מערכת COL | יום י"ז אייר ה׳תשע״ו 25.05.2016

"שהיו מסובין בבני ברק": על תהלוכות ב'עיר התורה' ● מיוחד

אילו 'אטרקציות' מושכות את הקהל בבני ברק? האם יש התנגדות לכנסים ותהלוכות? דווקא ל"ג בעומר הוא הזדמנות לגלות את בית חב"ד שתוסס ופועל בעיר ● וגם: מה מאפיין את התהלוכות ב'עיר התורה' בני ברק? שוחחנו עם הרב מנחם מענדל קסטל, מנהל בית חב"ד בעיר על התהלוכות שהיו במהלך השנים, ועל אלו הצפויות ● וגם: לקט תמונות היסטוריות מתהלוכות בני ברק בשנים עברו ● מגזין ל"ג בעומר  תהלוכה בבני ברק

לוי מנדל

מאז יצא הרבי יצא בקריאה לקיים את התהלוכות, ארגון צעירי אגודת חב"ד בבני ברק מארגן את התהלוכה המרכזית בעיר. הרוח החיה במשך כל השנים היה השליח הרה"ח ר' משה גרינברג ע"ה שנפטר לפני כשלוש שנים, ומסורת התהלוכה והכינוסים שלאחריה נמשכת ברוב עוז ותעצומות.

הרכב התהלוכה והשותפים להצלחתה

להצלחת התהלוכה הגדולה בבני ברק יש שותפים רבים שפועלים יחדיו מתוך הרמוניה: בעיר פועלת ב"ה קהילה חב"דית גדולה ומגוונת. אנ"ש חסידי חב"ד בעיר נרתמים ומתגייסים לקיום התהלוכה ולקיום הכינוסים שלאחריה בגופם, בנפשם ובממונם. תלמידי ישיבות 'תומכי תמימים' בארץ הקודש - במיוחד מישיבת תו"ת במגדל העמק וכפר חב"ד - משמשים כמדריכים ושומרים על הסדר, הן בשעת התהלוכה והן בשעת הכינוס.

ל'תהלוכה' יש שלושה מרכיבים: התהלוכה עצמה שמתמקדת ברחובותיה המרכזיים והסואנים של עיר התורה והחסידות, וכן שני הכינוסים שמתקיימים מיד לאחריה (כינוס לבנים וכינוס נפרד לבנות), בסך הכל משתתפים בהם אלפי ילדים כ"י עם הוריהם. בעיר מתקיימות תהלוכות גדולות נוספות: בשכונות פרדס כץ ושיכון ה' ע"י השלוחים המקומיים.

החידושים, התוספות, והכינוס החדש שנוסף

החידוש המרכזי שהחל בשנה האחרונה הוא כינוס גדול ומרשים שנערך באולם נפרד עבור נשי ובנות העיר מיד לאחר התהלוכה, במקביל לכינוס ילדי התתי"ם. עד כה הן לא זכו לכינוס ל"ג בעומר משלהן.

"בשנה שעברה ניסינו בפעם הראשונה לקיים כינוס מיוחד", מספר הרב קסטל. "לאור ההצלחה הגדולה, שכרנו הפעם אולם גדול יותר שבו תתקיים תוכנית ערכית מרתקת עם הגב' מיכל לויטין והפתעות נוספות.

"גם בכינוס ילדי התתי"ם אנו נערכים השנה לתוכנית "הקהל" מקורית ומרשימה בהשתתפות רבני העיר ובהנחייתו של השליח הרב בנימין וילהלם שהוא מנחה בחסד עליון וכוחו יפה לרתק את הילדים במתיקות ובחן רב. התוכנית תהיה כמובן מותאמת והולמת לציבור הילדים החרדים והיראים לדבר ה'".
אז מה מיוחד בתהלוכה בבני ברק?...

אנו מנסים לברר: האם התהלוכה בבני ברק, עיר בה כל התושבים שומרי תורה ומצוות, שונה באופייה מתהלוכות אחרות?

