מערכת COL | יום א' סיון ה׳תשע״ו 07.06.2016

באירועי 'הקהל': מרגשים: יהודי אסטוניה קיבלו את התורה

שבוע של חג עבר על יהודי אסטוניה, כאשר התקיימו בה השבוע טקסי סיומו והכנסתו של ספר תורה מיוחד שמאחד ומלכד את כלל יהודי המדינה ● בכתיבת האותיות האחרונות התכבדו חברי הכולל תורה, אורחים, ראשי הקהל והשליח הרב שמואל קוט ● רגע מרגש במיוחד נרשם כאשר זקן יהודי אסטוניה ר' יוסף בעננסון, בגיל 97, אשר חגג עוד את בר המצוה שלו בטלין שלפני המלחמה, כתב אות בספר התורה  יהודי אסטוניה קיבלו את התורה
באירועי 'הקהל': מרגשים: יהודי אסטוניה קיבלו את התורה
שבוע של חג עבר על יהודי אסטוניה, כאשר התקיימו בה השבוע טקסי סיומו והכנסתו של ספר תורה מיוחד שמאחד ומלכד את כלל יהודי המדינה.

מעבר לכך שארוע הכנסת ספר תורה איננו דבר שבשגרה במדינה הקטנטונת בכתיבת ספר התורה הזה נעשה מאמץ מיוחד, לרגל שנת הקהל, לשתף כמה שיותר יהודים מבני העיר טאלין, ואף אחינו בני ישראל - אנשים, נשים וטף - משאר הערים במדינה זכו ליטול- חלק במלאכה באמצעות רכישת מילים, פסוקים או פרשיות בספר לזכותם ולזכות בני-משפחותיהם והקרובים.

מחשבה מיוחדת אף הוקדשה במטרה להנציח, ע"י התורה, את זכרם של יהודי אסטוניה שהלכו לעולמם ונספו בשואה בידי הנאצים ועוזריהם ימ"ש. אך, הרב קוט גמר בלבו לחבר ולשתף גם פיזית את יהודי המדינה, ובכל מקום שהם, בשמחת התורה, וכך יצא לדרך מבצע מיוחד מסע שמחת ספר התורה ברחבי אסטוניה.

מסע מיוחד זה מתקיים כשנתיים לאחר פתיחתו של "כולל תורה" באסטוניה. המדובר, ב-15 יהודים שטרם פתיחת ה'כולל' היו מקורבים ברמות שונות, וכעת, לאחר שנתיים של קביעות יומיומית בלימוד התורה במסגרת הכולל הפכו הללו ל15 שלוחים נוספים, שלוחי תורה, הפועלים בעיר, ומקרבים אחרים לתורה ולמצוות כל אחד לפי דרכו.

ובכן, עם ההחלטה על קיום ארועי הכנסת ספר התורה היה ברור שחברי הכולל יטלו חלק בראש, וכך כשספר התורה בראשם, צעדו בערים ועיירות השונות, היכן שחיו ופעלו קהילות שלמות של יהודים, נפגשו עם שארית הפליטה, שרידים אחרונים, ועוררו בהם את נקודת היהדות, כאשר הגברים הניחו תפילין, מהם לראשונה בחייהם, כך, חגגו עמם את בר המצוה יחד עם שמחת התורה.

בכל עיר התכבדו היהודים המקומיים בכתיבת אחת האותיות האחרונות שבספר תורה, ולאחמ"כ יצאו עמו בריקוד ושירה תחת החופה, ונעצרו לאמירת פסוקים היכן שבעבר שכן בית הכנסת היהודי במקום. וכפי שזה עתה קראנו, בפרשת השבוע והשימותי את מקדשיכם, וכפי שמפרשים אף כשהן שוממין, בקדושתן הן עומדים.

בכל מקום היכן ששוכן (ולדאבוננו, במקומות מסויימים שכן בעבר, וכיום לא נותר אף זכר ל)בית עלמין יהודי נעצרו לאמירת תפילות וקדיש, כך גם בקברי האחים הפזורים במדינה היכן שנהרגו אחינו בנ"י ע"י הגרמנים ימ"ש.

מסע מרגש זה הגיע לשיאו באירוע רב רושם ביום ראשון, כאשר התכנסו מאות רבות מיהודי טאלין ואורחים , לכנס הקהל מיוחד, למען ישמעו ולמען ילמדו ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת.

בכתיבת האותיות האחרונות התכבדו חברי הכולל תורה, אורחים, ראשי הקהל והרב שיחי', רגע מרגש במיוחד נרשם כאשר זקן יהודי אסטוניה ר' יוסף בעננסון, בגיל 97, אשר חגג עוד את בר המצוה שלו בטלין שלפני המלחמה, כתב אות בספר התורה.

עם סיום כתיבת האות האחרונה והגבהת הספר כנהוג פצחה התזמורת בניצוחו של ר' שלמה ניזין -שאף ליווה עם הגיטרה בכל המקומות בהם עברה תהלוכת ספר התורה-, יחד עם הקהל בשירה ובריקודים. לאחמ"כ יצאו חברי הכולל תורה עם ספרי התורה הישנים לקבל את פני הספר תורה החדש, וכך בריקודים ובהקפות של שמחת תורה הוכנס הספר החדש לתוך ארון הקודש של בית הכנסת.

עם סיום האירוע הרשמי התיישבו חברי הכולל להמשך סעודת המצוה, יחד עם השליח הרב שמואל ואחיו הסופר ר' חיים קוט, מתוך התוועדות חסידית סוחפת. "בלי ספק שכל מי שהשתתף באירועים אלו, עשה עליו רושם שייחרת בו, והלואי ואכן יוסיף אצלו גם ב"ושמרו לעשות", מסכם הרב קוט.

אסטוניה היום מצטרפת ליום ההתרמה הגדול של "כולל תורה" לעמוד ההתרמה www.charidy.com/tallinn
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.