד בפעילותו במקומו. אספר משהו: "הכרתי יהודי מקורב לחב"ד בעיר, ובבדיקה אצל רופאים נמצא אצלה גידול בראשה ל"ע, והם היו לפני בדיקה מכרעת. היה זה לפני מספר שנים, ובדיוק אז נסעתי לכינוס השלוחים לרבי. הוא התקשר אלי, וביקש ממני שאסע לאוהל הק' לבקש עבורה ברכה. עודדתי אותו בדברים, ולמחרת נסעתי עבורו לאוהל להזכיר את שמה לברכה. אחרי יומיים הוא מתקשר אלי ומספר בהתרגשות: "הרופאים אמרו שזו טעות, אין לה כלום!". דוגמא לסיפור אחד מיני רבים, שרואים שממשיך ה'יתיר מבחיוהי'.

הרב הבלין מוסיף ומזכיר סיפור מעניין הקשור בישיבה בקריית גת, עם המשך מופלא:
"מצב הישיבה הכלכלי בשנת תש"נ אז, היה קשה מנשוא, וכבר הגיעו מהוצאה לפועל למכור את בניין הישיבה ל'בית אבות'. הכל היה רח"ל בפני התמוטטות. נסעתי לרב מנדלסון ע"ה רבה של קוממיות. אמרתי לו 'הכל הולך להתרסק, יש דיבורים שלא תהיה קרית גת ישיבה. הרב מנדלסון אמר לי שהוא שבנסיעתו הקרובה לארה"ב, יעבור ב'דולרים' אצל הרבי ויספר על הישיבה. וכך היה, יש ע"כ תיעוד בוידאו. רואים בוידאו. הרבי אמר לו: יש לך בית דין? אם אין לך, תקים בי"ד, ותפסוק כמו הרמב"ם שאדם צריך כסף וזהב שיוכל לעבוד ה'. כך הוא עשה, הקים בי"ד של שלושה, הוא, הרב ירוסלבסקי והרב ווכטער, והיו ניסים."

על רקע הסיפור הזה, ממשיך ומספר הרב הבלין סיפור נוסף, על ה'יתיר מבחיוהי' ברקע הסיפור עם הישיבה, וביה"ד המיוחד שהקים בזמנו רבה של קוממיות:

"הרב מנדלסון ע"ה סיפר לי שהיה יהודי אחד בבית שמש מנהל מוסד גדול לבנות, לא מחסידי חב"ד, והמוסד נקלע לקשיים גדולים והיה זקוק ל80 אלף דולר. הוא החליט לנסוע לפתחי נדיבים בארה"ב, לנסות לארגן את הכסף הדרוש. כשהגיע לארה"ב, נכנס לאוהל להתפלל שיצליח. לפני הכניסה בחוץ ראה את הוידאו עם הרב מנדלסון, עליו סיפרתי קודם, שהרבי אומר לו להקים בי"ד שיפסוק וכו'. היהודי הזה לא ידע חוכמות, נסע לקראון הייטס הגיע לבד"צ של השכונה, ואמר בתוקף: אני מאמין שמה שראיתי באוהל נועד עבורי, כך הרבי ענה לי! וכך אכן היה, ביה"ד פסק לו כנ"ל שיהודי צריך להיות עשיר כמו שכתב הרמב"ם.

"מיד לאחמ"כ, הוא נסע למונטריאול והגיע ליהודי נדיב, שבכל פעם היה נותן לו 50-100 דולר. אותו נדיב רשם לו המחאה, ובחוץ הוא מסתכל, ועליה מתנוסס הסכום המלא: 80 אלף דולר! תקופה ארוכה חיפשתי את האיש בעל המעשה, ולא מאצתי. והנה, לפני שנתיים התוועדנו במירון וסיפרתי את הסיפור, קם יהודי אחד ואומר: 'אני בעל המעשה!...'

יתיר מבחיוהי...

אנו כעת לאחר יום ההילולא ג' תמוז, ושבת לפני י"ב י"ג תמוז. מה זה אומר לנו כחסידים?

