מערכת COL | יום ג' אייר ה׳תשע״ו 11.05.2016

"אלימות? לא בבית ספרנו": היועץ החינוכי משיב לשאלות הגולשים

במסגרת המדור "אתם שואלים – המומחים עונים", הרב שחר שאער יועץ חינוכי ומחבר הספר "נחנך ונצליח", עונה לשאלות הגולשים משבוע שעבר ● והפעם: איך ממגרים את בעיות האלימות בבתי הספר ובחברה בכלל? ● מרתק  שאלות בנושא חינוך
צילום אילוסטרציה: מענדי אדרעי (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

בשבוע שעבר, בהמשך לכתבה מרתקת של הרב שחר שאער, יועץ החינוכי ומחבר הספר "נחנך ונצליח", הגולשים הציגו לו שאלות בנושאי חינוך.

השבוע, הרב שאער בחר להתייחס לשאלה שמשקפת התלבטות של הורים רבים, וגם מחנכים: נושא ההתמודדות עם אלימות בסביבה החברתית, ובבית הספר. אחד הגולשים הפנה את השאלה הבאה:

"כיצד פותרים את בעיות המריבות הידועה, בה הילד לפעמים מגיע הביתה באמירה ש'לא רוצה לחזור לכיתה יותר', או יוצא בתנופה מהכיתה ואומר שאם שואלים איפה הוא להגיד שהוא ח"ו נעדר וכדומה?"

הרב שחר שאער משיב: "ראשית עלינו להכניס כל הזמן לראש שאין דבר בלתי ניתן לטיפול. נושא האלימות שבעבר קראו לזה מקרי אלימות, הפכו ל'אירועי אלימות' ועד שהדבר הפך לצערנו להיות 'תרבות של אלימות'.

מנסיוני ראיתי שכאשר הנהלת ביה"ס החליטה למגר את תרבות האלימות, הדבר הצליח ואף נשמר לטווח ארוך. למנהל ביה"ס אחריות כבידה להביא לידי כך שכל קהילת ביה"ס (הצוות, התלמידים, ההורים, הרשות המקומית ומשרד החינוך) יתגייסו למשימה, יתנו לו גיבוי ויסייעו בהכחדת האלימות.

אבל השואל פנה מהמקום של ההורים ומבקש לדעת מה עליו לעשות כדי שבנו לא יחווה אלימות במוסד החינוכי.

ראשית נגלה אמפטיה כלפי הילד, נזדהה אתו ונשדר לו שאנו מבינים על מה הוא מדבר כשהוא מתלונן על אלימות. נשוחח עם הילד על כך, נקבל פרטים ונסייע לביה"ס להתמודד עם הבעיה לפתור את התופעה.

חשוב שנשדר לילדינו כי בכל מקרה אנו מצפים מהם להתנהג באופן מכובד ולשמור על כללי ההתנהגות, נשדר להם אמון ביכולת שלהם להתנהג באופן מכובד לזולת ובוודאי הימנעות מאלימות המהווה קו אדום.

דוגמא אישית

נשמש דוגמא אישית ונדבר עם הילדים במילים של כבוד, עידוד, תרבות חיובית ותקשורת בונה .
לעתים אני שומע את האמירה "תנו לילדים לריב ביניהם, ילדים גדלים ומתחסנים מזה, אל תגונן יותר מידי על הילד", ומצד שני אני שומע לעתים את האמירה "הבנים של ההוא תמיד מעורבים במריבות".

לעתים קיצוניות ההורים הופכים להיות חלק מהמריבה ממש. על-כן עלינו להימנע מלהישאב לתוך אירועים של מריבות בין ילדים, אך בהחלט נוכל לסייע על ידי שיח מכובד עם הורים אחרים. נזכור כי כאשר אנו מדברים בסגנון של האשמות, הנושא לא בא על פתרונו, כי השיח אינו על האירוע המדובר – אלא על סגנון הדיבור.

הצדק צריך גם להיראות

נכוון את ילדינו כיצד לפעול כאשר הוא פונה אלינו באירוע מסוים שקרה לו. נעודד אותו להתלונן ומאחורי הקלעים נספר למורה שוב בשיח מכובד כי עודדנו את ילדינו להתלונן ואנו מצפים שהילד יראה ויחוש שהצדק אכן נעשה.

בשיח עם ביה"ס נבקש לשמוע כיצד האלימות טופלה, מי טיפל בזה ומה בכוונת ביה"ס לעשות כאשר ישנו ילד המהווה איום מתמיד ומשרה אווירה של אלימות בביה"ס."

בע"ה בכתבה הבאה בסדרה, הרב שחר שאער יענה על שאלות נוספות.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.