מערכת COL | יום י"ז אייר ה׳תשע״ו 25.05.2016

כינוסי ל"ג בעומר - אז והיום: השלוחים מספרים ● פרוייקט מיוחד

איך היו נראות התהלוכות הראשונות בארץ? האם היום קל יותר למארגנים, עם כל הפרסום, המדיה והאטרקציות? ● ברב-שיח מיוחד, שלוחי הרבי הוותיקים מספרים על הכינוסים והתהלוכות, אז – והיום: הרב יצחק גרוזמן השליח בראשון לציון מספר על האטרקציות של אז, מלחמת יצר טוב והיצר הרע, הרב יוסף גרליצקי השליח בתל אביב מספר על התהלוכות הראשונות בשנת תש"מ – שנת הקהל במירון ובצפת, והרב מנחם וולפא השליח לנתניה, מספר על ההבדלים בין התהלוכות של פעם – לתהלוכות של היום ● מגזין ל"ג בעומר  התהלוכות של פעם
כינוסי ל
למעלה בכיוון השעון: הרב יצחק גרוזמן, הרב מנחם וולפא, והרב יוסף גרליצקי בכינוסי ל"ג בעומר (ארכיון COL)

משה בן-חיים

כולם כבר יודעים: כינוסי ל"ג בעומר של חב"ד הפכו מזמן לשם דבר, ואין כמעט מישהו שלא יודע במה מדובר. ההורים זוכרים מהשנה שעברה, והילדים כבר מחכים בקוצר רוח לאירוע הגדול.





למעלה: אקרובט בתרגול אחרון, לקראת ה'פאראד' בכפר חב"ד (צילום אילוסטרציה: שמואל בן-צבי) למטה: כך היו נראות ה'אטרקציות' של פעם בתהלוכות ל"ג בעומר

אך היו גם ימים אחרים: ימים של שלטים מאולתרים, רכב עם רמקול, ומי בכלל חלם אז על מסוק שירד ויקח איתו לסיבוב "עשרת הפסוקים" כמה ילדים?

פנינו לשלושה שלוחים של הרבי באה"ק, ברב-שיח מיוחד, לשמוע על התהלוכות של פעם, ושל היום:

מה אירגנתם בכינוסי ל"ג בעומר הראשונים שלכם? מה היו ה'אטרקציות'?

הרב יצחק גרוזמן, שליח הרבי בראשון לציון:

"הפרסום היה באמצעות מודעות רחוב, שאז זה 'הלך טוב'. הרכבנו משאיות עם מוצגים בסגנון אמריקאי, כמו שראינו ב'פאראד' אצל הרבי. היו אז שתי תהלוכות גדולות, אחת תהלוכת רכבים, ואחת תהלוכת ילדים והורים.

אגב, השנה היא שנת השלושים לתהלוכות של חב"ד בראשון לציון. אני זוכר שבתהלוכת הרכבים, המשטרה חסמה כבישים מרכזיים, ושיירה של ענקית של רכבים, ובראשה נסעו רכבי משטרה, אמבולנס ומכבי אש. כל מרכיבי הבטחון של העיר היו שותפים, ביקשנו שכל אחד יבוא וישתתף, זה עבד יפה מאוד.

בתהלוכת הילדים, היו השלטים הזכורים לטוב, פיסת עץ ועליה בריסטול עם הכיתוב "מזוזה" "כשרות" וכן הלאה. אני זוכר את הכינוס הראשון, ב'בית מכבי הצעיר', הבאנו את פישל גייקובס מכפר חב"ד, ואת שותפו, והם הביאו הצגה בלתי-נשכחת. "מלחמת יצר טוב והיצר הרע", היה ה'מסמר' של הערב. הרבה מתח ואקשן, עשו מאוד יפה, מלחמה של ממש. הם מינפו את המופע לכיוון הערכי-יהודי, איך להתגבר ע"י זריזות, ולא להתייאש. ואם לא הולך, מנסים שוב, להפתיע ולהיות יצירתי. כך זה פעל בשנים הראשונות.


תהלוכת ל"ג בעומר באחד היישובים בארץ, בימים ההם (אילוסטרציה)

הרב יוסף גערליצקי שליח הרבי בתל אביב:

"בשנת תש"מ שנת 'הקהל' התחילו בארץ התהלוכות בעידוד הרבי. היינו אז שלוחים בצפת, ויחד עם קבוצת השלוחים ערכנו תהלוכות בהרבה מקומות שלא היו בהם בתי חב"ד: כרמיאל, קרית שמונה, מעלות, מטולה, ועוד, ב-8-9 מקומות בצפון.

