מערכת COL | יום ז' ניסן ה׳תשע״ו 15.04.2016

שיחה של הרבי לשבת הגדול ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב

מדוע שבת לפני פסח נקראת "שבת הגדול"? ● כמידי שבוע, מבט לפרשה עם הרב מאיר אליטוב ● מגזין שישי  שיחה לשבת הגדול
שיחה של הרבי לשבת הגדול ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב
הרבי בשאיבת 'מים שלנו'

הרב מאיר אליטוב

כמה טעמים נאמרו לשמו של שבת הגדול אבל בשו"ע הובא הטעם משום שאותה שבת היתה י' בניסן ונעשה בו נס גדול כי אז נצטוו ישראל "ויקחו להם איש שה לבית כו'" וכששאלו אותם
בכורי מצרים לפשר הקרבן אמרו להם שהקב"ה יכה את כל בכורי מצרים ויפסח על בתי ישראל.

הלכו הבכורות אצל אבותיהם ואל פרעה ודרשו לשלח את ישראל מיד וכשסירבו עשו עמם
מלחמה והרגו הרבה מהם וזה שכתוב "למכה מצרים בבכוריהם".

ושואל הרבי:

א. מדוע דווקא נס גדול היא סיבה לקרוא לשבת שבת הגדול והלא גם אם היה בו נס קטן עדיין השבת הזו היא שבת הגדול לגבי שאר שבתות השנה.

 ב. מהו הנס הגדול שנעשה בו הרי התמרדותם של בכורי מצרים לא פעלה למעשה כלום וגם אחרי שעשו מלחמה עם אבותיהם ועם פרעה לא השפיע הדבר כלום על מצבם של ישראל ופרעה המשיך לעמוד בסירובו הנחרץ לשלח את ישראל.

ג. מדוע קבעו את זיכרון הנס לשבת ולא ליו"ד בניסן והגם שנאמר כבר שהסיבה לכך היא מכיון שזהו יום פטירתה של מרים הרי זהו טעם שלילי מדוע לא לקבוע זאת בי' בניסן אבל בכ"ז צריך
למצוא גם טעם חיובי מדוע לקבוע זאת בשבת דווקא ולא ביום אחר.

ומסביר הרבי: נאמר במדרש שעניינה של השבת שהיא משביתה מזיקין מן העולם שלא יזיקו
ומסביר הצמח צדק שבהשבתת המזיקין ישנם שתי דרגות: האחת "מעבירן מן העולם שלא
יזיקו" והשנית "משביתה שלא תזיק כי השבת משפיעה עליהם שלא יזיקו אבל הם נשארים
במציאותם בעולם ומתהפכים מרע לטוב.

אמרו חז"ל: "באה שבת באה מנוחה" וידועים דברי "המגיד" שהזמן הוא נברא כמו כל הנבראים
ולכאורה אפשר היה לומר שהזמן של השבת אין בו חידוש שהרי נברא כבר בימים הראשונים. אלא שהזמן שנברא עבור השבת הוא אינו הזמן שנברא לששת ימי הבראשית והפירוש העמוק
ב"באה שבת באה מנוחה" הוא שביום השביעי נברא זמן מיוחד ליום השבת שמצד העילוי שבו הוא משבית את המזיקין.

מכאן נבין ששמו של שבת הגדול פירושו שהוא גדול בעניין השבת היינו בהשבתת המזיקין.

כי כאמור ישנם שני סוגים של השבתה "מעבירן מן העולם שלא יזיקו" או "משביתה שלא תזיק" ובשבת בגדול קרא נס גדול שלא היה באף אחד מנסי ההצלה של ישראל כי בכל המקרים האחרים הקב"ה שבר את המזיקין לישראל והפר את מחשבתם אבל הם עצמם לא הפכו לאוהבי ישראל ולדורשי שלומם ונס ההצלה היה רק בגדר של "מעבירן מן העולם שלא יזיקו".

מה שאין כן בשבת הגדול הרע עצמו התהפך לטוב
ובכורי מצרים עצמם נלחמו למען עם ישראל ואופן זה הוא היותר גדול והיותר נעלה בהשבתת
המזיקין שהם נשארים במציאותם ולא מזיקים לישראל ועוד מסייעים בידם ונלחמים בפרעה
המיצר להם.

זוהי המשמעות הפנימית של הנס הגדול שהתרחש לאבותינו באותה השבת ומשום כך נקרא
שבת הגדול ונקבע ליום השבת דווקא.

שבת שלום

ע"פ לקו"ש חלק י"ז ע' 57
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.