מערכת COL | יום ט' אייר ה׳תשע״ו 17.05.2016

חולל בית הקברות העתיק בויניצה

בקהילה היהודית בויניצה באוקראינה נחרדו לגלות כי חולל בית הקברות העתיק, נעקרו מצבות והעצמות הושלכו לאשפה. רב העיר ושליח חב"ד הרב שאול הורביץ, סיפר כי "בית הקברות נראה כמו לאחר פוגרום, עצ־ מות זרוקות, קברים הפוכים. המראות קשים. מדובר בבית הקברות היהודי העתיק שבעיר ויניצה, שבשטחה נמצאים שני בתי קברות יהודיים"  חולל בית הקברות
חולל בית הקברות העתיק בויניצה
ממראות ההרס בבית העלמין. משמאל: רב העיר ושליח חב"ד הרב שאול הורביץ
בקהילה היהודית בויניצה באוקראינה נחרדו לגלות כי חולל בית הקברות העתיק, נעקרו מצבות והעצמות הושלכו לאשפה. רב העיר ושליח חב"ד הרב שאול הורביץ, סיפר כי "בית הקברות
נראה כמו לאחר פוגרום, עצ־ מות זרוקות, קברים הפוכים. המראות קשים. מדובר בבית
הקברות היהודי העתיק שבעיר ויניצה, שבשטחה נמצאים שני בתי קברות יהודיים.

בית הקברות שימש את היהודים עד לפני כמאה שנה וכיום הוא עומד שומם ומוזנח. בעבר ניסו ראשי הקהילה היהודית המקומית להשיג אישור מהעיריה להעביר את בית הקברות העתיק – ששייך חוקית לעיריה – לרשות הקהילה, על מנת שיחלו בשיפוצו. אולם למרות סיכומים מוקדמים בנושא, זה לא נעשה. לפני חמש שנים לפני פסח החלו עבודות במקום אבל ב"ה הצלחנו למנוע את הגזירה".

עפ"י הידוע, במהלך השנים הקהילה היהודית המקומית קיבלה אישור מהעיריה המקומית לשקם את בית הקברות, בתנאי שהרשות הארכיאולוגית בבירה תיתן אישור לשקם ולגדר את בית הקברות. הקהילה היהודית העבירה את המסמכים לגורמים הרלוונטיים, כדי שיוציאו אישור לגדר ולשקם את בית הקברות. אך דבר לא נעשה לבסוף. בשל ההזנחה, איש העסקים חזר לפעול למימוש תכניות הבניה שלו והפעיל במקום דחפורים.

רבני 'מרכז רבני אירופה', בהם הרב ישראל ליכטנשטיין, הרב אריה גולדברג סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, והרב ישעיהו מן ההר, הזדעזעו למראה עיניהם. הרבנים קיימו ישיבה לאחר הסיור והוחלט ש'מרכז רבני אירופה' יתערב בנעשה ויפעל לשיקום בית הקברות.

העיר ויניצה שימשה מרכז יהודי משמעותי עד מלחמת העולם השניה, כשהתגוררו בה קרוב ל־ 40 אלף יהודים. עם פלישת הגרמנים לברית המועצות, חלק מיהודי העיר גויסו לצבא האדום ואחרים, כ־ 25 אלף, נתפסו בעיר על ידי הנאצים והוצאו להורג. מרבית היהודים שחזרו לגור בעיר אחרי המלחמה עלו לישראל בגל העליה הגדול של שנות התשעים וכיום חיים בה כ־ 4,000 יהודים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.