במירון אני שובצתי לארגון התהלוכה, ושם היה משהו מעניין: היום לא נותנים למכוניות להכנס למתחם הציון, כידוע. אז, נכנסנו עד ממש עד לציון עם משאית מקושטת בראש התהלוכה. הרב מרדכי הלפרין דאג שהמשטרה תסגור את המתחםו והתהלוכה עלתה עד לציון, היתה שם תהלוכה גדולה ושמחה מאוד.

מוקדם יותר, השתתפתי גם התהלוכה שנערכה בצפת. קבוצת השלוחים התפזרה לכל הערים באיזור, זו היתה הצלחה גדולה בצפון. כך זה היה בשנה הראשונה.

בשנים אח"כ, כשהגעתי בשליחותי לעיר תל אביב, עשינו את התהלוכה הראשונה והמרכזית של העיר, במקום אחד מרכזי. היינו מביאים אוטובוסים מכל השכונות, פעם זה היה בדיזינגוף, פעם בנחלת יצחק ופעם בגינת שיינקין. ב"ה עם השנים, יש כיום 23 תהלוכות רק בת"א. כל שכונה עושה כינוס ותהלוכה משל עצמה.

בימים ההם, היו הצעדות ברחובות המרכזיים. אולי היה קוסם, או אטרקציה אחרת, אבל הילדים היו באים בהמוניהם, לצעוד ולצעוק את הפסוקים ברחובה של עיר. התהלוכה היתה עם כח משיכה גדול מאוד, למרות שצעדו עם שלטים כמו פעם, מקלות וקרטונים עם עשרת המבצעים הק' של הרבי, ולמרות האמצעים הפשוטים יחסית למה שמוכר היום, היו באים אלפים.

הרב מנחם וולפא, שליח הרבי בנתניה:

"בשנים הראשונות היו פרסים גדולים, היה מסוק שהיווה אז אטרקציה מרכזית, מוצגים על טרקטורים, בהמשך לתהלוכות שראינו אצל הרבי. הקהל מאוד התפעל מזה, אז זה עבד יפה מאוד.

היום משתמשים יותר במדיה להגיע לקהלים, קבוצות חברתיות, מרכזים קהילתיים ויש תהודה גדולה. אז לא היו לנו אפילו את חומרי העזר הבסיסיים, הכל ארגנו בעצמינו. אמנם, כבר בתש"מ היו את השלטים המפורסמים של צא"ח, אבל כל הרעיונות היו מקומיים. לא היה רעש בכל הארץ אבל היתה סעייתא דשמיא גדולה, ופחות דרישות מהגורמים הרשמיים, והכל סודר בצורה קלה יחסית.

בשנים הראשונות היו שהרימו גבה? לא הבינו מה אתם רוצים?

הרב יצחק גרוזמן:

"לא, בדיוק ההיפך. פעם היה קל יותר בארגון התהלוכות והיתה אהדה גדולה. בזמנו רוב הילדים היו מבתי ספר ממלכתי, היה קשר חזק עם בתי הספר, והיה קל להביא אותם לתהלוכות. ראית תהלוכות ארוכות של ילדים, לא מבתי ספר דתיים. לעומת זאת היום עם כל האטרקציות, קשה יותר למשוך ילדים, הם מוצפים במופעים. היום ההצלחה הגדולה יותר בשכונות, והדגש פחות על אירוע מרכזי אחד. יש ב"ה 19 בתי חב"ד, שם כל אחד עורך תהלוכה בשכונתו, ומרכז העיר הפך בשנים האחרונות לתהלוכה של ציבור מסורתי-דתי, ובאים אליה מכל האיזור, אל רק מראשון לציון.
עם השנים אופי התהלוכות השתנה, ומתפזר על פי השכונות הרבות בעיר.

הרב יוסף גרליצקי:

"אני לא זוכר אירוע מיוחד שהיתה התנגדות. פעם אחת בלבד, אני זוכר התקיימה תהלוכה גדולה בת"א, משום מה באותה שנה התקיימה שלא כרגיל, במקום ברחוב קינג גורג, היא עברה ברחוב בלפור. מאחת המרפסות זרקו על הילדים מים או משהו. אבל חוץ מזה, לא זוכר משהו משמעותי. להיפך, היו מציצים מהחלונות ויוצאים מהחנויות וצועקים: 'כל הכבוד!'. היה קידוש ה' גדול מאוד".

