מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשע״ו 14.04.2016

תכירו: האנשים שבזכותם יהיה לאלפים מה לאכול בחג ● מיוחד

בזמן שכולם טרודים בהכנות, מארגנים את הקניות המשפחתיות שלכם לחג הפסח הקרב ובא, יש חסידים שעסוקים ב'קמחא דפסחא' מסביב לשעון ודואגים לנזקקים ונצרכים שיוכלו להסב גם הם כבני חורין מסביב לשולחן הסדר ● בין אריזת ארגז לעוד שיחת טלפון, תפסנו שלושה מהם - מתוך מאות: הרב מנחם וולפא רב קהילת חב"ד ויו"ר המוסדות בנתניה שמספר על היקפי החלוקה, ר' אפרים מור פעיל חסד מנחלת-הר-חב"ד שמספר על מתן בסתר ור' יחיאל פלמן ממרכז החסד באור-יהודה שמספר על ראש-העיר שלא מוותרת לחלק ראשונה לנזקקים ● מגזין שישי  קמחא דפסחא
תכירו: האנשים שבזכותם יהיה לאלפים מה לאכול בחג ● מיוחד
חלוקת קמחא דפסחא
משה בן-חיים

ימי החלוקה לנזקקים לפני פסח, מנקזים למספר ימים, חודשים רבים של הכנה קדחתנית. את המרואיינים השגנו תוך כדי שיא הפעילות, סגירות רשימות אחרונות שזורמות כל העת, חלקם היו בנסיעות לשינוע מצרכים מהכא להתם. בין לבין הם התפנו להסביר לנו על המפעל שהקימו בזיעת אפם והפך עם הזמן למפעל חסד ענק, המעלה חיוך בחג על פניהם של נזקקים, משפחות ברוכות ילדים, קשישים וגלמודים.

איך פונים אליהם לסיוע, ואיך זה עובד? איך הם משיגים את המוצרים, האם יש שינויים השנה, איך אנשים מגיעים מבלי להתבייש, ומה התגובות מהשטח על החלוקה?

בפתיחת השיחה, קודם כל כמה מילות הכרות עם מפעל ה'קמחא דפסחא' שלכם.

הרב מנחם וולפא רב קהילת חב"ד ויו"ר מוסדות חב"ד בנתניה: "'קמחא דפסחא' פועל השנה בהיקפים של כאלף מאתיים משפ', הרוב סלי מזון גדולים וגדושים, וגם תווי קניה ברשתות מזון וגם תמיכה כלכלית. מזה מספר שנים שמגיעים קבוצה חיילים מחיל הים שעוזרים לארוז את סלי המזון.




למעלה: הרב מנחם וולפא בחלוקת מצרכי מזון. למטה: אריזת סלי מזון

"לאחר מכן ביום החלוקה עצמו, הרבה מתנדבים מגיעים לשטח וגם מביאים הביתה, לאלו שלא יכולים לבוא מסיבות אלו ואחרות. המבצע מתנהל במסורת קרוב ל-15 שנה".

ר' אפרים מור, פעיל חסד בקריית מלאכי, חסיד נלהב ומראשוני נחלת הר חב״ד, עוסק במסירות רבה במעשי חסד, בברכת הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי, המרא דאתרא בנחלת הר-חב"ד: "אני עוסק 14 שנה בעניין. זה החל ביוזמה פרטית כששימשתי בזמנו כגבאי בבית הכנסת 'בית שמואל' לעולי גרוזיה. נקטתי יוזמה לחלק מצרכים לנזקקים לפני פסח וקיבלתי את ברכתו וסיועו של המד"א הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי לאורך השנים. ישבנו יחד וגיבשנו רשימות, וכך זה עבד. פשוט הסתובבתי ואספתי כסף דרך חברים ומכרים, שנתנו בשמחה. השנה אני אוסף כסף לנזקקים, חלק מהם מקבלים כסף לקניות מזון וביגוד לחג, וגם סלי מזון הכוללים פירות וירקות".

ר' יחיאל פלמן, 'מרכז החסד' אור יהודה: "אקדים קצת על הפעילות במשך כל השנה: אני מנהל את 'מרכז החסד' באור יהודה שבו סועדים בכל יום כמאה איש. המקום נראה כמסעדה לכל דבר, כלי הגשה כמו במסעדה. יו"ר קרן הידידים ביקש רמה מאוד גבוהה, אין כלים חד פעמיים ויש אוכל ברמה.

"בנוסף, מתקיימת חלוקת סנדוויצ'ים לילדים שאין להם, והכל מגיע דרך בתי הספר. כמו כן יש לנו גמ"ח בגדים שנראה כמו חנות, שם כל פריט ביגוד עולה שקל אחד, ומסייע רבות למשפחות נזקקות לחיות בכבוד.

"לקראת פסח אנו מחלקים מאות סלי מזון למשפחות נזקקות בתמיכת 'כולל חב"ד' ויחד עם מחלקת הרווחה בעיריית אור יהודה. מחלקים בימים אלו מאות סלי מזון, ויו"ר קרן הידידים בימים אלו עובד מאוד קשה ומפעיל את כל התורמים. בשבוע הבא בע"ה נתחיל בחלוקה".

