מערכת COL | יום י"ח שבט ה׳תשס״ה 28.01.2005

בירורי הלכה ומנהג - הלוואות כספים

לא אחת יוצא לרבים מאיתנו ללכת לגמ"ח כדי לפרוט צ'ק או כדי לקחת הלוואה, בהרבה גמ"חים מקובל לקחת על פריטת צ'ק כמה אחוזים או להחתים על הוראת קבע כתנאי לקבלת הגמ"ח, האם אין כאן אבק ריבית? ישנם אנשים שללא כל קשר לגמ"ח פורטים צ'קים לאנשים תמורת כמה אחוזים, האם זה מותר ואם כן, האם צריך לעשות תנאי בלקיחה? ומה יהיה הדין במקרה והלווה מבקש ללוות כסף במטבע זר, ומקבל את הכסף בשקלים. האם יש לקבל ממנו בדיוק את סכום השקלים שקיבל, או שמותר לדרוש ממנו להוסיף כסף שיספיק בכדי לקנות שוב את המטבע זר? נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר.
בירורי הלכה ומנהג - הלוואות כספים
צילום אילוסטרציה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יכול להגיע לריבית ממש
כ"ח שבט ה׳תשס״ה
ככה היו העובדות, כתבתי צ'ק על סך עשרת [10,000] אלפים שקל לזמן של שלש חדשים ונתתי למחליף הצ'ק ונתן לי תמורתו 9,400 [תשעת אלפים וארבע מאות] שקל. ואחרי השלש חדשים המצב שלי הדרדר והצ'ק חזר בלי כסוי, בא המחליף ותבע ממני את הצ'ק וכל ההוצאות שהיו לו בגלל החזרת הצ'ק, סך הכל נתתי לו [10,050] עשרת אלפים וחמישים, יוצא שקבלתי מהמלוה 9,400 [תשעת אלפים וארבע מאות] שקל, ואחרי שלש חדשים שלמתי עבור הלוואה זו [10,050] עשרת אלפים וחמישים שקל, הרי כאן ריבית ממש בלי שום שאילות, ולכן אני חושב שאפילו באם הצ'ק יעבור הרי זה אסור כיון שיכול לבא לידי ריבית ממש, אלא אם כן לא יהי אחריות על הלוה [המקבל] על הצ'ק באם לא יהיה לו כיסוי וכדומה, ואם הוא יחזור המלוה [הנותן] יאכל אותו ויהיה כל ההפסד שלו, אז לא יבא לריבית כלל אבל מי יחליף צ'ק בתנאים כאילו, הרי הוא מטורף או יקח עמלה 50% דהיינו שיתן עבור הצ'ק רק חמשת אלפים שקל, ומי מטורף לשלם ריבית כל כך גבוה, לכן זה לא שייך כלל, אלא בדרך שיש ריבית.
לכן כמו כל הלוואה בריבית מועיל היתר עיסקא, אולי גם כאן יואיל היתר עיסקא.
בכלל האם מועיל היתר עיסקא לפועל שמקבל משכורת קבוע [כמו מלמד] שהרי כל מה שכתוב בשטר הוא שקר ברור, האם מועיל שטר שמבוסס על שקר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.