מערכת COL | יום ב' אייר ה׳תשע״ו 10.05.2016

"אם לא היית כאן, גופתה של אמא הייתה מזמן אפר" ● מרטיט

"שתדע לך - הוא אומר לי בדמעות - אם לא היית נוכח כאן היום בעצמך, גופתה של אמא כבר הייתה מזמן אפר חלילה. אין לי מילים להודות לך על שהצלת את אמי משריפה וכעת תזכה נשמתה למנוחה הראויה" ● סיפור טרי שהתרחש בימים האחרונים, אותו העלה על הכתב הרב ירחמיאל גורליק, שליח הרבי בטיומן שבסיביר  לסיפור המלא
צילום אילוסטרציה: ברלה שיינר

הרב ירחמיאל גורליק, טיומן

נפרדתי מהם בברכת הדרך והם יצאו למסע. במשך שמונת החודשים האחרונים, בעקביות מפתיעה, מידי שבוע בשבוע הם הגיעו לביתנו לשעתיים של לימוד תורה ומסורת.

תוכנית "יורו-סטארס" לצעירי רוסיה כבר הפכה לשם דבר. מאז הכניס הרב הראשי הרב לאזאר את הרב מנדי וילנסקי לתפקיד האחראי על הפעילות עם הצעירים בכל רחבי רוסיה, העבודה עם הצעירים תפסה תאוצה והגיעה לרמות שלא היו כמוהן.

עם הזמן ר' מענדי ייסד את ארגון "יחד" במוסקבה המרכז כיום את כלל העבודה הרבה עם הצעירים ברוסיה כשהצוות המסור והמקצועי שלו רק מתרחב והולך ומונה כיום כבר עשרה אנשים במשרה מלאה שתפקידם אחד ויחיד: למצוא כל דרך אפשרית לקרב עוד ועוד צעירים וצעירות יהודיים לאביהם שבשמים.

כמידי שנה בסיומן של חודשי הלימוד הצעירים המצטיינים והעקביים יוצאים למסע בן כמה ימים ברחבי אירופה. הם כבר בקרו באיטליה וברטיסלבה, בצרפת ובגרמניה והשנה כ700 צעירים כאלו יצאו למסע בספרד.

אל הצעירים מצטרפים בדרך כלל גם הרבנים או הרבניות שלמדו איתם במשך השנה. יחד עם השלוחים והשלוחות המסע הופך מסתם טיול מהנה למסע רוחני. השהות של הצעירים והשלוחים כמה ימים יחד מנותקים מהווי החיים השוטף תוך טיול מהנה יוצר אפשרות של חיבור מעמיק יותר עם השלוחים מה שמביא מיד לתוצאות מדהימות. המסע הופך להיות ה"מכה בפטיש" להשקעה הרבה שהשקיעו בהם ולימדו אותם במשך השנה.

למסע ובפרט ליום השבת קודש של המסע מצטרף גם הרוח החיה של השליחות ברוסיה הרב הראשי הרב לאזאר ואיתו יחד היוזמים המובילים והתורמים של הפרוייקט הענק הזה. עם האורחים החשובים, אותם לא פוגשים הצעירים במשך השנה, הופכת השבת למשהו עילאי. התפילות השיעורים ההתוועדויות השיחות הרבות ודברי ההתעוררות מביאים את הצעירים לתוצאות משמעותיות אדירות ולהתחזקות מעשית בחיי תורה ומצוות והקמת בתים נאמנים בישראל. אפשר לומר בהחלט שהשבת המוקדשת כולה לה', היא גולת הכותרת של מסע הצלת הנפשות הזה.

הם נסעו אך אני נשארתי כאן. השנה לא מסתדר לי להצטרף אליהם למסע החשוב. מההודעות שאני מקבל מהם באופן שוטף אני מבין שהשלוחים האחרים לקחו עליהם אחריות והם מקבלים ברוך ה' את מלא תשומת הלב הנדרשת.

היה לי חבל שלא הצלחתי להצטרף אליהם למסע השנה. אך בהתכתבות עם ידידי היקר והנעלה, נחמני במידת מה השליח הרב מאיר קירש מצ'יליאבינסק כשכתב לי  כדברים האלה:

"שמעתי שאתה לא מצטרף אלינו השנה... חבל... אני עוד זוכר את הטעם הטוב של ההתוועדויות יחד בשנה שעברה! אבל הכל בהשגחה פרטית. יש לך שליחות יותר גדולה בימים האלו בטיומן. בסוף זה יתגלה!".

● ● ●

הנייד מצלצל. על הקו הרב לוי קמינצקי השליח והרב הראשי של מחוז טומסק בסיביר. הוא כעת בספרד בעיצומו של המסע עם הצעירים ובנסיעה מפרכת באוטובוס מהעיר קורדובה לעיר הבירה מדריד.

