מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשע״ו 05.05.2016

מה בדיוק קורה בגזרה העזתית? ● הפרשן הצבאי עושה סדר

הזירה הדרומית גועשת: מטחי פגזי מרגמה נורו אתמול על-ידי החמאס, שממשיך לפזר איומים ואילו היום הותר לפרסום כי נחשפה מנהרת טרור בגבול הרצועה שנועדה לבצע פיגועים ביישובים בדרום היל"ת ● אז מה בדיוק קורה בגזרה העזתית? הפרשן הצבאי חגי הוברמן מנתח את המצב ● מגזין שישי  הגזרה העזתית
מה בדיוק קורה בגזרה העזתית? ● הפרשן הצבאי עושה סדר
משה בן-חיים

השקט לכאורה שנשב מכיוון הרצועה, התפוצץ בקול רעש גדול, עם הדי פגזי המרגמה שנחתו באיזור הדרום, ויחד עם בליל איומי ראשי חמאס לכיוון ישראל. מה קרה שם?

נתוני הטרור שפורסמו, הצביעו על ירידה דראסטית בפיגועים, ומה שהחזיר אותנו עד מהרה לקרקע המציאות היו פיגוע בשער האריות ליד הכותל המערבי בו נדקר יהודי כבן 60, ולמחרת פיגוע הדריסה האכזרי של שלושת חיילי צה"ל ליד צומת הפרסה סמוך לדולב.

האם אנו צפויים לשקט יחסי, או שהמצב הולך ונהיה מסוכן יותר? הפרשן הצבאי המוערך חגי הוברמן, עושה סדר ומסביר על המציאות המורכבת, בראיון מיוחד ל-COL.

השבוע פורסם על נתונים של ירידה משמעותית בגל הפיגועים של החצי שנה האחרונה. והנה אנו חוזרים במהירות לקרקע המציאות עם פיגועים?

לכל אורך הדרך, מתחילת גל הטרור בחצי שנה האחרונה אנו עדים לגלים, גל עולה וגל יורד. בדקתי את הנתונים, מראש השנה נרצחו 34 יהודים, הי"ד.

"מצד שני בתקופת פיגועי ההתאבדות בשנת תש"ס, פיגוע אחד גבה את חייהם של עשרות, כמו במלון פארק למשל. כל יהודי הוא עולם ומלואו אבל עברנו תקופות קשות יותר. נכון שהבעיה היא לכל אורך התקופה הזו, שמערכת הביטחון לא הצליח לצייר 'פרופיל של מחבל'.

"פעם עשו פרופיל של טרוריסט: בן 24 בממוצע, איש חמאס אדוק, ומצב משפחתי מסויים. פה, בגל הטרור הזה, יש מחבלות-ילדות או נשים, ונערים בני 15. סוגי הפיגועים הם כאלה שקשה מאוד לסכל אותם מראש. בכל גל הטרור אני זוכר רק מקרה אחד לאחרונה של פיגוע מתוכנן ומשולב.

"אין אף פעם מאה אחוז של הצלחות. את המפגע הבודד והלא צפוי קשה מאוד לסכל. יש הסתה קשה ומנסים לעקוב ולראות מי כותב מה, אבל לסכל מראש זה קשה מאוד".

אולי הבעיה בגלל שלא מייצרים כושר הרתעה מספק?

"רוב המחבלים כעובדה, לא חזרו הביתה. לא זו נקראת הרתעה. השאלה היא יותר מה אתה עושה למשפחה, ומה יש למחבל הפוטנציאלי להפסיד. עד שהורסים בית, לוקח זמן. זו חברה שמתגאה בהרוגים, להיפך, הם מייצרים 'הלוויה מכובדת'. מחבל צריך לדעת שהמשפחה והסביבה שלו תיפגע, זה יכול לעצור אותו ולהביא הרתעה".

