מערכת COL | יום ל' אדר א ה׳תשע״ו 10.03.2016

רגע לפני: איך כדאי לחפש את הילד? ● יועץ חינוכי עושה סדר

ונהפוך הוא: רגע לפני שתרכשו תחפושת לילדים, הרב שחר שאער, איש חינוך ומחבר הספר 'נחנך ונצליח', עושה לכם סדר: איזו תחפושת ראוי לרכוש לילד, ומה משדר ילד שרוצה להתחפש לדמות לא-חיובית? ואם ב'ונהפוך-הוא' עסקינן: איזו 'תחפושת' מומלצת לאנשי חינוך והורים? ● אל תחמיצו! ● מגזין שישי  איך בוחרים תחפושת
רגע לפני: איך כדאי לחפש את הילד? ● יועץ חינוכי עושה סדר
תחפושת חסידית, וגם מקורית (צילום ארכיון: אליהו לוי)
משה בן חיים

אומרים שכל אחד מתחפש למה שהוא רוצה להיות. איך נבחר לילד תחפושת, כשהוא מעוניין להתחפש למשהו לא מתאים? הרב שחר שאער, איש חינוך, מפקח ומחבר הספר 'נחנך ונצליח', עושה לכם סדר:

איזה תחופשת ראוי לרכוש לילד?

הרב שאער: "זה לא סוד, שילדים נמשכים ל'אקשן'. שוטרים, חיילים, וכדומה. אך אני סבור שכהורים ומחנכים עלינו מתוך אחריות להוביל בתבונה איך התחפושת תהיה כמה שיותר מתאימה.

"כמו גם מההיבט החינוכי למוסדות החינוך משימה לנווט בצורה מיטבית את נושא הכותרת סביבו הילדים יתחפשו ויבצעו פעילויות. למקד את פעילויות פורים סביב נושא מסוים, בדרך כלל הנושא השנתי.

"אציין כמה דוגמאות לפעילות עם הילדים בבית הספר: "שוק פורים בו התחנות כוללות שמות ומשימות הקשורים ל'הקהל'. תחרות תחפושות סביב נושא הקהל, מלך, תורה ומצוות. ל'רב פורים' יוכתר חתן חידון הקהל. פעילות היתולית קבוצתית בראש הקהל.

"וכך הלאה, כל תלמוד תורה בהתאם לנושא השנתי שבחר או רוצה למקד בחודש זה.
דוגמאות לנושאים: נרות להאיר, נצור לשונך, עשה לך רב, כבוד הדדי, סביבה נקייה, הרבי נשיא הדור, גאולה ומשיח, אהבת ישראל, פתגמים מתוך היום יום הוראות הרבי לילדי ישראל צבאות השם מבצעי הרבי וכן הלאה...


(אילוסטרציה: ארכיון)

"דוגמא לפעילויות: חידון רב פורים וטקס ההכתרה, מלחמת פורים(ופרצת), יום כובעים, תחרות בדיחות, יום התלמיד, תחרות שירה וכשרונות, משחק צוות-תלמידים, שוק פורים (כמובן...) תחרות תחפושות, חידון השמחה החסידית, חברותות".

מתי יעשו את כל זה?

"כמנהל השתדלתי שמר"ח אדר יהיה כל יום פעילות לקראת פורים, קשורה לדגש שנבחר".

העיסוק המוקדם באווירת פורים לא יוצר בלאגן?

"כאשר יש פעילות מאורגנת ומתוכננת בהשגחה ויד מכוונת, אז התלמידים מוצאים שם את העיסוק לקראת פורים. כשאין יד מכוונת, הילדים נמשכים לנפצים וכו'".

מה כל-כך חשוב בתחפושת?

