מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשע״ו 09.02.2016

האם אפשר לקרוא בתורה אחר־הצהריים?

במדורו השבועי 'פינת ההלכה' בעלון הפופולרי, נשאל הרב יוסף-שמחה גינזבורג: האם אפשר לארגן מניין לקריאת התורה בימי שני וחמישי אחר-הצהריים, כדי להעלות נער בר-מצווה לתורה? קריאה בתורה אחר הצהריים
האם אפשר לקרוא בתורה אחר־הצהריים?
(צילום: אילוסטרציה)

שאלה: האם אפשר לארגן מניין לקריאת התורה בימי שני וחמישי אחר-הצהריים, כדי להעלות נער בר-מצווה לתורה?

תשובה: הקריאה בתורה בימי שני וחמישי היא מתקנת משה רבנו, ומלכתחילה נתקן לקרוא אותה בתפילת שחרית, אך בדיעבד – כל היום זמנה. בשעת הדחק, כאשר מסיבה כלשהי לא יכלו לקרוא בתורה בעת התפילה, הסכימו הפוסקים שאפשר לסמוך על הדין ש"כל היום זמנה", ולהשלים קריאה זו במשך כל היום.

להיתר יש כמה הסתייגויות: א) יש לקרוא בתורה קודם התחלת ההקדמות של תפילת מנחה (כמו אמירת הקרבנות), כדי להדגיש שהזמן המקורי הוא בשחרית; ב) אין לנהוג כך בקביעות (ומכיוון שבני המצוות ומשפחותיהם מתחלפים, אין זו קביעות). גם המסתייגים לגמרי מהוראה זו כתבו שהנוהג כך, יש לו על מי לסמוך.

בענייננו, שעושים זאת כדי שיבוא ציבור גדול, ובאים בזה לזכות את הרבים בקריאת התורה, או גם בהנחת תפילין, תפילת מנחה וכו', וחשוב ביותר – למנוע, ולפחות למעט על-ידי אירוע זה את חילול השבת הסיטוני הנגרם מחגיגת בר-מצווה ביום השבת (ובלשון הרבי מליובאוויטש: "...ומכנים זאת: כניסת בן ישראל לגיל ד'עול מצוות' ו'עול תורה'?!") – על כן נכון לעשות זאת בלי פקפוק, ובהחלט ראוי להעדיף שנער בר-מצווה, שבני משפחתו אינם שומרי מצוות, יעלה לתורה בשני וחמישי ולא בשבת.

מקורות: רמב"ם הל' תפילה ר"פ יב. משנה ברורה סי' קלה ס"ק א. פסקי תשובות שם ס"ק ג, וש"נ. שו"ת יביע אומר ח"ד חאו"ח סו"ס יז. אג"ק חי"ז עמ' רלז.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.