"הפעילות התוססת מסביב לתהלוכה המרכזית בבני ברק נושאת מטבע הדברים צביון שונה לחלוטין מאופי הפעילות בכל עיר אחרת. והדברים אמורים לא רק ביחס לתהלוכה, אלא באופן כללי ביחס לכל הפעילות הענפה שמתקיימת לאורך השנה כולה. היעד של "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" הוא אותו יעד בכל מקום והוא לא מתחלף, אך הפעילות מתקיימת בהתאם לאופי ציבור תושבי העיר".

האם נתקלתם בהתנגדות לתהלוכה?

"קיום התהלוכה בבני ברק הוא אתגר משמעותי גם מהבחינה הזאת. בשנותיה הראשונות של התהלוכה, בני ברק היתה המעוז האקטיבי ביותר של ההתנגדות לרעיון התהלוכה. ההתנגדות התעוררה והוצתה בכל פעם מחדש כשעמדו על הפרק פרשות שונות (כמו מערכת הבחירות בשנת תשמ"ט וכדו'). עד עצם היום הזה אנו נתקלים בגילוייה השונים של התופעה הזאת, אך בכללות ניתן לומר כי עם השנים ההתנגדות נחלשה ונותרו ממנה "שיריים" בלבד.

"אנו מצידנו עוסקים בהפצת האור ולא מתעסקים כלל בחושך", מספר הרב קסטל. "והתוצאות בהתאם: כיום משתתפים בתהלוכה המרכזית המוני ילדי התתי"ם בעיר מכל החוגים ומכל החצרות, רבני ואדמו"רי העיר מעודדים את רעיון התהלוכה, ועיריית בני ברק עומדת לימיננו בעזרה וסיוע. התהלוכה מתפרסת על פני רחובותיה המרכזיים של בני ברק; מרכז העיר, רח' רבי עקיבא ומרכז איצקוביץ נחסם במשך שעה ארוכה בצהרי יום חמישי ל"ג בעומר, והתהלוכה מורגשת היטב בכל העיר".

ממזכירות הרבי שאלו כמה ילדים השתתפו בתהלוכה

כדי להדגיש את חשיבות התהלוכה בבני ברק מספר הרב קסטל: "הרה"ח ר' מרדכי גולדברג סיפר לי בימים אלו שבאחת השנים - בה הוצתה התנגדות עזה לתהלוכה - הוא קיבל טלפון מהמזכירות והתבקש לדווח בפרוטרוט כמה ילדים היו בתהלוכה, מאלו תלמודי-תורה, מי היו הדוברים בתהלוכה וכן פרטים נוספים שהרבי ביקש לדעת אודות התהלוכה בבני ברק".

גם ההשפעות של התהלוכה גדולות מכפי שניתן לשער. "במהלך כל השבועות האחרונים שבמהלכם אנו עוסקים בארגון התהלוכה הגדולה, אנו באים במגע עם אנשי מקצוע רבים מקרב תושבי העיר שמעניקים לנו שירות מקצועי הנצרך לתהלוכה ולכינוסים. מעניין להווכח כיצד התהלוכה המיתולוגית היא הילדוּת של כל כך הרבה ילדים שהיום הם כבר הורים לילדים משלהם שמשתתפים בתהלוכה. ידוע לי על כמה אברכים שהתהלוכה היתה בבחינת "הניצנים הראשונים" להתקרבותם ללימוד דא"ח באופן קבוע ולהתקשרות לאילנא דחיי".

לפני סיום מבקש הרב קסטל להזכיר: "להצלחת התהלוכה שותפים חסידים יקרים מחוץ לבני ברק שתומכים ביד רחבה: הרה"ח הר"ר חיים יעקב שי' לייבוביץ, קרן "קרנו תרום", קרן "עזרת מנחם", משפחת הרה"ח ר' משה גרינברג ע"ה, ועוד חסידים נוספים שליבם חם ועירני לעניני הרבי ופעולותיו. הרבי לא נשאר בעל חוב ובוודאי יזכו לכל מילי דמיטב מנפש ועד בשר".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.