הרב מנחם וולפא:

"בשנים הראשונות היתה הצלחה גדולה, הרבה יותר מעבר למצופה. השתתפו מחוגים אחרים, ודווקא אז יכולנו ללכת בכביש הראשי של העיר. היום קשה לחשוב על זה... כולם מחאו כפיים וקיבלו אותנו בהתלהבות. יש לציין שכמה שנים קודם החלו בעיר מבצעי הרבי, כגון מבצע נרות שבת קודש, ומבצעים נוספים, ואולי לכן קיבלו אותנו בשמחה. בתחילה הרעיון של התהלוכות אכן היה ייחודי ולא ידעו מה מדובר, אבל המוטו שקבע הרבי לתהלוכות - אהבת ישראל ו'יחד כל ילדי ישראל' זה תופס כל אחד בכל מקום".

מה קורה היום, אלו אטרקציות הכנתם לכינוסים?

הרב יצחק גרוזמן:

"יש פרסום באמצעי המדיה, פרסים והפתעות. ואיך אפשר בלי אטרקציה מרכזית? יש קרקס אווירי שעולה הרבה... מופע לוליינות בגובה 8 מטרים, זה מהווה אטרקציה. הערכתי שהשנה התהלוכה תגדל. חוץ מזה, וזה העיקר, יש המון רוחניות...


'המון רוחניות': הרב יצחק גרוזמן מפריח בלונים בל"ג בעומר עם בקשות הילדים לביאת המשיח (ארכיון col)

הרב יוסף גרליצקי:

"יש ערים בארץ שאתה מביא שחקן מפורסם מאוד, ובאים אלפי ילדים לראותו, הוא אטרקציה גדולה. בתל אביב המצב קצת שונה: לפני שנה הבאנו שחקן מאוד מפורסם, בהשקעה כספית גדולה. והנה בתהלוכה אני מבחין בתוך הגינה במספר ילדים שהסתובבו שם. שמעתי אותם אומרים: 'זה לא מעניין אותנו'. בעניין הזה ת"א שונה קצת ממקומות אחרים, יש להשקיע הרבה מחשבה איך להביא את הילדים לתהלוכות.

כל בית חב"ד בכל שכונה מביא משהו שמתאים למקומו. אצלינו משקיעים בפרטים ובפרסים, מביאים הצגה מושקעת עם לוליינים, ויש צפי לאלפי משתתפים. המשטרה סוגרת רחובות מרכזיים, קינג ג'ורג', אלנבי, ליד הבימה.

היום המצב השתנה וכל בית חב"ד עורך כינוס בשכונתו, לא כמו אז שהיה כינוס אחד מרכזי. חשוב לציין, שבת"א יש אלפי ילדים שפעם בשנה אומרים 'שמע ישראל', ופעם בשנה שומעים על הקב"ה, וזאת אני אומר בלי גוזמא.

הרבי הטמיע בנו שביום גדול זה – ל"ג בעומר, אפשר להשפיע על ילדי ישראל.

הרב מנחם וולפא:

"דווקא היום, יש קשיים והגבלות, וכל שנה זה נס יותר גדול. מצד שני, ב"ה גם התהלוכות גדלות יותר ויותר והיום פורצים קהלים חדשים. בשנים האחרונות הכינוס מתקיים ב'פארק אגם החורף' או בכינוי 'השלולית', המקום למופעים הגדולים ביותר בעיר.

השנה יש לנו בליל ל"ג בעומר תהלוכה ענקית של כל ילדי המוסדות, וכל מי שמצטרף מהקהל הדתי. מחר יום ל"ג בעומר, יש אירוע לכל תושבי העיר באגם החורף, כ- 12 אלף משתתפים. לא יאומן!

עד רגע זה לא סיימנו עם כל הקשיים. בהזדמנות זואני מודה לכל המוסדות והשלוחים, המדריכים והמדריכות, בכל שכונות שהתגייסו למטרה החשובה.

גם לפני ל"ג בעומר, נערכו בבתי הספר בעיר הצגות ל"ג בעומר, כ-10 אלף ילדים! בתי הספר פתחו את שעריהם בהתלהבות, יש לציין. זה 'הקהל' שאין כדוגמתו, זה דבר חי שמוסיף והולך.

"רואים במוחש שיד החסידים על העליונה, ומחכים שהעניינים יפעלו את פעולתם, ונזכה השנה שהרבי מלכנו יהיה בראשנו!






הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.