כך משיגים את המוצרים

איך משיגים מוצרים, ומה השינוי השנה?

הרב מנחם וולפא: "אנו מארגנים צוות מיוחד שאחראי על הקשר עם התורמים, רשתות ומפעלים שנותנים את חלקם. בכל פעם פורצים יעדים חדשים, חלק מהתורמים באים לראות ולהשתתף בעצמם, לתת כתף ולהרגיש חלק מזה. מחלקת הרווחה מהעירייה שולחת אלינו רשימות נזקקים, ואנו מעדכנים אותם כל העת מצדנו על משפחות חדשות שנזקקות לעזרה... זה הכוח של הרבי, לפעול גשמיות ורוחניות".

ר' אפרים מור: בכל שנה יש משפחות נוספות, וגם היענות לתרום גדולה יותר. אני מפעיל קשרים במפעלים איתם יש לי הכרות, ומקבל תרומות והנחות גדולות בלב שמח ובנפש חפצה. קשה להם לסרב"...

ר' יחיאל פלמן: "השנה בעקבות הביקוש המוגבר הוספנו תלושים למשפחות נוספות. משפחה שלא הספיקה להרשם במועד לקבלת סלי מזון, תקבל תלושי קניה ברשתות. כאן המקום להודות ל'כולל חב"ד' על התמיכה הגדולה במשך כל השנה בחלוקת סלי המזון לנזקקים".

איך עושים את החלוקה באופן של 'מתן בסתר' ושלא לבייש?

הרב מנחם וולפא: "אנו עובדים עם רשימות של נזקקים מגורמי הרווחה בעיר. יש מי ששולח בן צעיר, ויש כאלה שלא מגיעים ואנו מגיעים אליהם עם סלי המזון עד הבית. יש גם שמבקשים לשים את הכל ליד הדלת, כך פועלים בכבוד ככל האפשר".

ר' אפרים מור: "בנושא הזה התלבטתי איך לפעול, והגעתי למסקנה שבשביל שלא לבייש אף אחד, אחלק לכולם! מי שרצה פשוט הגיע. ידעו: "אפרים מחלק", וכך אף אחד לא התבייש, וכך אף נזקק לא הרגיש שהוא שונה מכולם.

ר' יחיאל פלמן: "זה מאוד פשוט. עובדים דרך הרווחה ובמילא כל המשפחות מוכרות. מי שמתבייש יכול לשלוח אלינו חברים או נציגים או עובדת סוציאלית. לנו יש את הרשימות, יוצרים אתו קשר, ואם צריך גם דואגים להביא לו את הסיוע עד לבית. אנחנו מחלקים בצורה מאוד מכובדת, שמתבצעת במקום צדדי, בלי שהמקבל צריך להתבייש".




למעלה: ר' יחיאל פלמן עם מתנדבים בהערכות אחרונה לחלוקה. למטה: ארגזי המזון בדרך ליעדם

התגובות מהשטח

מה התגובות שאתם מקבלים מהשטח?

הרב מנחם וולפא: "אנשים האלה כל כך מתעוררים ממעשה החסד, שחלק מהם ברבות השנים מתקרבים גם ברוחניות והופכים לחלק מקהילות אנ"ש בשכונות. לא רק בגשמיות זה פועל, אלא גם ברוחניות, עד שיהודי מתחיל לשמור תורה ומצוות. הבעש"ט התגלה בשנת תע"ב, ואמר על כך: שנת תע"ב = ר"ת ת'בוא ע'ליכם ב'רכה, שצריך לעזור ליהודי בגשמיות, ומגשמיות אפשר לקרב גם ברוחניות". 

ר' אפרים מור: "התגובות מדהימות. מקבלים בשמחה ומברכים אותנו. מאוד מרגש אותי המסירות של המד"א הרב ירוסלבסקי לנושא. אנשים מבקשים להעביר דרכי לרב בקשות לעזרה, והרב מסייע להם בדרכים שונות. הרב שלנו מספר אחת!...


פעילות החסד בקריית מלאכי

"גם כל השנה אני פעיל באופן אישי ומעביר עזרה למי שצריך. בשיתוף פעולה עם הרבנית ירוסלבסקי, בכל תחילת שנת לימודים אנו מחלקים תיקים לתלמידים. אני עוסק בזה בשמחה, ועוזר מכל הלב. היום קל לי לגשת לתורמים, הקב"ה עוזר לי והם נותנים בשמחה".

ר' יחיאל פלמן: אף פעם לא פרסמנו את עצמינו אבל החידוש השנה שצלצלו עשרה עסקים שמבקשים לבוא להתנדב ולהשתתף בחלוקה. עובדים שם עשרות עובדים, שיבואו להשתתף בחלוקת קמחא דפסחא.

"אנשים נהנים ופשוט אומרים תודה, וזה מעלה שמחה וחיוך. אתה רואה אדם שמח, זה נותן הרגשה טובה. ראש העיר הגב' ליאת שוחט הביעה את רצונה להשתתף בחלוקת הסל הראשון, ורק אז מתחילים את החלוקה. זה החג השני שלה כראש העיר והיא לא מוותרת על זה..."
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.