בחדשות שמענו על סאגה: באותו לילה של פיגוע הדריסה, גופת המחבל הוחזרה, לטענת משרד רוה"מ האחראי לכך הוא משרד הביטחון. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה?

"הסמכות בידי שר הבטחון ואין החלטת ממשלה. נשמע מוזר, אבל לפי החוק הקיים רוה"מ לא יכול להנחות שרים מה לעשות. אם הוא רוצה להעביר הנחייה חדשה, הוא צריך להביא להחלטת ממשלה וכרגע אין החלטה כזו. שר הביטחון מר בוגי יעלון מושפע מפיקוד המרכז בראשות פולי מרדכי שלדעתו צריך להחזיר גופות המחבלים מיידית, והוא גם השפיע עליו.

"גלעד ארדן כשר לביטחון פנים אמר 'לא', וככה זה עובד בירושלים, שם הוא השר הממונה. יש מחלוקת בנושא בין בין נתניהו לבוגי, וזה לא חדש. אין הרתעה, אין מודיעין מוקדם. מה שנשאר להם לעשות זה לחזק את ההגנה. עוד חיילים, עוד בטונדות ליד התחנות. במקום שתוך לילה יהרסו בית למחבל, יש פה את בג"ץ שמעכב את הדבר זמן רב. ככה זה אצלינו".

וכעת ברשותך, נעבור במעבר לא חד לגיזרת הרצועה. רוה"מ ושר הביטחון הצטלמו ליד מנהרה שנחשפה בדרום. תמונת ניצחון, או רק טיפה בים?

"היום (רביעי) אנחנו בעיצומו של אירוע, ועדיין קשה להבין לאן זה יוביל. ישראל כנראה מצאה איזה אמצעי טכנולוגי שמזהה מנהרות, כך אני משער. החמאס מוטרד מאוד ומנסה למנוע באמצעות חימום הגיזרה. הוא מנצל את העובדה שחלק מהפעילות גובלת ברצועה, הכוללת חישוף תוואי לאיתור מנהרות. החמאס מנסה לטרפד את הפעילות הזו באמצעות ירי פצמ"רים, כרגע זה מסתיים ללא נפגעים.


צה"ל בפעילות לחישוף מנהרות, השבוע בגבול הרצועה (צילום: הצלה יו"ש)

"כרגע אין לחמאס אינטרס להכנס לסבב מלחמה הבא, אבל זה עדיין עלול לצאת משליטה ולהגיע למלחמה - היל"ת. רק היום הושמדו מספר עמדות של חמאס. ביומיים האחרונים היתה הסלמה לא מתוכננת".

ומה קורה בגיזרת סוריה, דאע"ש? צפוי לנו קיץ רגוע?

"יש מאמצים להפסקת אש בסוריה. במסגרת המו"מ הציג אסד דרישה 'לשמור על האחדות של סוריה' והחל לתבוע מהמדינות שמעורבות בהסכמים את רמת הגולן. אסד אומר: 'אם אני שומר את סוריה מאוחדת - אז הגולן חלק מסוריה', לטענתו. הוא רוצה להכניס את הגולן למו"מ ורוצה לקבל תמיכה בין לאומית. לכן רוה"מ לקח את הממשלה לגולן ואמר מהגולן לא יורדים. במצב הביטחוני אין שינוי, יש מגעים להפסקת אש ולרגיעה באופן כללי.


 (צילום: הצלה יו"ש)

"הקיץ הקרוב? אף אחד לא יודע. כל האירועים והמלחמות התחילו מדיבורים על הסכמים. אני זוכר שלפני מלחמת שלום הגליל דיברו על הפסקת אש ופרצה מלחמה. בתשס"ו רוה"מ דאז אהוד אולמרט דיבר על תהליך מדיני, ופרצה מלחמה. אף אחד לא יכול לדעת. אני מעריך שאם צה"ל יפסיק לפעול בשטחי הרשות, המצב יהיה גרוע הרבה יותר. הדרך היחידה היא חיזוק גורם ההרתעה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.