מערכת COL | יום ב' אדר א ה׳תשע״ו 11.02.2016

המענה המעודד והטלפון המפתיע: הרב גורדון והרבי ● גילויים

ביום שני השבוע, הלך לעולמו השליח הוותיק מקליפורניה, הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה. השליח ששימש למעלה מ-40 שנה בשליחות הרבי, והקים בוואלי קליפורניה אימפריה של ממש ● מי שעבד עימו בצוותא חדא במשך עשרות שנים, יבדלח"ט השליח הרב מרדכי איינבינדר, סיו"ר חב"ד בוואלי, סופד לשליח שעשה 'פירות עושי פירות' ושקיבל עידודים מיוחדים ואישיים מהרבי, בראיון מיוחד ורווי גילויים ל-COL ● וגם: שליח ב'מרכז חב"ד בוואלי' הרב יעקב (ינקי) קאהן, נפרד מהרב גורדון ב'מכתב פתוח' ומרגש ● מגזין שישי  השליח בוואלי
המענה המעודד והטלפון המפתיע: הרב גורדון והרבי ● גילויים
למעלה: הרב גורדון ע"ה עובר אצל הרבי. למטה: באחד הכינוסים שאורגנו באיזור שליחותו. מימין: יבדלח"ט הרב מרדכי איינבינדר
משה בן-חיים

משפחת חב"ד במחוז וואלי שבקליפורניה, מתקשה להתאושש מפטירתו בתחילת השבוע של השליח הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה. מאות מנחמים זרמו במשך השבוע, בזרם בלתי פוסק. חסידי חב"ד, מקורבים, ידידים, או אנשים שמעולם לא הכיר. אבל הם הכירו אותו: הרב גורדון ע"ה, הפיק סדרת שיעורים של חת"ת, אותה הפיץ באתר חב"ד.אורג, עם הערכה של בין מליון וחצי לשני מליון צפיות בשנה (!).


השליח בוואלי הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה

מי שהכיר את השליח בוואלי הרב יהושע בנימין מקרוב, במשך כ-35 שנה, הוא יבדלח"ט השליח וסיו"ר חב"ד בוואלי הרב מרדכי איינבינדר. הרב מרדכי שיחי', כאילו רק חיכה שמישהו ישאל, ולמרות העצב, הסיפורים זורמים בשטף. את האבל שנחת על הקהילה בוואלי הוא מתאר כ"אבל כבד, ובכי מר".

הוא חושף בפנינו מסכת מופלאה של שליח מקושר לרבי עם חן מיוחד, שנתן לשלוחים שבאו אחריו "לגלות את הפוטנציאל שלהם, ולהצליח".




בתמונות: הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה (משמאל) לצד יבדלח"ט הרב מרדכי איינבינדר

הרב מרדכי איינבינדר: "החידוש שלו לאחרונה היה במדיה, להפיץ את השיעורים שהנהיג הרבי - חת"ת ורמב"ם, תחת הכותרת 'הרב גורדון - לייב'. לפלא בעיניי, קראתי בביתו ב'יום-יום' את האימרה שכל התכלית בירידת הנשמה לעולם הזה היא כדי לפעול ב'נר מצוה ותורה אור', ואת זה הוא עשה בהידור", אומר ברגש-רב הרב איינבינדר.

"רק בשנה האחרונה נרשמו כמיליון וחצי צפיות למיזם השיעורים שלו במדיה. זה נכס לנצח נצחים, כל אחד יכול לקבל במחשב האישי שלו את שיעורי החת"ת היומיים. הוא אמר פעם: 'מה, אני הלמדן של העולם? לא, אבל זה מה שאני יכול לעשות כדי להנגיש את השיעורים הללו להמונים'. אדם כ"כ עסוק עם המוסדות שלו, ובכ"ז מצא את הזמן להכין כל יום את השיעורים בעיון, וגם את הרמב"ם. צריך 'קצת מסירות נפש' לזה".


הרב גורדון במהלך שיעור שנצפה ע"י מליונים מידי שנה ברחבי ארה"ב ובעולם

"הוא תכנן את המהלך הבא שלו: להתחיל את לימוד הש"ס במדיה, רק שלדאבוננו לא זכינו לזה", מסכם הרב מרדכי בצער.

גילה את הפטנציאל בכל שליח

לפני 35 שנה, הגיע הרב איינבינדר לוואלי, ואז קיבל אותו הרב גורדון בזרועות פתוחות, ומאז הם עבדו כצוות, והמשיכו בהקמה ובביסוס של מוסדות חב"ד.

