מערכת COL | יום י' סיון ה׳תשע״ו 16.06.2016

מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב ● פרשת בהעלותך

JEM
"אין דבר אבוד" ● כמידי שבוע, 'מבט לפרשה' – שיחה מבוארת של הרבי עם הרב מאיר אליטוב (בתמונת השער: תמונת הרבי, אחת מתוך התמונות שנחשפו לאחרונה ע"י JEM) ●  מגזין שישי  פרשת בהעלותך
מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב ● פרשת בהעלותך
(מתוך אוסף התמונות של JEM)

הרב מאיר אליטוב

בקשר לפסח שני המדובר בפרשתנו ידועה אמרתו המפורסמת של האדמו"ר הריי"ץ שעינינו של פסח שני מלמדנו שאין דבר אבוד ושתמיד אפשר לתקן.

בגמרא, הובאו שלוש דעות במהותו של פסח שני א. שהוא תשלומין של ראשון. ב. שהוא תקנתו של ראשון וג. דעת רבי שהוא רגל בפני עצמו וכך נפסק גם להלכה.

ההבדל המעשי הנוגע להלכה שבין הדעות הוא שלדעת שתי הדות הראשונות קטן שהגדיל בין שני הפסחים אינו חייב בפסח שני כי בפסח הראשון לא היה מחויב כלל, אבל לדעה שפסח שני הוא רגל בפני עצמו הרי שלא משנה אם היה הקטן ברחיוב בפסח הראשון בכל מקרה יתחייב ברגל השני (והוא בתנאי של נמנה על קרבן הפסח הראשון של אביו).

לכאורה בהסתכלות ראשונית נראה שאמרתו הנ"ל של האדמו"ר ריי"ץ מתאימה לשתי הדעות הראשונות שפסח שני הוא תשלומין על הראשון או תקנתו של הראשון כי מהם משמע רעיון התיקון וההשלמה של מה שנחסר בפסח הראשון. אבל אינה נוגעת כלל לדעה שפסח שני הוא רגל בפני עצמו שהרי לדעה זו אינו בא על תיקון כלשהו אלא שהוא רגל לעצמו.

אף על פי כן מסביר הרבי שהאמרה הנ"ל שייכת דווקא לדעת רבי שפסח שני הוא רגל בפני עצמו ומשמעותה עמוקה יותר כי אילו היתה האמרה מתייחסת לדעות הראשונות היתה באה לומר לכאורה שישנה הזדמנות שניה למי שלא עשה בפעם הראשונה אבל האמרה "פסח שני עניינו שאין דבר אבוד" בשייכותה לדעת רבי שפסח שני הוא רגל בפני עצמו באה להשמיענו עניין גדול בהרבה שלא רק שיש הזדמנות שניה ואפשרות לתקן אלא שהאפשרות לתיקון באה כעשיית הדבר בשלימות ולכתחילה ממש כמו הפעם הראשונה כלומר שהאדם מקבל את הפעם הראשונה בשנית ללא כל רושם או סימן שמדובר בעשיה מתקנת או משלימה לפעם הראשונה.

כך צריך האדם לראות כל חייו וכל ענייניו ולזכור תמיד שלעולם אין דבר אבוד ושתמיד אפשר לא רק לתקן אלא גם לעשות בשלימות כאילו באה לידיו שוב ההזדמנות הראשונה עם כל שלמותה והידורה.

שבת שלום
(על פי שיחה לפרשת בהעלותך לקוטי שיחות חלק י"ח)
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.