מערכת COL | יום כ"ח שבט ה׳תשע״ו 07.02.2016

נחשפה הסיבה לביקורו המפתיע של הרבי ב'כולל' ● מיוחד

שלל גילויים וחשיפות מרתקים, נחשפו אמש, במוצאי שבת פרשת משפטים, בהתוועדות ה"מלווה מלכה" רבתי המסורתית בשיכון חב"ד בלוד, אשר נערכה לרגל ציון יום השנה השלוש-עשרה לפטירתו של הרב אפרים וולף ע"ה  ביקורו של הרבי בכולל אברכים
נחשפה הסיבה לביקורו המפתיע של הרבי ב'כולל' ● מיוחד
מתוועדים לזכרו של הרב אפרים וולף ע"ה
שלל גילויים וחשיפות מרתקים, נחשפו אמש, במוצאי שבת פרשת משפטים, בהתוועדות ה"מלווה מלכה" רבתי המסורתית בשיכון חב"ד בלוד, אשר נערכה לרגל ציון יום השנה השלוש-עשרה לפטירתו של הרב אפרים וולף ע"ה.

רבים מתושבי שיכון חב"ד בלוד, מקום מגוריו של הרב וולף, חברי ההנהלה וצוות ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית, בניו של הרב אפרים וולף, בני משפחת וולף וידידים, השתתפו בסעודה המסורתית לזכרו של הרב וולף, מי שכיהן במשך כארבעים שנה כמנהל ישיבת "תומכי תמימים", יושב ראש אגודת חסידי חב"ד בארץ, ובא כוחו של הרבי בארץ הקודש.

במהלך סעודת ה"מלווה מלכה" נשאו דברים המרא דאתרא של שיכון חב"ד הרב ברוך בועז יורקביץ; בנו הרב מנחם מענדל וולף, בנו הרב אליקים וולף, בנו הרב בנימין וולף, משגיח ישיבת "תומכי תמימים" בלוד הרב יוסף יצחק בוטמן, נכדיו הרב אליהו וולף והרב זושא וולף, וכן שורה של אנ"ש מתושבי השיכון שסיפרו אפיזודות שונות אודות הרב וולף ופעלו.

גילוי מרתק ומפתיע בהתוועדות זו על יחסו המיוחד והמופלא של הרבי לרב אפרים וולף, סיפר נכדו השליח והמשפיע הרב אליהו וולף:

כאשר למדתי ב"בית חיינו", שוחחתי פעם עם הדוד המזכיר הרה"ח הרב בנימין קליין ז"ל על תפקידו כמנהל כולל האברכים שתחת מזכירות הרבי - מה הקשר שלך עם "הכולל אברכים", איך נוצר השידוך שלך עם הכולל? והוא סיפר כך:

החסיד ר' זלמן יפה מאנגליה היה נוהג לשלוח בכל שבוע מכתב לרבי-לרבנית, מכתב בו הוא היה כותב כל מה שעבר עליו השבוע, כל מה שהוא ראה או שמע. דברים שיש בהם ענין, וגם כל מיני דברים שאינם עונים הכרח על הגדרה זו. היתה זו דרישה "מלמעלה", ואת זה הוא עשה.

הרב קליין סיפר לי, שבמקרה והיה עיכוב בהגעת המכתבים מר' זלמן, הוא היה מתבקש לברר אצלו האם הכל כשורה איתו. כשר' זלמן יפה היה מגיע לניו יורק, הוא היה מתארח אצל ר' זלמן גורארי'.

כאשר אדם מתארח בביתו של מישהו – הוא מוגבל. הוא צריך להיכנס כשהמארח נמצא, לצאת בזמנים סבירים, הוא לא "בעל הבית" לעצמו. הוא תלוי במארח.

פעם אחת בשנת תשל"ג נודע לו אשר הזיידע ר' אפרים ע"ה, כאשר הוא מגיע לחצרות קדשנו, הוא משתכן באופן קבוע בקומה העליונה מעל דירת הכולל ביוניון סט. מאחורי 770. "הפריע לו", מדוע הוא, ר' זלמן, מתארח אצל מארח, והוא כביכול מוגבל, ואילו ר' אפרים יש לו "סוויטה" משלו, הוא בעה"ב על עצמו, ויכול להיכנס מתי שרוצה ולצאת כשרוצה.

יום אחד הוא עלה אל מעל לכולל כדי לראות את "דירת האירוח" המלכותית של ר' אפרים וולף. והוא נדהם לראות שם מסגרת של מיטה: מסגרת ברזל וקרש עליה, ועל הקרש יש כרית ושמיכה. זהו. אפילו ללא מזרון. זו היתה ה"סוויטה" המפוארת של ר' אפרים וולף...

