מערכת COL | יום י"ח אייר ה׳תשע״ו 26.05.2016

ל"ג בעומר - מתן תורה של החסידות • הרב טוביה בלוי

מה עניינו של ל"ג בעומר עפ"י תורת החסידות, ומדוע עשה הרבי 'רעש' מעניין הכינוסים והתהלוכות? ואיך 'לוקחים' את עניין היום לטובת חינוך הילדים? • שיחה מרתקת ומעמיקה עם הרה"ח הרב טוביה בלוי לרגל ל"ג בעומר • וגם: לרגל הגיעו לגבורות לאורך ימים ושנים טובות, מודה הרב טוביה בלוי לקב"ה: 'אוֹדֶה ה' מְאֹד בְּפִי וּבְתוֹךְ רַבִּים אֲהַלְלֶנּוּ' • מיוחד • מגזין ל"ג בעומר  הרב טוביה בלויבפנים: תשורה מיוחדת>>
ל
הרב טוביה בלוי (צילום: אלי סגל, המבשר)

משה בן-חיים

בפתח הדברים, ברכנו את הרב טוביה בלוי לרגל הגיעו לגבורות, שיאריך ימים על ממלכתו מתוך בריאות ונחת, ויזכה להפיץ את מעיינות התורה והחסידות כהרגלו בשנים, ותורת הרבי בפרט.

לאחר האיחולים, בקשנו מהרב בלוי התייחסות על עניינו של ל"ג בעומר עפ"י תורת החסידות.

הרב טוביה בלוי:

כתוב בסידור אדה"ז של"ג - אותיות 'הגל'. 'עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם אָנִי לֹא אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה'. ורש"י מפרש שם: "לרעה. לרעה אי אתה עובר, אבל אתה עובר לפרקמטיא". זה לא הרמטי, אלא בצורך חשוב אפשר לעבור. אותו הדבר זה בעניין לימוד פנימיות התורה.

יש הרבה שטוענים שפנימיות התורה בנויה על הקבלה, יסודות והמשך של הקבלה. אפשר להגדיר שחסידות הופכת את הקבלה לנגישה. היתה חומה בין הנגלה והנסתר, ובשנים קודמות הותר רק ליחידי סגולה, אבל היה 'גל', לא חומה הרמטית.

ככל שמתקרבים לגאולה - שכל כולה ידיעת ה' - ממילא הגיע הזמן ללמוד פנימיות התורה וזו גם חובה. נתחיל מר' חיים ויטאל בשער ההקדמות שכותב שם שמצווה ללמוד פנימיות התורה. הבעש"ט עם אימרתו הידועה "אימתי קאתי מר לכשיפוצו מעיינותיך חוצה". ואדמוה"ז עוד פיתח את העניין, ועד הרבי בדור השביעי פיתח הדרך לזירוז וכטעימה לעתיד לבוא. כמו שהרבי אמר - חובה ללמוד פנימיות התורה.

הרשב"י הוא הראשון שפרסם את תורת הקבלה בספרו הזהר הקדוש, ואחריו המשיך האר"י הקדוש וכן הלאה. אם כן בל"ג בעומר זה זמן פנימיות התורה, להרבות ולהתחזק וללמוד בה, שביסודה היא קבלה. וכדי להבין את פנימיות התורה, זה נעשה באמצעות לימוד החסידות.

'מתן תורה' של פנימיות התורה

צריך ללמוד ביום הזה חסידות יותר מתמיד, ולהמשיך הלאה גם לימים הבאים. על ל"ג בעומר כתוב, שכשם ששבועות נקרא 'חג מתן תורה', כך ל"ג בעומר נחשב כ'מתן תורה' של פנימיות התורה.

מדוע הרבי עשה כזה 'שטורעם' מעניין הכינוסים והתהלוכות?

ל"ג בעומר קשור גם עם רבי עקיבא שפסקו תלמידיו למות וכו'. רבי עקיבא היה זה שדיבר על חשיבות לימוד תורה לילדי ישראל, ואהבת ישראל - "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה".

עניין זה חשוב במיוחד בשנת 'הקהל', שכולל אנשים נשים והטף. התינוקות הם אלה שיקרבו הגאולה כמו שכתוב 'מפי עוללים ויונקים יסדת עז', ויש לקרב אותם לאהבת ה' ויראת ה', בפרט בשנת הקהל - 'ויראו את ה'.

מה צריך כל חסיד לעשות ביום הזה?

ברור עפ"י הוראות הרבי כמו שהזכרנו עניין הילדים, כל אחד צריך לפעול בגופו בתהלוכות, או בהכנות או לאסוף ולרכז ילדים, או בממונו. כל אחד באיזור מגוריו שיעזור לבית חב"ד או לכל מי שמארגן תהלוכות וכינוסי ילדים.

אני סבור, שכמו שבעניין 'הקהל' אפשר לפעול לא רק באופן ממוסד, אלא בכל הזדמנות לאסוף שלושה או חמישה אנשים, כך גם בל"ג בעומר כל אחד יכול לפעול אפילו לא באופן מוצהר, אלא לאסוף כמה ילדים, משפחה שכנים וכו', אם הם לא משתתפים מסיבה כלשהי בתהלוכה הרשמית. ללמוד איתם דבר תורה ופסוקים, זה עניין גדול במיוחד ביום זה.

ל"ג בעומר קשור עם חינוך, שנהגו לצאת בשדה עם חץ וקשת, וכו'. איך פועלים ביום זה עניין החינוך עם הילדים?

באופן כללי זה הולך יחד, נגלה ופנימיות התורה. כמו שכתוב שלעתיד לבוא תינוקות ילמדו פנימיות התורה. הרבי אומר שילדים קטנים צריכים ללמוד תניא. יש לאסוף את הילדים ביום גדול זה, למסור להם מי זה רבי שמעון בר יוחאי, וללמוד איתם פנימיות התורה וחיזוק התורה.


מירון (צילום: מנדי הכטמן)

רבי שמעון היה במערה והיה בסכנת נפשות, ועם כל המס"נ שעבר, היתה לו אהבת ישראל גדולה כמו לתלמידו רבי עקיבא. כדאי לחדד לילדים את המסרים הללו.

מסר לסיכום?

כתוב 'אוֹדֶה ה' מְאֹד בְּפִי וּבְתוֹךְ רַבִּים אֲהַלְלֶנּוּ', שמי שקרה לו נס, עליו להודות ברבים ולברך בפני עשרה את ה', כך כתוב בשו"ע. בהזדמנות זו אני מביע את תודתי הגדולה לקב"ה, שאני ורעייתי זכינו להגיע לגיל הזה.

הייתי יותר משלוש ארבע- פעמים בסכנת נפשות, והקב"ה הוציא אותי. הרבי אמר לרעייתי ב'הקהל' הראשון ה'תשל"ד: 'ראית חסדי ה' עם בעלך, ותראי גם בעתיד'. וזה אכן מה שראינו. לפני עשרים שנה, אף אחד לא ניבא לי שאגיע לגיל הזה, וזה רק בחסדי ה' ובזכות הרבי.

כל המאורעות הטובים שהיו עמדי הם בזכות הרבי. אני מודה לה' שזכינו להיות שליחי הרבי ולעסוק בענייניו, ויעזור ה' שבזכות זה נזכה לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

***


תשורה מיוחדת: להורדה - לחץ כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.