מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשע״ו 05.05.2016

"כולם קפאו במקומם": הרב נועם רוט משחזר ● מיוחד

במלאת 25 שנה ל'שיחה הידועה' בכ"ח ניסן תשנ"א, בה הרבי הטיל על החסידים את המשימה "עשו כל אשר ביכולתכם" להביא את משיח צדקינו בפועל ממש, הרב נועם רוט - שהיה באותם ימים תלמיד ב'קבוצה'- משחזר את רגעי התדהמה הגדולים ● וגם: איך זה מלווה אותו כיום ואיך מממשים את בקשת הרבי – למעשה? ● חובה לכל חסיד ● מגזין שישי  עשו כל אשר ביכולתכם
עשו כל אשר ביכולתכם!
משה בן-חיים

את הרגעים הדרמטיים אז, לפני 25 שנה, זוכר הרב נועם רוט היטב. אז היה תלמיד ב'קבוצה', ובאותם ימים של שלהי ניסן, הרבי היה אומר כמעט בכל ערב לאחר תפילת ערבית – שיחה. 770 היה מלא מפה לפה, אולי משום שהאורחים של חודש ניסן עדיין לא חזרו איש איש למדינתו ולעירו. את הרגעים הללו הרב רוט לא שוכח. הוא גם זוכר בדיוק איפה עמד, באותו מעמד, שנחרט בליבו לתמיד.

"אני זוכר בדיוק איפה עמדתי - בשונה מכל פעם - על פינת בימת קריאת התורה, בקו אוירי ישיר, מול הרבי. הקשבתי לשיחה של הרבי שהחלה בטון רגיל, ופתאום הרבי, במעבר חד פתח את הנושא של 'עשו כל אשר ביכולתכם', ואת דממת האלחוט שהשתררה פתאום ב-770, אני זוכר היטב עד היום. כולם פשוט קפאו במקומם", הוא משחזר, כאילו זה אירע רק אתמול, ולא לפני 25 שנה.

הרב נעם ממשיך לשחזר: "כשהרבי סיים את השיחה, מישהו הכריז פתאום 'עד מתי?' בדרך כלל, בכל ערב אחרי השיחה נהגו לשיר שיר חסידי ספונטאני, תוך כדי חלוקת דולרים שהתקיימה לאחר השיחה. הפעם, גם זה לקח כמה שניות עד שמישהו הצליח להוציא אוויר ולשיר".

770 הפך למרקחה

"הרבי חזר לחדרו לאחר חלוקת דולרים ו-770 הפך למרקחה. באותם שנים, כל מי ששמע מהבית את השיחה (אז טרם הגיע עת הפלפונים...) הגיע ל-770. הייתה דרמה גדולה. "יום ההולדת שלי חל בכ"ו ניסן והיה לי עוד חבר שיום הולדתו חל בכ"ד ניסן. מראש החלטנו לדחות את ההתוועדות לליל שישי כ"ח ניסן בערב וכך יצא שההתוועדות המשותפת-מתוכננת שלנו הייתה מוכנה באותו ערב. אני זוכר אותה כאחת ההתוועדויות היותר סוערות שהיו לנו ב'קבוצה'. התקיימה בעזרת הנשים של 770, שם נהגו לערוך התוועדויות. כולם חיפשו תשובות, היו בשוק".

מה דיברו שם בהתוועדות?

"היו מבולבלים, בשוק טוטאלי. מאידך, ניסינו לחשוב: איך אנו מתייחסים ופועלים, מה עושים עכשיו? לא יודענו מה צריך לעשות. כמובן שבהמשך הערב היו החלטות טובות, מה לעשות בפועל. האמת? עד היום אין לנו תשובות... בשבת לאחר מכן, הרבי הרחיב לגבי מעשה בפועל, ולימוד בענייני גאולה ומשיח".

איך זה מלווה אתכם כיום?

"אם הייתה לנו אחריות למשימות והשליחות שהרבי הטיל עלינו, עד כ"ח ניסן הייתה רמת אחריות מסויימת ומאז קיבלנו תיק לא פשוט, כאחריות למשהו שצריך להתמודד איתו, כחסידים וכשלוחים.


"אחריות להתמודד כחסידים וכשלוחים": השליח הרב נעם רוט בכינוס השלוחים

"לענ"ד בשורה התחתונה, הרבי מסר לנו את כל העניין בצורה כזו שאומרת: 'ליוויתי אתכם ועשיתי את שלי, עכשיו תעשו את שלכם!'. כל יום כשמגיעים לאותו רגע ומעמד, ולומדים ומנסים להפנים, אלו הדברים".

איך היום כחסידים, נדע לממש את בקשת הרבי?

"בשביל לענות על השאלה הזו, צריך להחדיר את המילים של הרבי ולשאול את עצמנו האם הזעקה 'עד מתי' היא מפני הציווי לזעוק 'עד מתי' או זעקה 'באמת' איך ממשים את הדבר הזה. למיטב הבנתי והשגתי, זו אחת השיחות שאין בהם הוראה ברורה וחד משמעית 'מה לעשות'. הרבי אומר 'עשיתי כל שיכולתי לעשות עכשיו אני מוסר העניין בידיים שלכם'.

"הכי נוח וקל לנו לתת לזה הסבר וגמרנו. אני עכ"פ עד היום לא מצליח לומר 'ככה צריך לעשות וזה בדיוק מה שהרבי התכווין'. אדם צריך לדעת בתוכו, 'ידע איניש בנפשי'ה' איפה הדברים עומדים.

"הדברים הרבה יותר נרחבים ומקיפים. זו רמה אחרת לגמרי החל מכ"ח ניסן, אם היינו עד אז פקידים ברמת האחריות, הפכנו למנהלים בכירים. מצד שני, הרבי אמר דברים מאוד ברורים ומפורשים: 'הביאו את הגאולה האמיתית והשלימה!'. מה עשיתי אתמול, ומה אני צריך לעשות מחר? אם אתמול עשיתי אחד - אז מחר אעשה חמש, בדיוק כמו שהרבי ביקש.

"יש שיאמרו: 'הרבי לא היה מרוצה מהחסידים', אבל אני עצמי חושב שלא לזה הכוונה. הרבי דיבר על עצמו - מה שעשה ומה שנותן. הרבי לא בא אלינו בטענות למה לא עשיתם מה שצריך, אלא מה עלינו לעשות מכאן להבא.

"בירושלים אנו נערכים בימים אלו לתערוכה הגדולה של ל"ג בעומר, והדרך שלנו לתהלוכה, עוברת ישירות דרך כ"ח ניסן. כל שנה זה מעמיד אותנו באתגר באופן שונה ונותן לנו תוספת כח גדולה", מסכם הרב רוט.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.