מערכת COL | יום ב' אדר א ה׳תשע״ו 11.02.2016

חודש למיזם תא שמע: כל מה שקורה מאחורי הקלעים ● מיוחד

קול תורה בכפר של הרבי: הצלחה גדולה לשיעורי הגמרא שיזם המרא דאתרא של כפר-חב"ד, הרב מאיר אשכנזי שליט"א, לקראת יום היארצייט הראשון לאביו, הרב מרדכי-שמואל ע"ה, במסגרתו מתאחדים כל התושבים לשיעור בגמרא בבתי-הכנסת ● מה שונה מיזם 'תא שמע' מהשיעורים הקיימים בכפר? ● וגם: מי בדיוק העלה את השם 'תא שמע'● מגזין שישי  המיזם שסוחף את כפר חב"ד
חודש למיזם תא שמע: כל מה שקורה מאחורי הקלעים ● מיוחד
תא שמע
משה בן-חיים

הלוגו מעוצב בצורה מרשימה מבית היוצר של 'קריאיטיב מיזם', וכך גם המודעות שיצאו לאור בשבועות האחרונים. לשיעורים נוהרים מאות מתושבי כפר חב"ד, אבל בכל זאת: מה המיוחד במיזם הזה, שלא היה קודם? מי הגה את השם המקורי והלוגו, ומה מידת מעורבותו של המרא דאתרא הרב מאיר אשכנזי במיזם? ר' לוי קנלסקי ממכון 'אלף' והמרכז בפועל, בראיון ל-COL.

מה זה מיזם 'תא שמע'?

"מדובר ביוזמה של הרב. הוא יזם הרעיון, וביקש ממני מכיוון שאני כבר עוסק ומארגן שיעורי תורה בכפר, להקים ולרכז את מיזם 'תא שמע' - שיעורי גמרא בכפר חב"ד. הרב ביקש לפנות לגבאי בתי הכנסת לתאם יום לשיעור, לחפש את מגידי השיעורים הטובים ביותר ולבנות את מערך השיעורים, כך שבכל בית כנסת בכפר יהיה שיעור 'תא שמע'.

"תא שמע זהו שיעור גמרא אחיד שנמסר בכל בתי הכנסת בכפר במקביל. המסכת שנבחרה היא מסכת 'ברכות' מכיוון שיש לה הרבה השלכות לחיי היום יום, השיעור נמסר ע"י מגידי שיעורים מעולים שמנגישים את החומר הנלמד לכל אחד ואחד, כך שגם בעה"ב שחזר עייף מהעבודה קל לו לשמור על 'קביעות עיתים לתורה'.

"בשיעור נלמדים גמרא רש"י, תוספות ומפרשים הנצרכים להבנת והרחבת הסוגיה. המטרה לא להספיק כמה שיותר, אלא יותר לימוד חוויתי ומובן. מדובר בלימוד גמרא משותף ואחיד. אנחנו בשבוע השישי מתחילת המיזם, וכבר השבוע סיימנו דף ז'. למרות שהשיעורים בבתי הכנסת בימים שונים, כולם לומדים את אותו דף. מי שפספס את השיעור הקבוע שלו בגלל שמחה או מכל סיבה שהיא, יוכל ללכת לבית כנסת אחר באותו שבוע ושם להשלים בדיוק מה שהחסיר. זו נקודה שהרבה התחברו אליה. אחד טס, אחד נבצר, ואף אחד לא פספס".

מי יזם את הרעיון, ומה המעורבות של המרא דאתרא בקידום הנושא?

"מדובר ביוזמה של הרב, כמו שציינו לעיל ובהכוונתו התמידית. החל משם המיזם, בחירת מגידי שיעורים, ועד לפרטים הקטנים. השם 'תא שמע' הוא מונח תלמודי, שקורא לכל אחד בוא ותשמע, בוא ותלמד. לא פחות חשוב, שאחד לומד בבית הכנסת שלו והוא חלק ממאות תושבים שלומדים יחד. יחד בשנת הקהל, יחד בלימוד התורה! הרעיון הבסיסי הוא, שעניין קביעות עיתים לא יפסח על אף אחד מתושבי כפר חב"ד".

מה המיוחד במיזם שלא היה קודם בכפר חב"ד? הרי תמיד היו שיעורים.

"יש המון שיעורים ב"ה, כן ירבו. המיוחד במיזם הוא שכל התושבים לומדים את אותו דף באותו שבוע בבתי הכנסת השונים במטרה לסיים מסכת בשנה, כתקנת אדמוה"ז".
אחרי 'החודש הראשון', אפשר לומר שמדובר בסיפור הצלחה?

"בס"ד זה סיפור הצלחה גדול. מאות תושבים משתתפים באופן קבוע מידי שבוע בשבוע, התמידו ולא פספסו את הלימוד השבועי".

שתף בתגובות של משתתפים.

"אחד מהתושבים היה צריך לטוס בדיוק ביום השיעור. הוא ביקש את הצילום של דף השיעור, על מנת שיוכל ללמוד את השיעור עם חבירו במהלך הטיסה. הוא שומר על הקביעות שלו, ולמרות כל הטרדות כ"כ התחבר לשיעור שלא יכול היה להפסיד - גם במטוס. עד כדי כך זה 'תפס' אותו. התגובות נלהבות, רבים ממשתפי השיעורים אומרים שהרבה זמן לא שמעו שיעורים טובים כאלה ומביעים את תודתם על המיזם".

מדוע שלא ישכפלו את ההצלחה לריכוזי אנ"ש נוספים?

"לאחר החשיפה ב-COL עם המיזם, בי"ג טבת, פנו מקהילות אנ"ש נוספות וביקשו גם שם להקים מיזם כזה. צריך רצון טוב, וכיסוי הוצאות... בכל מקרה אשמח לבוא לעזר בעז"ה".

לסיום?

"הרצון להשקיע בתורה קיים בכל תושב ותושב, ולא תמיד בא לידי מימוש. פה ראינו את ההתחברות של התושבים לשיעורים ואת מימוש רצונם להשקיע בלימוד תורה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.