"הרב גורדון כיהן בשליחות הרבי למעלה מארבעים שנה. כשהגעתי לוואלי לפני 35 שנה, היה את בית חב"ד אנסינו, וזכיתי להשתתף לאחר מכן בהקמת בית חב"ד בטרזנה. המעלה של הרב יהושע גורדון הייתה שהוא נתן לכל השלוחים לגלות את הפוטנציאל הטמון בהם, נתן לכולם להצליח. לא היתה קנאה ותחרות".

מזכיר במשהו את הכתוב ברמב"ם על הזמן של ביאת משיח.

"בדיוק. הוא היה מאוד 'משיח'דיק, והכניס גאולה בתוך הגלות..."

בשלב זה של השיחה, הרב מרדכי איינבינדר משתף בסדרת גלויים על הקירובים המיוחדים להם זכה הרב גורדון ע"ה מהרבי.

"היה לו מענה מהרבי שיהיה בעל 'מרץ וביטחון חזק'. פעם הייתה למשפחתו בעיה רצינית מאוד, ומאוד דאגו. הגיע להם מענה מהרבי (התוכן הכללי): "נדמה להם שזה 'גיוועלד', ונהפך להם לטוב בטוב הנראה והנגלה, וטראכט גוט איז זיין גוט" (תחשוב טוב – יהיה טוב). הברכה הזו הייתה תלויה אצלו במשרד על הקיר ונשא אותה עימו בכיס לכל מקום".

הרב מרדכי נזכר כי שמע ש-3 פעמים הרבי חזר לרב גורדון על הפתגם 'תחשוב טוב – יהיה טוב'. "הרבי לא אמר לו את הפתגם כ'המלצה בלבד', אלא כפקודה לחייל", מסביר לנו הרב איינבינדר. "הוא היה מאוד מקושר לרבי, עם הרבה אהבה וחיבה".

הרב מרדכי מספר עוד סיפור מעניין על היחס המיוחד של הרבי למנוח: "פעם עבר בדולרים אצל הרבי, וסיפר על גביר שירד מנכסיו ואשתו איבדה את עבודתה. הרבי ענה בתמיהה: 'כבר איבדה את עבודתה? תן לה עבודה אצלך, על חשבון הגביר'. כלומר, הרבי... כך הרבי לקח על עצמו את עניין השליחות".


הרב גורדון עובר בחלוקת דולרים לצדקה אצל הרבי

דאגה של רבי

יומיים לפני חג-הפסח, נסעו פעם הרב איינבינדר והרב גורדון לסדר עניין מסויים. בדרך מתקשר מזכירו של הרבי הרב יהודה לייב גרונר. "הרבי שמע שהמצב הכלכלי של פלוני הגביר לשעבר מאוד קשה, והרבי שואל איך הוא מסתדר בפסח?", אמר הרב גרונר והמשיך מיד: "הרבי רוצה לדעת מיד מה מספר החשבון בנק של אותו פלוני".

"לא ידענו מה לענות אז", משחזר הרב מרדכי. "אבל הבנו שהרבי מחכה לתשובה מיידית, ומיד הרמנו טלפון לברר את הפרטים והעברנו לרב גרונר. והסיפור לא נגמר: "יום למחרת, הגביר מספר לנו שבוצעה העברה מחשבונו האישי של הרבי ע"ס של 5000 דולר! אז, בתחילת שנות השמונים היה זה סכום עצום!.

"אגב", הוא מוסיף, "הרבי הורה לנו להתייחס אליו לא כנזקק רגיל, אלא שצריך לתת לו עזרה לכמו שהוא היה רגיל לחיות בזמן שהיה גביר!".

"צריכה לנחם את הבאים"...

עוד הוא מספר: "ישבתי בבית המשפחה ודיברתי עם תבדלח"ט רעייתו. היא סיפרה שקשה לה מאוד. מצד אחד, זה רצון ה', אבל מאידך היא חשה קושי גדול וסיפרה ש"לא ידעתי שהבכיה תהיה כל כך גדולה, עד שאני צריכה לנחם את הבאים".

בין הבאים לנחם, הבחין הרב איינבינדר בפנים קצת מוכרות, אך לא ידע מניין. לאחר תפילת שחרית בבית המשפחה, פנה האיש לרב איינבינדר בשאלה, שהזכירה לו נשכחות... והנה לכם הסיפור המלא:

"לפני כעשר שנים, התדפק בשעת לילה מאוחרת בחור צעיר מישראל ששהה בקליפורניה, על דלת ביתו של הרב גורדון. הוא ביקש מהרב עצה: הוא גר באיזור הצפון בישראל, ועומד להתחתן בקרוב. דא עקא, שבני המשפחה חוששים מאוד בגלל המצב הבטחוני שהיה אז, הציעו לדחות את מועד החתונה 'עד שהעניינים ירגעו'. הרב גורדון ענה לו, כמו שהרבי התבטא שארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר ושאין לדחות את החתונה. הוא התעקש ממש, שלא לדחות ולו ביום אחד וש'יהיה טוב בע"ה'.


הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה בפגישה עם רוה"מ נתניהו

"היום המיוחל הגיע. בני משפחה וידידים נרגשים, ליוו את החתן אל החופה שהתקיימה במועדה, באיזור הצפון בישראל. שקט הושלך בקהל, כשהוזמן הרב יהושע בנימין גורדון להקריא את מכתב הרבי לחופה. הוא קרא את המכתב בעברית ובאנגלית, והסביר את תוכנו לנוכחים בטוב טעם.

"אחרי החופה, ביקשו כמה מבני המשפחה מהרב גורדון להתכבד ולהשאר לחתונה, אך הוא מצידו הודיע להם חגיגית, כיעקב אבינו בשעתו: 'היום יצאתי והיום באתי'. יצאתי בטיסה במיוחד להיות כאן שלוש שעות בחופה, ואני חייב לטוס חזרה".

החתן מהסיפור, פנה לרב איינבינדר, ב'שבעה': "הוא היה הרב שלי. האם אני יכול להמשיך ולומר את הפרק שלו בתהילים, מהיכן שהוא הפסיק?".

"עניתי לו", הוא מספר, 'שמקובל אצל חסידים לומר את הפרק של הרבי. הוא היה השליח של הרבי והרב שלך. אתה יכול'. זה עניין של 'הרגש', מסביר לנו הרב מרדכי. הרבי ייחס חשיבות לנושא ה'הרגש הפנימי'. ולדוגמא: פעם שאל מישהו את הרבי על אמירת תחנון ביום מסויים, הרבי ענה לו 'תלוי בהרגש'. הסבר שלי: אם אתה שואל – אז אין לך הרגש... הבחור הזה, יש לו התקשרות לשליח של הרבי. מזה אפשר ללמוד הרבה".

מכתב מרגש

ונסיים עם 'מכתב פתוח' שהגיע לידינו. מדובר במכתב מרגש על הרב יהושע בנימין גורדון ע"ה, אותו כתב השליח הרב יעקב (ינקי) קאהן, ממרכז חב"ד בוואלי.

מכתב פתוח לרב יהושע בנימין גורדון ע"ה

הרב גורדון, לימדת אותנו כל כך הרבה באמצעות החיוך שלך, השנינות והבהירות.

אתה תמיד מוביל אחריך באמצעות דוגמא אישית. אנחנו, כל השלוחים שלך, ידענו שאנחנו לא לבד. אם משהו היה צריך להיעשות, היית שם כדי להוביל אותנו. כשהיתה שמחה, היית שם. אם אנשים היו זקוקים לנחמה, היית שם גם.

לראות אותך נכנס למרכז חב"ד כל יום עם נטל רב על כתפיך, ועדיין את פני כולם קידמת עם חיוך או מילה טובה. לא חשוב מי היה צריך ובשביל מה, תמיד היית שם כדי לעזור בדרך כלשהי, בין בהקשבה, נתינת יד לעזרה או תמיכה כספית.

יום אחד, ביום שלישי אחר הצהריים, התקשרת אליי לבקש ממני טובה אישית. הייתי להוט ממש, ושמח לעזור לך... היה זה מקרה של אישה ששהתה במלונית מקומית והייתה במצב נורא וזקוקה לעזרה דחופה. אזל לה הכסף ומנהל המלון עמד לזרוק אותה לרחוב. הרב גורדון, כזה היית - עוזר למישהו במצוקה.

אני זוכר פעם אחת, במהלך ישיבת צוות, אתה הבעת את התסכול שלך על מקרה שראית. עברת ברחוב וראית 'הומלס' שחי תחת ערימת שמיכות. אתה יכלת לטפל בו, ולא עשית. זה ציער אותך.

אתה הובלת אותנו והעצמת. ההצלחה שלנו היה ההצלחה שלך. היו לנו אתגרים, ושלך הם.

הבעיות שלנו היו הבעיות שלך. תמיד היית זמין וקשוב לנו. כל כך הרבה חברים אני מכיר שטסו במיוחד מארצות רחוקות כדי לקבל ממך עצה והדרכה.

השם יתן נחמה לאישתך, הרבנית גורדון, שותפת אמת במפעל השליחות שלך. וכן ילדיך ונכדיך המדהימים.

יענקי קאהן, והמשפחה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.