אבל, "צדיקים אין להם מנוחה". תוך כדי ה'טיול' הוא מטפל טלפונית בעניני הקהילה שאינם סובלים דיחוי. ובדיוק משום כך הוא מתקשר אלי בדחיפות בלי להמתין לסיום המסע.

"בטיומן נפטרה אישה יהודיה כשרה - מספר ר' לוי - בתה חתנה ונכדיה, משפחה מאוד מכובדת ומשכילה, גרים בטומסק. בנה היחיד גר בארץ ישראל ומכהן כפרופסר לפיזיקה באחת האוניברסיטאות המפורסמות.

הוחלט אצלם זה מכבר שהאם תקבר סמוך לקברי אבותיה בבית הקברות היהודי אשר בטומסק, שם קבורים אביה ואמה ועוד קרובי משפחה. הבן מישראל שהגיע לזמן קצר לטיומן בכדי לטפל בקבורה טוען בתוקף שאין דרך להעביר את הגופה בשלמותה לטומסק הרחוקה 1700 קילומטר מטיומן, ולכן הפתרון היחיד הוא לשרוף ל"ע את הגופה וכך ביתר קלות להעביר את מה שנשאר ממנה להטמנה בבית הקברות בטומסק.

הבן כבר חתם על שריפת הגופה ורק בעקבות הלחץ של שאר בני המשפחה היא עדיין לא בוצעה. וכעת - מסיים הרב קמינצקי - מתקשר אלי הבן לבקש ממני, לא פחות ולא יותר, לעזור לו לשכנע את שאר בני המשפחה שלא נורא אם בלית ברירה יאלצו לשרוף את הגופה."

בלי לאבד זמן ולמרות שהיום הוא יום חופש במדינה ולא סתם יום חופש אלא ימי חופשה לאומיים לרגל יום הניצחון על הנאצים, התחלנו לבדוק אפשרויות שונות להעברת הגופה בשלמותה לקבר ישראל.

מהר מאוד התברר לנו שישנם בהחלט כמה אפשרויות כאלו ובתוך פחות משעה כבר נפגשנו עם הבן. בראותו את ההתגייסות של כולם, מקרוב ומרחוק, להימנע משריפה, ולאחרי ששוכנע שאכן זה אפשרי, נסענו יחד לבית הלוויות.

בדרך סיפר לי היהודי איך שהכל קרה כל כך מהר. רק לפני ימים ספורים הוא עוד היה בטיומן והצליח לסדר לאמו החולה מקום בבית אבות יוקרתי לשם גם הספיק להעביר אותה ולראות שהיא נמצאת בידיים טובות.

לא עברו עשרים וארבע שעות וכשהיה כבר בדרך ארצה התבשר על פטירתה. מבולבל ומשתומם הוא חזר מיד לטיומן ובזמן הקצר שהתאפשר לו ניסה ככל יכולתו להביאה לקבורה בדרך כל שהיא. היה חשוב לו שלא תקבר כאן היכן שאין לה קרובים ובני משפחה. ישנם די והותר קברים עזובים ומוזנחים ואיננו רוצה שקברה של אמו גם הוא יהיה כזה. וכך בהקשיבו לעצתם של אנשי בית הלוויות החליט את ההחלטה הנוראית של שריפת הגופה.

אנו נוסעים ומדברים. אני מספר לו עד כמה ההלכה היהודית נגד שריפת הגופה ועד כמה זה לא טוב עבור מנוחת הנשמה. על אמונתינו בתחיית המתים ועל צפייתנו לביאת המשיח.

נראה שכעת גם הוא עצמו מזועזע מהרעיון. בעצמו אינו מבין בכלל כיצד כמעט ונתן לכך לקרות... וכשהוספתי לו בין הדברים, מה עושה לנו כיהודים אחרי השואה לשמוע על שריפת גופה, ואיזו אסוציאציה זה מעורר בנו, התמלא גם הפרופסור הקשוח כולו חלחלה. 

הגענו למקום והוא חתם מיד ברוך ה' על ביטול השריפה. בו במקום סודר, שלמחרת בבוקר, יצא הארון לדרך הארוכה לעיר טומסק כשבמקביל הרב קמינצקי מוודא שראש הקהל שלו ידאג לשאר הפרטים הנדרשים על מנת להביאה לקבורה.

● ● ●

היום בבוקר אחרי תפילת שחרית של ראש חודש אייר יצאנו כמנין יהודים לבית הלוויות. הבן אמר קדיש בבכי תמרורים. כל הצער, הלחץ וייסורי המצפון של הימים האחרונים השתחררו באחת. מרגישים שכעת הוקל גם לו כשיודע בטוח שעשה את הראוי והנכון למען כבודה ומנוחתה של אמו.

