מערכת COL | יום ב' ניסן ה׳תשע״ו 10.04.2016

מסורת מול זיופים ● א. שטיין

הספר "תולדות רבי משה בן אדמו"ר הזקן" עורר התעניינות גדולה בקרב החוקרים ובכלל אצל כלל חסידי חב"ד, אשר במשך השנים חלקם ניזונו משמועות, גירסאות והכחשות לצד דיונים בפורומים ובשולי ספרים ובטאונים  מסורת מול זיופים
מסורת מול זיופים ● א. שטיין
הספר "תולדות רבי משה בן אדמו"ר הזקן"
הספר "תולדות רבי משה בן אדמו"ר הזקן" עורר התעניינות גדולה בקרב החוקרים ובכלל אצל כלל חסידי חב"ד, אשר במשך השנים ניזונו משמועות, גירסאות והכחשות לצד דיונים בפורומים ובשולי ספרים ובטאונים.

כעת, לראשונה, יצא ספר שכל כולו מחקר מקיף ביותר על תולדות רבי משה וגם אני נחפזתי לעיין בספר החדש ומשיחות עם ידידים הסקתי, כי יש כמיהה בציבור הרחב לדעת מה גירסת ליובאוויטש למאסר והבריחה ולמרות שבודאי הספר יימכר בעותקים רבים, הרי שלא כל חסיד יעיין בספר, לכן כשירות לציבור עיינתי בפרקים הרלוונטיים ובחרתי להביא מספר קטעים מהספר בלשון אדמו"ר הריי"צ אודות פרשת המאסר והבריחה.

הנה מתוך אגרת קודש:

"ויקנא בו [בהרב רבי משה] בישוף הויאזמי (שהיה בקי בשפת הקודש בידיעת ישראל [...]) ובעזרת שרי פלכי ויטבסק [ו]מוגילוב, ערך התווכחות עם הרה"ק הרב רבי משה. נושא הדיבור על דבר חקירת האמונה אשר [המתווכחים ובהם הבישוף] נכלמו דום, וינצח הרה"ק הרב רבי משה. אמנם ניצחון זה הביא אשר הבישוף התחכם, ועל ידי השרים נערך עוד התווכחות (אשר הרה"ק הרב רבי משה הוכרח על פי אונס להסכים על זה [להסכים לויכוח נוסף למרות ניצחונו בויכוח הראשון] בויאזמע, ושם העלילו עליו כי נצחוהו, אשר על כך מנוצח ועליו כו' ויאסרוהו, וכל מרבית דבריו לא הועילו". [ואדמו"ר הריי"צ מספר גם על הצלתו המופלאה:] "עד כי פתאום מת אחד האסירים בחדרו, והיה רעש ורגעי בהלה, ויצא הרה"ק הרב רבי משה את בית האסורים, וילך לאורשע, ושם הודיעוהו כי באו לחפשו, וילך למדינת ואהלין".

ובשיחת שבת תשובה תרח"צ סיפר כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ, כי בעת הוויכוח עם הכמרים אחרי שהתנו ביניהם שכל מי שינוצח יהיה מוכרח להחזיק דעתו של המנצח, ור' משה ניצח: "בראותם את מצבם נטלו ג' מהם ונשבעו בהשתי וערב [צלב] כי הם ניצחו והושיבו את ר' משה במאסר וברח משם דרך חלון והחל לערוך גלות. ובבית אדמו"ר הזקן אמרו להשרים שאין יודעין מאומה מזה, ובאמת לא היה לו שום התקשרות עם בני ביתו מפני היראה".

לעומת הסיפור המקובל מדורי דורות, שר' משה ברח מידי חוטפיו ומאז היה נע ונד בהסתר, יש המעדיפים להפיץ גירסאות מפוקפקות הנתמכות במסמכים מזוייפים ועל אלו כותב מחבר הספר הרב אלי מטוסוב (בעמוד 150): "יש לציין כי המשכילים למינהם [מאז ועד ימינו אנו] אשר שנאתם את יהדות התורה ואת החסידים עברה כל גבול, מצאו בפרשת החטיפה של רבי משה, כר נרחב לכתוב דברי רוח והבל שאינם תואמים משום בחינה היסטורית וגם נוגדים לכל המסמכים האותנטיים".

ונחתום במנהג בעל ההילולא דהיום, כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב ללמוד עם בנו כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ מהנחות רבי משה בן אדמו"ר הזקן. כפי שמופיע בספר החדש בעמוד 33, מתוך אגרת קודש אדמו"ר מוהריי"צ: "רוב המאמרים שבביאורי הזוהר אמרם הוד כ"ק רבנו הזקן רק לפני בניו ונכדו [... אדמו"ר הצמח צדק] ואחדים מהתלמידים המצויינים היושבים אצל רבנו הזקן. כותבי ההנחות בעת ההיא היו חמשה: [...] אחיו כ"ק הרה"צ רבי משה [...] ואנחנו [כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב עם בנו כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ] למדנו את המאמרים האלה בהנחותיו של הרה"צ רבי משה עם הגהות וביאורים עליהם מכ"ק אאזמו"ר בעל הצמח צדק".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.