כנראה שבמכתבו הבא, הוא כתב על כך לרבי. מלבדו ומלבד הרבי – איש לא ידע מזה.

בוקר אחד, כך סיפר לי הדוד הרב קליין, הוא מחכה ליד הבית של הרבי כדי לקחת את הרבי ל-770. המסלול הוא – ימינה ברחוב ניו יורק, וימינה באיסטערן פארקוויי. בעוד הוא נוסע עם הרבי על רחוב ניו יורק, הרבי מורה לו לפנות ליוניון סט.

הרב קליין לא חשב הרבה, הוא חשב שאולי הרבי רוצה לנסוע למקווה, שביוניון ואלבני. והחל לנסוע על רחוב יוניון. כשהם התקרבו ליד הכולל, הרבי אמר לו שיעצור כאן.

בסמיכות לכולל. היה זה אחרי השעה עשר בבוקר, ובנימין אמר לי, שבאורח פלא היה מקום חניה לרכב. הוא לא הבין מדוע לעצור כאן, מה התכניות של הרבי.

הרבי יצא מהרכב, נכנס אל הכולל ובנימין אחריו, הרבי חצה את הכולל – היו שם באותה העת 2 אברכים בלבד, אשר ישבו ושוחחו בחסידישע דברים בטלים...

כשהם ראו את הרבי נכנס בהפתעה לכולל, הם נבהלו ונעמדו, וכל אחד מהם פתח את הספר הראשון שעמד לידו על השולחן, וכך הם ניצבו בהלם. הרבי עבר לידם, עלה לקומה השניה, ראה מה שראה, וירד בחזרה לרכב.

כשהרבי נכנס לרכב, הרבי היה מאוד "לא שבע רצון" ממה שהוא ראה בכולל. הרבי אמר לבנימין: "כולל", זה חידוש שלי. בדורות הקודמים, אצל הרביים האחרים, לא היה מושג של כולל. כולל זו יוזמה שלי. אם בשעה כזו יש רק 2 אברכים, וגם הם לא ממש למדו...

הרבי אמר לו, כשהוא עבר לידם הוא ראה את הספרים הפתוחים, האחד פתח גמרא והשני פתח שולחן ערוך. והרבי אמר לו, "ראיתי את הספרים שהם פתחו, לא היה קשר ביניהם כלל, לפעמים כדי להבין הלכה בשו"ע, מסתכלים בגמרא, במקור. אבל כאן – לא היה כל קשר בין העמוד בשו"ע שהיה פתוח לבין הסוגיא שבגמרא הפתוחה. זה היה סתם ספר פתוח באקראי. הם לא למדו"...

"אם ככה נראה הכולל, אין לי צורך בזה, אסגור את הכולל". אין לכולל אבא, אין לו מישהו שאחראי עליו, ולכן ככה זה נראה. היו ביטויים חריפים שאיני זוכר כרגע.
בנימין אמר לי: הבנתי אז, שאם אני לא לוקח על עצמי אחריות זו, ואומר לרבי שאני מקבל על עצמי להיות המנהל, האבא, של הכולל – הכולל יהיה לעובדה היסטורית.
אמרתי לרבי שאני לוקח על עצמי להיות האחראי על מה שנעשה בכולל, והרבי קיבל את דברי, והכולל ניצל.

הרב חדקוב אמר לבנימין, שהרבי אמר לו "אם קליין מקבל על עצמו אחריות, נוכל להמשיך להחזיק את הכולל", ומכאן הקשר שלי אל הכולל, סיים הרב קליין...
בנו של הרב אפרים, הגה"ח הרב אליקים וולף, שי', גילה לנוכחים כיצד החל הקשר של משפחת וולף עם רבותינו נשיאינו.

הרב וולף סיפר אשר התאריך המדוייק שבו החל הקשר היה בט' כסלו תרס"ז, כאשר הרבי הרש"ב הגיע לשהות בווירצבורג שבגרמניה יחד עם בנו הרבי הריי"צ. הרביים שהו בווירצבורג כמעט כל שנת תרס"ז, ובאותה שנה הכיר אותם ר' אליקים-פיליפ וולף תושב ווירצבורג, ונפשו דבקה ברבותינו נשיאינו. הרבי הרש"ב אף התגורר תקופה ארוכה בדירתו של ר' אליקים, ומאז החל הקשר של בני המשפחה עם הרביים, ור' אליקים זה אף זכה למופת מיוחד מהרבי, כאשר הרבי הרש"ב בירך אותו שיוולד לו בן, לאחר עשרים שנות נישואין.

