









מערכת COL
|
יום ב' אייר ה׳תשע״ו
10.05.2016
האם מותר לשמוע כלי נגינה בסעודת מצווה בימי ספירת העומר?
בפינת ההלכה בעלון 'שיחת השבוע', משיב הרב יוסף-שמחה גינזבורג לשאלה הבאה: עד האם מותר לשמוע כלי נגינה בסעודת מצווה בימי ספירת העומר? כלי נגינה בסעודת מצווה

אילוסטרציה
האם מותר לשמוע כלי נגינה בסעודת מצווה בימי ספירת העומר?
במשנה אמרו: "משבטלה סנהדרין, בטל השיר מבית המשתאות". לדעת רוב הראשונים הכוונה לשיר עם שתיית יין, והמאירי כתב שהכוונה רק למיני זמר העשויים לשמחת הוללות. לעומת זה, הרמב"ם כתב ששירה בפה אסורה על היין, אבל בכלי זמר אסורה אפילו בלי יין. למעשה נהוג להקל בזה, כאשר התוכן הוא דברי שבח לה', וכסיום דברי הרמב"ם: "וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תשבחות והודאות לה' יתברך על היין".
בימי הספירה ובין המצרים נהגו להחמיר בכלי זמר, ואפילו מוקלטים, אם משמיעים אותם כדי להרבות שמחה, גם לילדים שהגיעו לחינוך. נחלקו האחרונים בדבר סעודות מצווה המתקיימות בימים האלה, כגון ברית מילה ופדיון הבן ובר-מצווה וסיום מסכת. רבים מהם כתבו שנוהגים להקל, וכן משמע מדברי המגן אברהם, אדמו"ר הזקן והמשנה ברורה, בעניין ימי הספירה. ויש מתירים אפילו בין המצרים, וכן דעת הגר"ע יוסף.
כשמארגנים כינוסי ילדים, מסיבות ותהלוכות אחרי ל"ג בעומר ובהמשך אליו (שאצל האשכנזים נהוגה אז אבלות), הציע הרבי מליובאוויטש לעשות את הכינוס "באופן המותר לכתחילה (בלי שום ספקות בדבר)", כאשר מקשרים זאת עם סעודת מצווה, כגון סיום מסכת. וברור שהכוונה לחשש מנגינה בכלי זמר.
מקורות: סוטה מח,א. רמב"ם הל' תעניות פ"ה הי"ד. שו"ע או"ח סי' תקס ס"ג. שו"ת יחוה דעת ח"א סי' מה וח"ו סי' לד, ופסקי תשובות סי' תצג הע' 39, וסי' תקנא ס"ק יג, וש"נ. לקוטי שיחות חלק לז עמ' 122.
במשנה אמרו: "משבטלה סנהדרין, בטל השיר מבית המשתאות". לדעת רוב הראשונים הכוונה לשיר עם שתיית יין, והמאירי כתב שהכוונה רק למיני זמר העשויים לשמחת הוללות. לעומת זה, הרמב"ם כתב ששירה בפה אסורה על היין, אבל בכלי זמר אסורה אפילו בלי יין. למעשה נהוג להקל בזה, כאשר התוכן הוא דברי שבח לה', וכסיום דברי הרמב"ם: "וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תשבחות והודאות לה' יתברך על היין".
בימי הספירה ובין המצרים נהגו להחמיר בכלי זמר, ואפילו מוקלטים, אם משמיעים אותם כדי להרבות שמחה, גם לילדים שהגיעו לחינוך. נחלקו האחרונים בדבר סעודות מצווה המתקיימות בימים האלה, כגון ברית מילה ופדיון הבן ובר-מצווה וסיום מסכת. רבים מהם כתבו שנוהגים להקל, וכן משמע מדברי המגן אברהם, אדמו"ר הזקן והמשנה ברורה, בעניין ימי הספירה. ויש מתירים אפילו בין המצרים, וכן דעת הגר"ע יוסף.
כשמארגנים כינוסי ילדים, מסיבות ותהלוכות אחרי ל"ג בעומר ובהמשך אליו (שאצל האשכנזים נהוגה אז אבלות), הציע הרבי מליובאוויטש לעשות את הכינוס "באופן המותר לכתחילה (בלי שום ספקות בדבר)", כאשר מקשרים זאת עם סעודת מצווה, כגון סיום מסכת. וברור שהכוונה לחשש מנגינה בכלי זמר.
מקורות: סוטה מח,א. רמב"ם הל' תעניות פ"ה הי"ד. שו"ע או"ח סי' תקס ס"ג. שו"ת יחוה דעת ח"א סי' מה וח"ו סי' לד, ופסקי תשובות סי' תצג הע' 39, וסי' תקנא ס"ק יג, וש"נ. לקוטי שיחות חלק לז עמ' 122.

למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות