מערכת COL | יום כ' ניסן ה׳תשע״ו 28.04.2016

מצה בסמרקנד, ה'תש"ד: ניחוח של פעם ● וידאו

לרגל שביעי של פסח, הגיע לידי מערכת COL קטע וידאו מרגש בניחוח של פעם, המתאר בשירה חזנות ותמונות את מסירות הנפש של החסידים תחת אימי המלחמה, לאפיית מצות מהודרות לפסח ● מצורף לוידאו: תיאור אותנטי של הרקע והאווירה בימים ההם ● צפיה מהנה!  מצה בסמרקנד
מצה בסמרקנד, ה'תש

עו"ד נחמה ציבין

סמרקנד של ימי מלחמת העולם השנייה. מקום מפלט מפני השואה הנאצית לפליטים רבים. לחסידי חב"ד – גם מפלט מפני השואה הקומוניסטית. כאן, באוזבקיסטן, המשטר השתלט פחות על היום יום של התושבים, מוסלמים ברובם, ובתוך התוהו ובוהו של ימי המלחמה ושל הצפה של פליטים, אפילו מפולין, יכלו חסידי חב"ד להתקיים.

התארגנה קהילה. בראשה רבנים, משפיעים – מנהיגים שלוקחים אחריות, מובילים. לצידם אנשי מעשה, שתרמו מיכולת הארגון, התושייה, ההתמצאות בתנאים החדשים, הסכנות המשתנות מיום ליום. לא פלא שיהודים חרדים שהגיעו לכאן ממקומות שונים הצטרפו לקהילה המאוחדת, החזקה באחדותה.

קהילה, קהילת חסידי חב"ד. אז ברור שיש חיידר ומלמדים שמסכנים את עצמם יום יום. ויש ישיבה. והתוועדויות . ויש בתי כנסת, ז"א בתים פרטיים שבהם מתכנסים לתפילה. והתוועדויות.
כפרות בלילה החשוך שלפני יום כיפור, בסמטה חשוכה – אבל אף אחד לא מחסר.

אפיית מצות! מבצע! אבל מצליחים לאפות כמות של מצות ומחלקים לכל משפחה שיהיה לפחות לליל הסדר, "קערה" של מצות שמורה! את יתר ימי החג אפשר לעשות עם תפוחי אדמה, סלק, גזר... בשר?! מאן דכר שמי'ה! (ומה לעשות עם ה"טלונים", הכרטיס היומי למנת הלחם לכל ראש? להפסיד 300 גרם לחם לאדם במשך שמונה ימים?! שאלת רב!)

והחיים מתנהלים, אנשים חיים כאילו מחר תבוא הגאולה. זוגות נישאים. נערכות חתונות שמחות ברוב עם. את התקרובת כמובן מכינים בהתנדבות, מי שיכול.

אחד הדברים המייחדים את אירועי החתונות היה המשורר-הפייטן-הזמר יום טוב ערליך, שכולם קראו לו "יונטל". הוא היה אחד מפליטי פולין שהסתפח לקהילה החבדית. הוא שר על המציאות הבלתי אפשרית שבה חיו חסידי חב"ד, ושיריו, ביידיש כמובן, נגעו לכל לב.

דוגמא אחת לתופעה המיוחדת מצורפת בזה.

(קטע הוידאו המצורף כאן, הועבר לציבין באדיבות הרב דוד-מאיר דרוקמן)


לצפיה בוידאו:
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.