מערכת COL | יום כ"ט אייר ה׳תשע״ו 06.06.2016

הצלם של הרבי ● זכרון להולכים

לרגל יום הייארצייט של ר' לוי יצחק פריידין ע"ה, "הצלם של הרבי", שחל בכ"ט אייר, אנו מביאים רשמי זיכרון מ"הסרטים של פריידין" שהביאו את הקולות והמראות מבית חיינו ● "הילדים והמבוגרים, מקשיבים, מרותקים לספסלי העץ הישנים בבית הכנסת. רק רעש גלגול הסרט המונוטוני נשמע, וקולות השירה. אך לפתע... אבוי! הסרט נקרע..."  הצלם של הרבי
הצלם של הרבי ● זכרון להולכים

היום כ"ט באייר, חל היארצייט של הרה"ח ר' לוי יצחק בן הרב יהודה לייב פריידין ע"ה.

שימש כ'צלם החצר' של הרבי ובית חיינו, וזכה לקירובים רבים מכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

זכה ועד היום אלפי תמונותיו וסרטיו שהופקו באמנות מיוחדת, מהווים אוצר של ממש עד לימינו אלה.

נפטר בשנת ה'תשנ"ג, מנ"כ ירקון תל אביב.

***

הסרטים של פריידין

תושב כפר חב"ד מספר על זוית מעניינת, ומרתקת, כיצד הוא ראה בר' לוי יצחק פריידין ע"ה, את מה שמסמל המושג "תשרי אצל הרבי".

וכך הוא מספר: "בילדותי, בשבתות בבית הכנסת, הילדים היו מתאספים ליד לוח המודעות הגדול, ומתבוננים בהתרגשות במודעה בכתב יד ובו כתוב: 'במוצאי שבת, יוקרן סרט על חודש החגים אצל הרבי. מחיר, שעה וכו'. ההתרגשות היתה בשיאה.


הסריט אווירה

"ר' לוי יצחק פריידין היה מציב מבעוד מועד את המקרן שלו, שהיה (כמו בשנות הממי"ם) מכונה עם שני גלגלי סרט. מי שחשב שר' לוי יצחק פריידין רק עמד והסריט את הרבי, אינו אלא טועה. ר' לוי יצחק הסריט אווירה.

"אני זוכר שהסרט שלו תמיד היה מתחיל בניגון חב"די מקלטות ניחו"ח (ניגוני חסידי חב"ד) ומראה קודם כל את 770 וסביבתו. לאחר דקה או שניים, המצלמה לוקחת אותך למעקב אחרי סנאי עם זנב ארוך, שנעלם לו על אחד העצים. הכל, כדי להכניס את הילד או הצופה לאוירה. הבן, אתה נמצא ביבשת אחרת לגמרי.

"הסרטים של ר' לוי יצחק פריידין היו נעשים באומנות מיוחדת, כדי לתת לצופה הרגשה של נגיעה בהרגשה, באוירה, במקום. הנה בחור "תמים", שעומד נשען על הגדר אבן המקיפה את המדשאה לפני 770. הוא כנראה ממתין למכונית של הרבי שיחזור מהאוהל.

והנה, מטבח "הכנסת אורחים". כאן מבשלים את הכמויות העצומות של סעודות החג, והימים שביניהם.

"אפשר לחוש את האוירה. הנה המצלמה מסתובבת לה בתוך 770, וכל ילד מנסה לזהות את בן משפחתו שטס לרבי. כשנמצא מישהו מוכר, היתה התלהבות רבה. וכמובן השיאים המרגשים, כיצד הרבי מעודד בחוזקה במוצאי יום כיפור ב"מארש נפוליאון", ועוד.

"הילדים והמבוגרים, מקשיבים מרותקים לספסלי העץ הישנים בבית הכנסת. רק רעש גילגול הסרט המונוטוני נשמע, וקולות השירה. אך לפתע... אבוי! הסרט נקרע...

"זה היה חלק מהחוויה", מספר תושב הכפר בגעגוע לא מוסתר, "ר' לוי"צ פריידין עמל להדביק את הסרט הסורר בשתי פיסות דבק שקוף, האור כובה, והסרט המשיך לרווחת כולם..."

"שמעתי גם על ילד שפנה לאביו: 'אבא, בשנה הבאה גם אני רוצה לנסוע לרבי'. ענה לו אביו מיניה וביה: 'ראית את הסרט של פריידין, לא?'...

"זה היה הכי קרוב ודומה להיות במחיצת הרבי... זה בשבילי היה ר' לוי יצחק פריידין ע"ה. אמן, שהביא לנו את חווית חודש החגים בצורה בלתי רגילה. לא נשכח אותה כל חיינו".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.