מערכת COL | יום י' אייר ה׳תשע״ו 18.05.2016

לאחר 100 שנה: הפרוכת חזרה הביתה

חזרה הביתה: פרוכת ארון הקודש שנעלמה לפני 100 שנה, הוחזרה לבית הכנסת באירקוצק שבסיביר ע"י השליח הרב אהרון ווגנר, ובסיוע ראש העיר באירקוצק  לסיפור המלא
לאחר 100 שנה: הפרוכת חזרה הביתה
למעלה: הפרוכת העתיקה חוזרת לקהילה היהודית. בעיגול: שליח חב"ד הרב אהרן ווגנר עם ראש העיר אירקוצק

כתב COL

רגעים של התרוממות הרוח בקהילה היהודית באירקוצק, עיר בצפון הרחוק של סיביר, עת הפרוכת העתיקה שנעלמה באורח מסתורי לפני כמאה שנה, שבה הביתה, לאחר מאמצים של הרב ושליח חב"ד הרב אהרון ווגנר, וראש העיר.

הפרוכת התגלתה לפני מספר חודשים ע"י כתב העת Archives of במוזיאון ההיסטורי של העיר. כששמע את החדשות רבה של אירקוצק השליח הרב אהרון ווגנר, ערך ביקור במוזיאון לראות את הפרוכת במו עיניו. "ממש התרגשתי לראות את הפרוכת, אותה פרוכת שהיתה תלויה בבית הכנסת שלנו לפני למעלה מ -100 שנים", אמר הרב ווגנר.

ראשי הקהילה והרב החלו במגעים להוכחת בעלות על הפרוכת, כדי להחזירה למקומה. "כמובן שבהנהלת המוזיאון לא היו מרוצים מהרעיון. הם טענו כי 'הצגת הפרוכת במוזיאון היא תוספת משמעותית עבורו, להצגת ההיסטוריה של העיר, ומשיכת מבקרים', מסביר הרב ווגנר.

בסעודת הפורים שהתקיימה בבית הכנסת עם אורחים רבים ובנוכחות ראש העיר, ניצל הרב ווגנר את ההזדמנות והעלה את הנושא בפני ראש העיר. "אמרתי לראש העיר כי הפרוכת שייכת לקהילה היהודית, וכמה חשוב שתחזור למקומה הטבעי בבית הכנסת, לשם היא שייכת. הבטחתי שכל אחד יוכל לבוא ולראות אותה", מוסיף לתאר הרב ווגנר את השתלשלות הדברים.

בית הכנסת באירקוצק נחשב למבנה בעל חשיבות היסטורית גם עבור העיר, ומידי שנה מושך אלפי מבקרים. זה גם היה טיעון משכנע כדי להשיבה למקומה הראוי.

לבסוף, לאחר מאמצים ממושכים, הנהלת המוזיאון הודיעה לרב ווגנר כי הפרוכת תועבר לבית הכנסת, ותוצג בתוך ארון זכוכית לצד ארון הקודש הקיים. הרב ווגנר: "אנו מקווים כי ביום הכיפורים הקרוב נוכל לתלות את הפרוכת על ארון הקודש וספרי התורה שלנו, ובכך לשחזר את ההוד של הימים ההם".

ביום שישי האחרון הפרוכת הגיעה לבית הכנסת, וכעת היא גלויה לכל מבקר, מעידה יותר מכל על נוכחות יהודית רציפה בעיר הסיבירית אירקוצק.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.