מערכת COL | יום י"ז אדר א ה׳תשע״ו 26.02.2016

"ירום משה": יצירת פאר לזכרו של המשפיע הרב משה ובר ע"ה

לקראת י"ח באדר א', יום ההילולא של המשפיע המפורסם הרב משה ובר ע"ה, יופיע הספר 'ירום משה', בהוצאה חדשה ומהודרת, לאחר שש-עשרה שנים של השקעה, הגהה, ניקוד. החידושים מאופיינים בסגנון שמשלב מדרשים, דברי חז"ל וספרי מוסר וחסידות, בצורה שמתווכת בין כל חלקי התורה ומעמידה יסודות ביהדות באופן נפלא ומשובב לב  ירום משה
הרב משה ובר מקבל דולר לצדקה מהרבי. בקטן: שער הספר
בשני העשורים האחרונים אין כמעט מי שמגיע לבית הכנסת בליל שבת בריכוזים החרדיים ולא מחפש מיד את העלון 'שמעו ותחי נפשכם'. אחד מתחבר לסיפורים הקצרים, רעהו - ל'וורטים' הקלילים, והשלישי דווקא - ל'דבר העורך' המצליף על שלל נושאים העומדים על הפרק. הרבה לפני כולם, עלה עורך העלון, מגיד המישרים הרב עידו ובר-ארליך - על הקונספט המנצח: קצת דברי תורה, קצת מטעמים לשולחן שבת, שתיים או שלוש הוראות-למעשה מפרשת השבוע, סיפור נאה על אחד מגדולי ישראל - והנה הצלחת לגעת כמעט בכל יהודי, בכל שכבת גיל, שייקח איתו את העלון הביתה, הישר אל שולחן השבת.

מעטים יודעים שהמקור למרבית דברי התורה משובבי הלב שמופיעים בעלון - נמצא בספר 'ירים משה' על התורה, שאותו חיבר הגאון החסיד רבי משה ובר זצ"ל, מורו ורבו, ובעצם אביו הרוחני של הרב עידו ובר-ארליך, שאף אימץ את שם משפחתו.

הגר"מ ובר זצ"ל, שנודע כתלמיד חכם עצום, מקרב יהודים לתורה ואוהב ישראל בקנה מידה נדיר - היה גם 'מחדש' נפלא. את חידושיו אסף לספר שראה אור לראשונה בשנת תשל"ז, ונקרא 'ירים משה' על שמו ועל שם רעייתו מרים ('ירים' - אותיות 'מרים'). זוג הצדיקים היו חשוכי ילדים (אך זכו למאות ואלפי 'ילדים רוחניים' שהתקרבו על ידם לחיי תורה במשך שישים שנה), ומן הסתם ראו בספר מעין יד ושם לזכרם.

תהליך כתיבת הספר היה מעניין: בשנות הל' נהג הגר"מ ובר זצ"ל לבקר חולה מסוים, לבית משפחת וינשטוק הירושלמית, ולשמח אותו במחלתו. כך מדי שבוע. בכל ביקור היה מצייד את החולה בחידוש לפרשת השבוע שנתחדש לו במהלך הרבצת התורה שלו בישיבת 'אוהל משה' בירושלים. עם הזמן הצטברו חידושים רבים, ומעריציו של הגר"מ ובר באותה עת הפצירו בו שיעלה את הדברים על הכתב. לשם כך גויס תלמיד ישיבת פרשבורג באותם ימים, הבחור משה גדליה ורטהיימר (כיום מגאוני חסידי ויז'ניץ בירושלים ואבי משפחה ויז'ניצאית ענפה). הרב ורטהיימר הגיע מדי שבוע לביתו של הרב ובר בשכונת בתי אונגרין, והעלה את חידושיו על הכתב.

כשהספר היה מוכן לדפוס, פנה הרב ובר לידידו, פוסק הדור הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, וביקש את הסכמתו. הגרש"ז התפעל מהספר, העניק הסכמה נלהבת. את שלל התארים שקשר על גאונותו וצדקותו של הגר"מ ובר - בחר המחבר להשמיט, ועד היום הם לא נמצאו. אם יש מי מבין הקוראים שהעותק המקורי התגלגל לידיו - הוא מוזמן לפנות לרב עידו ובר-ארליך, שיהיה אסיר תודה על כך.

מתברר, כי במהלך השנים הכין הגר"מ ובר זצ"ל חידושי תורה נוספים על כל חמישה חומשי תורה, על סוגיות בש"ס ועל עניינים שונים בהלכה ובאגדה, אולם לגודל הצער - כל החומר נעלם באחת מתוכנות המחשב הפרימיטיביות והמיושנות שהיו בשימוש באותן שנים, ולא נמצא עד ליום פטירתו. אבל הרב עידו ובר-ארליך לא אמר נואש: לאחר פטירת רבו הוא השקיע מאמצים וכספים מרובים, עד שעלה בידו לחלץ את החומר ולהביאו לדפוס. במהדורה הנוכחית משולבים אפוא גם החידושים שהופיעו במהדורה הראשונה וגם אלו שלא ראו אור מעולם.

הספר רואה אור לאחר שש-עשרה שנים של השקעה, הגהה, ניקוד (כדרכו, חשוב לרב ובר-ארליך להנגיש את חידושי רבו לכולם, כדי שיהיו שווים לכל נפש, ולכן דאג שחידושי התורה יופיעו במהדורה מנוקדת ומרווחת). החידושים מאופיינים בסגנון שמשלב מדרשים, דברי חז"ל וספרי מוסר וחסידות, בצורה שמתווכת בין כל חלקי התורה ומעמידה יסודות ביהדות באופן נפלא ומשובב לב.

הספר כולל שלושה חלקים: החלק העיקרי של הספר, כמו שאר מפעלות המחבר, הוא דברי תורה של הגר"מ ובר זצ"ל. אך כדרכו של המו"ל, הספר מכיל גם ביוגרפיה מרתקת של המחבר שכתב בנו של המו"ל, הסופר אריה ארליך, החותם הפעם בשמו המקורי - אריה ארליך-ובר, לצד אוסף סיפורים על המחבר שהופיעו במרוצת השנים בעלון 'שמעו ותחי נפשכם'. הסופר ואביו מגישים יצירת פאר בת למעלה מ-700 עמודים בדפים מהודרים, כולל תמונות מהאלבום המשפחתי, מסמכים בפרסום ראשון וכל מה שתרצו לדעת על דמותו האגדית של הרב הירושלמי שמצא בלבו מקום לכל יהודי וקירב אלפים לחיי תורה.

הספר יוצא לאור לקראת י"ח באדר א', יום ההילולא של המחבר שנסתלק בשנת תש"ס, ויופיע בשבוע הבא בחנויות הספרים המובחרות.

הספר יוצא לאור בהוצאת ׳חזק׳.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.