"'תחרות תחפושות' שציינתי, זה משהו שילד מזדהה איתה בנפש. חודש ימים הילד מתחבט מה להתחפש, יומיים-שלוש הוא עסוק עם ההורים ולעתים עם כל המשפחה לבנות ולהכין התחפושת. בנוסף נזכור כי תחפושת היא כמו סוכה: עוטפת את הילד. בסוגי התחפושת השונים תמיד ניתן לכוון למשהו ערכי, כגון ל'מבצעים' וכדו'".


'לכוון למשהו ערכי': ילד מחופש לגבאי המשכים לסליחות (ארכיון)

מה משדר ילד שרוצה להתחפש לדמות לא-חיובית?

"בפורים אפשר 'להתגמש' קצת. לא הייתי מדליק נורה אדומה במקרה כזה. אבל השאיפה שלנו כחסידים, שהילד ישחק ויתעסק בדברים חיוביים, כמו בעניין בעלי חיים טהורים.

"הבן שלי הגיע אלי ואמר לי: 'אני רוצה להתחפש לשוטר'. הזכרתי לו, כי כבר סיכמנו שהשנה התחפושת תהיה סביב "הקהל", אבל הוא מצידו סיפר כי שמע כמה מחבריו שכבר מדברים על הנושא הזה. לבסוף, נמצא הרעיון: הוא יתחפש לשוטר FBI שמחלק דוחות ליהודי שנמצא לא-מספיק-שמח... אפשר עם קצת מחשבה להפוך כל דבר למשהו חיובי".

מה ההתייחסות של הרבי לנושא התחפושת?

"הרבי כותב שכשאתה רואה אדם מחופש, אתה צוחק. למה? כי זה לא משהו אמיתי. גם כשאתה רואה אדם או ילד במצב לא טוב ברוחניות, תתייחס לזה כמעטפת חיצונית, כתחפושת. הרבי לימד אותנו להסתכל על כל דבר בעין חיובית. כמו שהזכרנו, תחפושת חייל – אבל בצבאות ה'. הרבי הסביר על הקמת 'צבאות ה', הוא משום שילדים נמשכים לחיילים ושוטרים, וכך אפשר למשוך אותם לעניין".

ושאלה באווירה של 'ונהפוך הוא': האם גם אנשי חינוך עוטים תחפושת?

"אין ספק שמחנך צריך להשתמש בכישורים שונים כדי להצליח בעבודתו. בעבר הכנתי 'פלקט' שעליו מופיע: מורה הוא... שחקן, ליצן, סטנדאפיסט, אמן, אבא. לצד כל תיאור, גם מוסבר למה... הרעיון היה, שמורה צריך להיות קצת מהכל, וגם לדעת להשתמש ב'תחפושת' לפי הצורך.

"במקורות אנחנו רואים התייחסות מעניינת: בשו"ע לגבי חינוך, כתוב "יראה להם פנים כועסות" – כמו תחפושת. המסר הוא כאן: אם אתה באמת כועס, איך אתה יכול לחנך? הרי 'כל הכועס וכו'...' זו התחפושת שאנשי חינוך צריכים להשתמש בה.

"גם ב'תחפושת' כזו, מורה צריך להיכנס לכיתה בשמחה, ולא לשדר יותר מידי קשיחות ופנים זועפות. המסר הפנימי שמועבר לתלמיד, יפעל עליו שהוא גם מצידו ילמד מתוך שמחה ואהבה, גם אם לפעמים המורה עוטה (בעת הצורך) תחפושת...

"כדי שההורים לא ירגישו מקופחים, כדאי להזכיר גם להם שמידי פעם ובמיוחד בעת כניסה הביתה מהעבודה וביציאה בבוקר, ללבוש את תחפושת השמחה, ולהשרות אוירה חיובית בבית".

מה ההיגיון 'לשחק אותה' שמח?

"ראשית, יש לנו הרבה סיבות לשמוח באמת, אז נזכר בהן ונשמח. שנית, הרגל הופך להיות טבע שני. שחק אותה שמח, תהיה שמח".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.