בעקבות הקשר של ר' אליקים-פיליפ עם הרביים, התקרב אל רבותינו נשיאינו גם אחיו ר' בנימין וולף, ובעקבותיו, בנו הרב אפרים הגיע ללמוד באטווצק בשנת תרצ"ט.
הבן הרב מנחם מענדל וולף סיפר בהתוועדות על תחילת ההיכרות של הרב אפרים עם הרבי הריי"צ, אשר לקראת חודש תשרי תרצ"ט נסע אביו, בהשפעתו של הרב שמואל לויטין, לעשות את חודש החגים במחיצת הרבי הריי"צ באטווצק שבפולין, שם התוודע לראשונה לרבי הריי"צ ועשה צעד נוסף, אל תוך עולמה של חסידות חב"ד. כאן גם ראה לראשונה את לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, ששהה אותו תשרי במחיצת חותנו.

בחודש כסלו הוא זכה להיכנס ליחידות הראשונה שלו אל הרבי הריי"צ, כאשר הוא מביא בפני הרבי את רצונו של אביו, הרב בנימין, כי בשלב זה יעשה את דרכו לארץ ישראל. ככל הנראה, לאחר שאביו החליט לעשות כן בעצמו, אם מפני שחש כי עוד מעט קט ואדמת אירופה תתחיל לבעור, ואם מסיבות אחרות.

הרבי העניק לו את ברכת הדרך לתכנית זו והוא החל בביצוע התכנית מן הכוח אל הפועל. מאטווצק נסע לווילנה, שם התעכב זמן מה לצורך סידור המסמכים הדרושים ליציאה מאירופה והכניסה לארץ. אביו שעדיין שהה בהולנד שלח לו את הכסף ואת המסמכים הדרושים לשם כך והתחנה הבאה בדרכו של הבחור אפרים היתה ריגה שבלטביה.

בריגה היה זמן מה תלמיד מן המניין בישיבת תומכי תמימים המקומית ובה עשה את חג הפסח של אותה שנה, תרצ"ט. את ימיו הקדיש להתעלות בתורה ובחסידות, ואת הלילות להתוועדויות חסידיות שנפשו ערגה להם. שם פגש את החסידים הנודעים הרב יחזקאל פייגין והרב יחזקאל הימלשטיין, שלימים סיפר עליהם רבות, וכן את העסקן החב"די הנודע הרב מרדכי דובין, ועוד מחשובי החסידים.

במהלך ההתוועדות הציג הבן הרב בנימין וולף שי' מניו יורק בפני המשתתפים מסמך מיוחד שהתגלה לבני המשפחה רק בימים האחרונים – רשימה בכתב ידו של אביו הרב אפרים, ובה מצוינים תאריכי ימי ההולדת ושמותיהם של כל נכדיו ברחבי תבל, אשר למרות כל עיסוקיו המסועפים של הרב וולף בניהול ענייני חב"ד באה"ק, הוא היה אומר מידי יום לאחר התפילה את פרקי התהילים של כל עשרות נכדיו שיחיו, לפי הגיל שלהם!...

משגיח ישיבת תומכי תמימים בלוד הרב יוסף יצחק בוטמן, העלה זכרונות מרתקים מעשרות השנים בהם זכה לעבוד תחת מנהל הישיבה הרב וולף. הוא סיפר בהרחבה על הלימודים המשותפים והקבועים של הרב וולף עם תלמידי הישיבה בחברותא מידי יום בשעות הצהריים, כאשר ברגע שהבחור היה נכנס לחדרו, הרב אפרים היה מנתק את הטלפון לשעה תמימה. הרב בוטמן עורר את תלמידי התמימים שנכחו בהתוועדות לקחת לקח והוראה מהרב וולף, שלמרות כל עסקי הציבור שלו, כל עולמו לא היה אלא תורה וחסידות.

הנכד הרב זושא וולף, עורך סדרת "ימי תמימים", חשף בפני משתתפי ההתוועדות תכתובת מרתקת שניהל הסבא הרב אפרים עם הרבי הריי"צ, על פני עשור שנות ה'ש"ת, מהמכתבים אותם כתב לרבי הריי"צ עוד לפני השידוך עם תבדלח"ט זוגתו מרת פסיא וולף, ועד לתחילת עבודתו בישיבה בקיץ תש"ט, וקבלת ברכתו והסכמתו של הרבי הריי"צ.

סעודת המלווה מלכה אורגנה ביד רחבה על ידי התושבים המסורים, הרב דוד הורוביץ, שאף הנחה בטוב טעם את ההתוועדות, והרב מאיר טורנהיים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.