מערכת COL | יום ב' אדר א ה׳תשע״ו 11.02.2016

קפיצה קטנה לחו"ל: זן נדיר של בית חב"ד ● מנחם ברוד

הרב מנחם ברוד היה אורח 'שבתון' עם חב"ד, מטעם ארגון 'פרדס', שארגן בית חב"ד בצפון קפריסין ● הוא התפעל מהאווירה המיוחדת, ומהקשרים החמים שנרקמו בין זוג השלוחים ובין האורחים במקום ● לבקשת המערכת, הוא העלה רשמים מהשבת המיוחדת בבית חב"ד מיוחד ● מיוחד למגזין שישי  זן נדיר של בית-חב"ד
קפיצה קטנה לחו
תמונות שצולמו לפני ואחרי כניסת השבת
צללי ערב יורדים על העיר קירניה, השוכנת על קו החוף של צפון קפריסין (מדינה קטנה, שהיא מדינת בת של טורקיה, בשונה מדרום קפריסין, החלק היווני של האי). בבית חב"ד מתחילים להתאסף האורחים. מגש עמוס נרות ממתין לאורחות, שיוכלו להדליק נרות שבת קודש. רק מעטות מהן טרחו ועזבו את המלון שבו הן מתארחות, כדי לבוא להדלקת הנרות. גם מניין לתפילת מנחה אין. "לקבלת שבת בע"ה יהיה לנו מניין", אומר בנימת ביטחון השליח הרב חיים-הילל אזימוב.

זו הפעם הראשונה שהוא מנסה לקיים שבתון מיוחד לקבוצה מישראל, שבאה במיוחד לקפריסין, כדי לעשות את השבת בצוותא. רוב חברי הקבוצה הנוכחית, הנמנים עם קהילת הרוקחים בארץ, כבר התארחו בבית חב"ד בביקורם בצפון קפריסין לפני חמש שנים. נשאר להם טעם של עוד, והם ביקשו לשחזר את החוויה.


השולחן ערוך לשבת

בית חב"ד הזה מייצג זן יוצא דופן ונדיר למדיי בקרב בתי חב"ד. רוב בתי חב"ד פועלים בקרב בני הקהילה היהודית המקומית. יש בתי חב"ד למטיילים, שבהם הקהל מתחלף תמיד. אבל כאן מדובר באנשים שמציצים ונפגעים, טועמים וחוזרים. מקצתם אנשי עסקים. אחרים מחזיקים דירות נופש בעיר, ובאים אליה תכופות. ויש אלה שהמקום משמש להם אתר קבוע להתרעננות. סך הכול ארבעים דקות טיסה מנתב"ג, ואתה בחו"ל. הם באים לנפוש, ובית חב"ד נהפך לחלק ממסלול הביקור שלהם.

בשמונה שנות פעילותו במקום יצר הרב אזימוב קשרים הדוקים עם למעלה מאלף מבקרים כאלה. הם יכולים לגור ברמת גן וברחובות, בחיפה ובעומר, בכרמיאל ובמצפה רמון, אבל הרב שלהם הוא השליח בצפון קפריסין. הם מתייעצים איתו, מזמינים אותו לשמחות משפחתיות, והוא עולה על המטוס ובא.


חלק מהמשתתפים מאזינים לרב מנחם ברוד בסעודת 'מלווה מלכה'

לא קשה להבין את הקשר החם הזה. הוא שופע חביבות טבעית, מתובלת בהומור ובכנות נטולת פוזות. אין שום דבר שאינו לפי כבודו. ביום שישי, בעודו מכין את החמין ("זו העבודה שלי"), הוא מסביר בטלפון למתעניין אקראי על בתי המלון המקומיים, ומציע עזרה בסידור הסעה משדה התעופה ואירוח במלון. אין זה פלא שהמבקרים רואים בו מיד ידיד אמת, שאפשר לפנות אליו בכל עניין.

אט-אט אורחי השבת נאספים. הנשים מתקבצות בפינת הישיבה, סביב השליחה, הרבנית דבורה-לאה אזימוב, ואילו הגברים יושבים בחוץ, לשיחה על פרשת השבוע. בשער החצר מופיע יהודי בעל חזות רוסית, והרב אזימוב רץ אליו ומחבק אותו בהתרגשות. "בוריס קיבל עליו לשמור שבת, וזו השבת הראשונה שהוא מתכונן לשמור כהלכתה", הוא מציג אותו לפנינו.

לקראת שעת התפילה כבר יש מניין וחצי. הרב אזימוב ניגש לעמוד, והוא מוביל את התפילה בשירה, כשהוא מתרוצץ בין הקהל ומראה לכל אחד ואחת את המקום בסידור. אפשר להתרשם כי רבים מהנוכחים לא פקדו בית כנסת זה שנים רבות, אבל כאן הם מרגישים לגמרי בבית.

בית חב"ד שוכן בווילה רחבת ידיים. בקומה העליונה מתגוררת משפחת אזימוב, ואילו קומת הקרקע משמשת לצרכים הציבוריים. חדר אחד משמש בית כנסת. בסלון ענק נערכות הסעודות. מהמטבח הגדול יוצאים התבשילים הביתיים המהבילים. ובאמצע שוכנת פינת ישיבה נעימה.

השליחה בקושי הספיקה לחזור מכינוס השלוחות, אבל הכינה שבת למופת, מהחלות הריחניות, דרך הסלטים הרעננים, הדג המרוקאי החריף ועד המנה העיקרית העשירה. בני הזוג מפצירים באורחים לקחת עוד, ומבטיחים שיש אוכל בשפע.


שבת עם חב"ד. ההזמנה לשבתון בצפון קפריסין

כל זה משמש תפאורה לאווירה המיוחדת הנרקמת סביב שולחן השבת. פרשת השבוע, סיפורים חסידיים, שירי שבת, אמירת 'לחיים'. גם הילדים תורמים את חלקם.

האורחים מביטים מוקסמים בילדים המדגימים בתנועות ידיים את השיר "כל העולם כולו גשר צר מאוד".

כך חולפת לה השבת, והשבתון מסתיים בסעודת מלווה מלכה כיד המלך. כאן האורחים משמיעים את רשמיהם, וזה פשוט מרחיב את הלב. אתה רואה כאן קשר אמיתי, חברות של ממש, שהולכת לאורך שנים. בטרם הם נפרדים הם כבר פותחים לוחות שנה וסוגרים על התאריך הבא, שבו יבואו עם ילדיהם ונכדיהם, לעוד שבת נפלאה כזאת.

"חשבנו על הרעיון במסגרת שנת 'הקהל', שבה כל אחד נדרש 'להקהיל' את מי שיש לו השפעה עליהם", מסביר הרב אזימוב. "יש לנו המון אנשים שעומדים איתנו בקשר, ושבאים לכאן במשך השנה. אמרנו לעצמנו: ננסה לעשות מפעם לפעם שבת עיונית יותר, עם יותר תוכן. יש אנשים שלא יבואו ל'שבתון' רגיל בארץ, אבל 'שבתון' המשלב סוג של חו"ל, ועם זה קרוב לארץ, יכול לדבר לליבם. בעקבות ההצלחה אני חושב להציע את הרעיון לשלוחים המעוניינים לעשות 'שבתונים' לבני קהילתם. זה יכול להיות רעיון טוב מאוד בעבורם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.