מערכת COL | יום ח' ניסן ה׳תשע״ו 16.04.2016

להבין את ההגדה של הרבי (פ)

אוצר מופלא מתורת הרבי: מכון "היכל מנחם" בירושלים שמח לבשר לקהל חובבי התורה והחסידות את ההגדה המפורסמת של הרבי, שנערכה באופן חדש והתבארה בשפה ברורה ● ניתן להשיג במרכזי 'היכל מנחם' ובחנויות הספרים ● לרכישה מקוונת ולצפיה בדוגמא לחצו כאן
להבין את ההגדה של הרבי (פ)
מאז שההגדה של הרבי ראתה אור בפעם הראשונה בשנת תש"ו, הורגש צורך לערוך את כל החומר הנמצא בה באופן שיהיה נגיש וקל לקריאה ולהבנה גם למי שאין עתותיהם בידיהם ואינם מסוגלים ללמוד ולהתעסק באוצרות הטמונים בה.

אי לכך הוחלט ב"מכון היכל מנחם" – המכון שזכה להדפיס עשרות ספרים ערוכים על פי תורת הרבי – "להרים את הכפפה", ולהוציא לאור מהדורה חדשה של הגדת הרבי כשהיא ערוכה ומבוארת, למען ירוץ בה הקורא ויוכל להבין, לפחות בהבנה שטחית, את דבריו העמוקים של הרבי.

לשם כך עמל בשנים האחרונות צוות של תלמידי חכמים מופלגים, בראשות יו"ר היכל מנחם" הגה"ח הרב יוסף יצחק הבלין, רבה של קריית ליובאוויטש ברמת שלמה, לפענח את כל העניינים המבוארים בהגדה בשפה ברורה השווה לכל נפש וביתר אריכות, כך שכל ענין שנדפס עד עתה בתמציתיות ובקיצור, מובא במהדורה שלפנינו כשהוא מורחב ומבואר בטוב טעם ובהסברה קולחת.

בנוסף להגשת הדברים בשפה קלה השווה לכל נפש, עלה גם הצורך לחלק את תוכן ההגדה למספר מדורים כדי להקל עוד יותר על הבנת הדברים. ההגדההחדשה מחולקת אפוא לשלשה מדורים, בהתאם לשם ההגדה כפי שנקראה על ידי הרבי: "הגדה של פסח עם לקוטי טעמים מנהגים ומקורות", כך גם בהגדה שלפנינו חולקו הדברים ל"טעמים" "מנהגים" ו"מקורות":

א) "טעמי הגדה" – בו רוכזו כל הפירושים והביאורים שנכללו בהגדת הרבי. הן בפירוש ההגדה עצמה: ביאור פשט התיבות, הסברת עניני ההגדה ומשמעותם והסברת הקשר בין פסקאות ההגדה וסדרם. והן בנוגע לפסקי אדמו"ר הזקן שהובאו בהגדה: ביאור טעמי ההלכה והמנהג והסברת סדר הדברים.
הציונים ומראי המקומות לכל המקורות אותם שילב הרבי בתוך דבריו, הוצאו מתוך הדברים ונדפסו בשולי הגליון, כדי להקל על הקורא. בנוסף, במקום שהיה צורך להשלים את מראי המקומות הם הושלמו, וכן נוספו מראי מקומות וציונים חדשים, ברובם לספרים שלא ראו את אור הדפוס בזמן הדפסת ההגדה, והם מובאים בין אריחיים.

ב) "מקורות" – במדור זה נכללו כל מראי המקומות שאליהם הפנה הרבי את המעיין המבקש להכיר את מקורות ההגדה ואת מקורות ההלכה והמנהג. כמו"כ נכללו במדור זה כל המקומות בהם דן הרבי בשינויי נוסחאות ההגדה, כשהוא משוה בין מקורות שונים ומצביע על החילוק שביניהם.

ג) "מנהגים" – מנהגי ליל הסדר שנכללו על ידי הרבי בתוך הגדתו בין שלל הביאורים והפירושים, הוצאו במהדורה זו מתוך הדברים והוצגו במקומם כשהם משולבים בין קטעי ההגדה עצמם, גם זה כדי להקל על הקורא שיוכל לדעת את ה"מעשה אשר יעשה" מבלי שיצטרך לחפש את המנהג בין שלל הפירושים והביאורים.

"מעשה רבי" – לשלימות הענין נוסף גם מדור מיוחד, שנדפס כבר במהדורות קודמות של הגדת הרבי שיצאו לאור ע"י "היכל מנחם", ובו נרשמו הנהגות הקודש שנהג בהם הרבי בעצמו בעת עריכת הסדרים, זאת על פי הידוע אצל חסידים גודל החשיבות של "מעשה רב", וכפי שהרבי עצמו מביא בהגדתו פעמים רבות את "מנהג בית הרב".

במדור זו הושקעה מלאכה רבה ומאומצת, וכבסיס לו שימשה עבודתו הגדולה של הרה"ח ר' יהושע מונדשיין בספרו "אוצר מנהגי חב"ד". בנוסף לכך אנשי המערכת ביררו כל פרט וכל עובדה ע"פ עדויות של רבים מאנ"ש שזכו להיות נוכחים בסדריו של הרבי. במיוחד סייע בעדם המשפיע הרה"ח ר' יוסף יצחק שי' אופן, אשר עבר על מדור זה בפרטיות והגיהו.

"המאור שבהגדה" – בסוף ההגדה נוסף מדור מיוחד, בו לוקטו מכל ספרי הרבי, הארות ופירושים נפלאים, רובם על פי פנימיות הענינים, והם הברקות וביאורים השופכים אור על דברי ההגדה ומעוררים את הלבבות לעבודת ה'.

"ההגדה המקורית של הרבי" – בסוף הספר הובאה ההגדה המקורית של הרבי בלשונו הזהב ללא כל עריכה ועיבוד זאת ע"פ האמור "שגיאות מי יבין" ובפרט שמאד מאד עמקו דברי כ"ק אדמו"ר, ואין "מכון היכל מנחם" מתיימר כלל לקבוע את עומק כוונתו בביאוריו והערותיו הק' על ההגדה.

העורך הראשי של ההגדה החדשה, הגה"ח הרב יוסף יצחק הבלין, מדגיש כי כל הפרוייקט הכביר הזה התאפשר הודות לחסותו של הנדיב החסידי, רודף צדקה וחסד, הר"ר מאיר זאיינץ מברזיל, אשר הוא יחד עם בניו הנדיבים, הר"ר יוסף והר"ר ישראל נדבו מהונם עבור הוצאת ההגדה של הרבי ברוב פאר והדר, בתוך שאר נדבותיהם למען הפצת תורת רבינו.

את ההגדה החדשה ניתן להשיג במרכז "היכל מנחם" בירושלים ובבני ברק, וכן בקה"ת בכפר חב"ד ובניו יורק ובחנויות המובחרות.
לרכישה מקוונת באתר 'היכל מנחם' לחצו כאן>>
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.