"על השבת, הרבי קרא לה שבת "קסטראמה'. הלא בג' תמוז לא ידעו מה יקרא הלאה עם הרבי הריי"ץ, שלחו אותו לגלות שלוש שנים בקסטרמא. רק בי"ב-י"ג תמוז התברר שזו הגאולה. הרבי מסביר שצריך להפוך ג' תמוז לגאולה. ביום שחל פסח חל גם ג' תמזו וגם תשעה באב.חל בראשון של פסח חל ג תמוז וגם תשעה באב, ולכן אמר הרבי, שימים אלו קשורים זה לזה, וכולם יהפכו לששון ולשמחה. ימים אלו בין ג' תמוז לי"ב- י"ג תמוז יש בהם כח להפוך לששון ולשמחה.

כעת, לעניינים שעומדים על הפרק: כולם השבוע ששו ושמחו במינוי דיינים. זה אומר "כולה שלי" וזה אומר "כולה שלי". מדוע אין אף דיין בבתי הדין חסיד חב"ד? והאם לא הגיע הזמן שזה יקרה?

"יש דיינים בביה"ד חסידי חב"ד בגמלאות: הרב יהודה רבינוביץ , הרב יעקב אליעזרוב. רבני חב"ד עושים מאמצים שיכנס כדיין הרב אפרים בוגרד. הבחירות לדיינים היו לגבי ביה"ד הגדול, ומקווים שהרב בוגרד יכנס בבחירות לביה"ד האיזורי. בעיני ובעיני רבים, מאוד מוזר שמחלקים לפי השתייכות עדתית או מפלגתית. דיין חב"די זה מאוד חשוב, חב"ד משדרים אהבת ישראל לכולם. אני יודע שהשר יובל שטייניץ ראש הוועדה רוצה שיכנס דיין חסיד חב"ד, ואני בטוח שגם ש"ס אגודה והבית היהודי לא מתנגדים לכך.



"שוחחתי עם השר ליצמן סגן השר פרוש ועם עוזרה הבכיר של השרה איילת שקד ועם גורמים בכירים בש"ס, וקיבלתי את הרושם שהם בעד. הרבי מאוד רצה הדבר הזה יקרה, שיהיו רבנים ודיינים חסידי חב"ד.

מה המצב נכון להיום, בנושא בחורי חב"ד והגיוס? התפרסמו דיווחים על הסכמים של מספר ישיבות עם שלטונות הצבא.

"הפרסומים לא נכונים. מה שנכון, שבשליחות הבי"ד, רבני חב"ד עשו הסכם מסויים, לגבי בחורים שנקלעו לבעיות קשות עם הצבא. בהחלט אם מישהו חושב שיוכל להביא הסכם טוב יותר, רק נברכו על כך."

סוגיית הגיוס עולה ויורדת מעת לעת, ובכל פעם 'ממציאים את הגלגל מחדש'. לא הגיע הזמן שמישהו יעשה בדברים סדר אחת ולתמיד?

"מה שקורה בפועל, שדבר זה לא הוסדר מעולם, וגם החוק השתנה. כיום בחור עד גיל 22 יכול לצאת לחו"ל עד חודש ימים בתוך שנתיים, ואם יצא יותר מכך - מאבד מיד מעמדו כבחור ישיבה. ולכן מנסים לעבוד על זה, יש היום מערכת חוקים שבשנים עברו לא היתה. היום הדברים מתנהלים אחרת, יש את חוק טל, והחוק החדש. אכן הגיע הזמן שהדברים יסודרו.

ונעבור לנושא אחר: לאחרונה עלה דיון בנושא היחס לבחורי ישיבה שלא מתנהגים כדבעי, והאם אפשר במקרים מסויימים 'לזרוק אותם מהישיבה'. מה דעת הרב בעניין?

"הרבי התייחס לעניין בצורה ברורה, איך לפעול במצבים כאלו. רק אם מוצו כל האפשרויות האחרות ואם הדאגה לפרט היא על חשבון הכלל, אין ברירה. אולם צריך בכל מקרה לדאוג לבחור ולהציל אותו.

"לסיכום: צריך לפעול בימים אלו בפרט באהבת ישראל ואחדות ישראל. הימים מסוגלים להפוך את ג' תמוז, י"ז בתמוז ותשעה באב לימים שמחים, בביאת משיח צדקינו תיכף ומיד ממש.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.