כשאנחנו צועדים מעט אחרי הרכב ובו הארון, נזכרתי באותם הדברים שכתב לי לפני כמה ימים השליח בצ'ילאבינסק "הכל בהשגחה פרטית. יש לך שליחות יותר גדולה בימים האלו בטיומן. בסוף זה יתגלה!"

לא, לא נביא הוא וגם לא בן נביא. אלא חסיד אמיתי המאמין באמת שבאם השתנו תוכניותיך וודאי כוונה עליונה יש כאן. באם בהשגחה פרטית נשארת כאן אזי ישנה סיבה ושליחות מיוחדת שעליך לבצע במקום הזה ובזמן הזה דווקא, ובאם תהיה ראוי לכך אולי גם תזכה יום אחד לגלותה.

הרכב התרחק מעינינו ובנה של הנפטרת ניגש אלי כשהוא מודה לי שוב ושוב מכל הלב. כשהוא אמר לי את המשפט הבא הבנתי ברור שהנה זכיתי ברוך ה' לגלות מדוע נאלצתי להישאר כאן השנה בזמן המסע:

"שתדע לך - הוא אומר לי בדמעות - אם לא היית נוכח כאן היום בעצמך, גופתה של אמא כבר הייתה מזמן אפר חלילה. אין לי מילים להודות לך על שהצלת את אמי משריפה וכעת תזכה נשמתה למנוחה הראויה".

הַצָּלַת-נְשָׁמוֹת. הַצָּלַת-נְשָׁמָה.

● ● ●

אחת התגובות שקבלתי על הסיפור הייתה של אחי מו"ר ר' זושא, להדגיש את גודל העניין והחשיבות של ההתעסקות עד כדי מס"נ בהבאת גוף יהודי לקבר ישראל:

בהשגחה פרטית היום זה ב' אייר. תפארת שבתפארת. יום הולדת של הרבי מהר"ש.

בסעודת ליל ראש השנה בשנת תרל"ט סיפר הרבי מהר"ש באריכות על החייל היהודי הקנטוניסט שמעון לעוין שכונה "סמיון בודרוי", שמעון התקיף. הוא היה חייל מצטיין ביותר בחיל הים של צבא הצאר. הצאר ניקולאי בעצמו נוכח לראות את מיומנותו ואומץ ליבו וציווה עליו להמיר את דתו ואז ימנהו למפקד חיל הים שלו.

הרבי מהר"ש מתאר איך שמעון עלה על תורן גבוה וקרא בקול אדיר:

מלך רם ומתנשא, הנני זה כשתים עשרה שנה מצטיין בצבא הים אשר הנני אוהבו אהבת נפש, אבל לכל לראש יהודי אנוכי, והנני ירא פן לא אוכל לעמוד בנסיון, אמסרה  נפשי אל אלוקיי בעודי בתומי כי עד עתה מאכל טריפה לא בא אל פי את השבת ואת המועד שמרתי, ויקרא בקול גדול:

"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד!"

ויקפוץ מן התורן אל הים ויטבע.

המחזה עשה רושם אדיר על המלך ניקולאי וכשמצאו ביום השלישי את גופתו של הנטבע הקדוש ר' שמעון ציווה הצאר לערוך לו לויה צבאית מכובדת וייקברוהו בקבורה נוצרית.

במשך שלושה ימים עמד ארונו של ר' שמעון עם משמר כבוד. ולא עזרו בקשותיהם של הקהילה היהודית לקברו בקבורת ישראל. כשראו כי כך החליטו שני חבריו היהודים של ר' שמעון קנטוניסטים אף הם, לחטוף באישון ליל את גופתו של ר' שמעון ולקברה בקבר ישראל ובמקומה שמו בארון הצבאי גופת נוצרי שהוציאו מבית קברות סמוך.

לאחר חודשיים נודע דבר החלפת הגופה ושני החיילים היהודים הושמו במאסר. למרות העינויים הקשים שעברו לא גילו בשום אופן את מקום קבורתו של ר' שמעון. אחד מהם נפטר בכלא מרוב עינויים והשני נשפט למוות ביריה.

וסיים הרבי מהר"ש:
שני החיילים היהודים שמסרו נפשם על קידוש ה' והביאו את גופו הקדוש של ר' שמעון לקבר ישראל זכותם כה גדולה עד שזכות זו יכולה לעמוד ולהגן על כלל ישראל למשך שלושה דורות!

(הסיפור מובא בשלמותו ב"תורת שמואל" - תרל"ט עמוד תשי"ד. ומעובד בספר "רבותינו נשיאנו" על הרבי מהר"ש בעריכתו של הרב יוסף קמינצקי שיחי')

מצורפות תמונות ממסע הצעירים הגדול:

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.