מערכת COL | יום כ"ג אייר ה׳תשע״ו 31.05.2016

נחשף: ההסדר המוצע לדחיית גיוסם של החוזרים מה'קבוצה'

בית דין רבני חב"ד באה"ק סומך את ידיו על המתווה שהושג על-ידי ועדת ראשי הישיבות, בשאיפה להסיר את סכנת הגיוס המרחפת מעל ראשיהם של כ-300 בחורים שחזרו מה'קבוצה' ●  חבר ביה"ד הרב משה הבלין מסביר: "אנחנו מציעים פתרון שיוריד מעליהם את חרב הגיוס עד גיל 26, ובינתיים הם יכולים להמשיך ללמוד, להתחתן וללמוד בכולל"  מכתב בי"ד רבני חב"ד
נחשף: ההסדר המוצע לדחיית גיוסם של החוזרים מה'קבוצה'

כתבי COL

בית דין רבני חב"ד שיגר היום מכתב אל כל ישיבות תומכי תמימים בארץ, ובו החלטת אסיפת בית הדין בעניין הבחורים שאיבדו את מעמד 'בן ישיבה' בעקבות יציאתם לשנת ה'קבוצה' וצווי הגיוס שניתנו להם.

בית הדין התכנס לדיון מיוחד בשבוע שעבר בעקבות הבעיה החמורה שאליה נקלעו כ-300 בחורים שחזרו משנת ה'קבוצה' וקיבלו צווי גיוס. למקצת מהבחורים כבר נקבע תאריך גיוס לשבוע הבא, וזאת בשעה שהם תלמידי ישיבה לכל דבר ורצונם להמשיך בלימודם.

באסיפת בית הדין מסרה ועדת ראשי הישיבות, העומדת בקשר עם הצבא, דוח על המגעים שהתקיימו. בוועדה חברים הרב יצחק גולדברג, ראש ישיבת תות"ל מגדל העמק, הרב משה הבלין, ראש ישיבת תות"ל קריית גת, והרב יוסף יצחק וילשנסקי, ראש ישיבת חח"ל צפת.

מסביר הרב הבלין: "המצב החוקי כיום קובע שבחור היוצא לחו"ל לזמן ממושך מאבד את מעמדו כבן ישיבה ש'תורתו אומנותו', וממילא הוא חייב גיוס. לכן נעשים מאמצים כבר כמה שנים למצוא הסדר שיאפשר לבחורים לצאת לשנת ה'קבוצה' המסורתית, בלי שיחוייבו להתגייס. בפועל טרם נחתם הסכם כזה, ולכן הבחורים שיצאו ל'קבוצה' בשנים האחרונות איבדו את מעמדם והם נעשו חייבי גיוס".

פעילות ועדת ראשי הישיבות התחילה לפני כמה שנים, עם מעורבותו הגדולה של הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה. בהמשך התקיימה אסיפה של כל ראשי ישיבות חב"ד, ובה הוצגה הבעיה והכיוון המסתמן לפתרונה.

הרב הבלין מבקש להדגיש: "בתחילה ניהלו את המגעים עסקנים, והמכסימום שהשיגו היה הסכמה לדחיית הגיוס עד גיל 24. זה לא היה מקובל על הרבנים, והם דרשו שהדחייה תהיה עד גיל 26, וגם דרשו לאפשר לאחוז מסויים מהאברכים להמשיך ללמוד גם הלאה. לכן הוחלט שראשי הישיבות עצמם ייכנסו לתוך העניין, וב"ה הגענו להסכמות שנותנות פתרון לבעייתם של הבחורים האלה".

הרב הבלין דוחה את הביקורת הנשמעת על ההסדר שאליו הגיעו: "כל אלה שכותבים הצהרות יפות מתעלמים ממציאות אחת – יש כרגע 300 בחורים, תלמידי ישיבות, שאיבדו את מעמד 'בן ישיבה' בגלל יציאתם ל'קבוצה', והם קיבלו צווי גיוס. בלי פתרון הם יגוייסו או יושלכו לכלא. אנחנו מציעים פתרון שיוריד מעליהם את חרב הגיוס עד גיל 26, ובינתיים הם יכולים להמשיך ללמוד, להתחתן וללמוד בכולל".

עוד אומר הרב הבלין, כי אחרי עמל רב, ופגישות עם הגורמים הצבאיים ועם חברי הכנסת החרדיים, המעורבים בחקיקת החוק, המתווה שהושג על-ידי ועדת ראשי הישיבות הוא הפתרון הטוב ביותר שאפשר להשיג כדי למנוע את סכנת הגיוס לבחורים שכבר יצאו ל'קבוצה'.

"אנחנו עדיין מנסים לשפר את המתווה לגבי העתיד", אומר הרב הבלין, "אבל באשר לבחורים שכבר יצאו ואיבדו את מעמדם – זה הפתרון היחיד שיאפשר להם כרגע לדחות את הגיוס ולהמשיך בלימודיהם, ולכן בית הדין אישר את ההסדר הזה".

במכתבם לראשי הישיבות כותבים הרבנים כי שלטונות צה"ל הגיעו להסכמה לדחות את גיוסם של אותם בחורים שאיבדו את מעמדם, וזאת במסגרת שתי אפשרויות: 1) דחייה עד גיל 24, ואז הם יתגייסו למסגרת שח"ר. 2) דחייה עד גיל 26, אבל במשך השנתיים האלה האברכים צריכים ללמוד מקצוע המתאים לצורכי הצבא.

החלטת בית הדין קובעת:

"1) על כל התמימים הנ"ל לעשות כל מאמץ להמשיך לימודיהם עד אחרי שנת הכולל שאחרי החתונה.

2) לימוד המקצוע הנ"ל ייעשה רק באישור המשפיע, ראש הישיבה או רב הקהילה.

3) לימודים אלו ייעשו במהלך שנת הכולל השנייה, ויתקיימו רק במקום לימודים חרדי".


בסיום החלטת בית הדין נכתב כי "בית הדין מחזק את ידי הפועלים לקבלת האישור ל-13 חודשי היתר יציאה, לשנת 'הקבוצה' כפי שהיה מקובל מקדמת דנא, מבלי לאבד מעמד 'בן ישיבה', ומבקשים מהם להמשיך ולפעול".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.