מערכת COL | יום י"ח שבט ה׳תשע״ו 28.01.2016

מה החשיבות של מציאת המפה בחברון? ● הרב הרטמן מסביר

השבוע נחשף לראשונה ב-COL תגלית היסטורית חשובה: מציאת מפת בית העלמין של חב"ד בחברון. המפה כוללת 6-7 שורות של קברים, ומונה כ-225 מצבות, ובעזרתה יהיה ניתן לשחזר בעתיד את חלקת חב"ד במלואה - עד ביאת גואל צדק בבי"א ● הרב יוסף הרטמן, צאצא של הרבנית מנוחה רחל, מסביר בראיון מיוחד על חשיבות מציאת המפה ● מיוחד ● מגזין שישי  מפת בית העלמין של חב"ד בחברון
מה החשיבות של מציאת המפה בחברון? ● הרב הרטמן מסביר
הרב הרטמן בעלייה לקברה של הרבנית מנוחה רחל (צילומים: מאיר דהן). למטה: המפה שנחשפה

משה בן-חיים

השבוע חשפנו לראשונה על תגלית היסטורית חשובה: מציאת מפת בית העלמין של חב"ד בחברון. המפה כוללת 6-7 שורות של קברים, ומונה כ-225 מצבות, ובעזרתה יהיה ניתן לשחזר בעתיד את חלקת חב"ד במלואה - עד ביאת גואל צדק בבי"א.

הרב יוסף הרטמן מנחלת הר-חב"ד, מקפיד בכל שנה להגיע יחד עם חסידים נוספים ביום היארצייט של הרבנית מנוחה רחל, לקברה בבית העלמין הישן של חב"ד בחברון. הרב הרטמן הוא צאצא של הרבנית. סבתו של אביו, מושקא דבורה סלונים, היא בתו של יהודה לייב - בנה הבכור של הרבנית מנוחה רחל.

הרב הרטמן, מסביר בשיחה שקיימנו עמו את החשיבות ההיסטורית של מציאת המפה בכלל, והקשר המיוחד לחסידי חב"ד בפרט.

"יש לנו במשפחה קשר מיוחד לחברון", הוא מקדים, "אבי כתב חוברת על חברון ואני בן לצאצאי היישוב היהודי בחברון. המשפחה גרה 5 דורות בחברון. הסבתא של אבי, מושקא דבורה סלונים, היא בתו של יהודה לייב בנה הבכור של הרבנית מנוחה רחל".


מפת בית העלמין של חב"ד בחברון שחשפנו השבוע

על הסבתא-רבה מושקא דבורה סלונים, מספר הרב הרטמן:  "הכרתי אותה בעודי ילד קטן. היא סיפרה סיפורים מכלי ראשון ששמעה מהסבתא הרבנית מנוחה רחל על האדמו"ר הזקן ואדמו"ר האמצעי. לצערי אני לא זוכר. מה שאני זוכר מילדותי, שהיתה יושבת תמיד ואומרת פרקי תהילים.

"מספרים עליה שבעת היותה כלה, סבתה, הרבנית מנוחה רחל, אמרה להוריה: 'אל תקנו לה כלום. היא תקבל את הבית שלי ואת כל הרהיטים'. בהתחלה לא הבינו למה הרבנית מתכוונת, אך כשבועיים לפני החתונה של נכדתה היא נפטרה, וכך בדיוק היה.

"חשוב מאוד לראות את דורות החסידים מקהילת חב"ד שנקברו שם. ביניהם יש את משפחות חב"ד המפורסמות מבניה של הרבנית מנוחה רחל, משפחות ריבלין, סגל, ועוד. היו כמה שלוחים של אדמוה"ז לחברון, ביניהם שמעון שמרלינג, משה מייזליש (מפורסם כ'מרגל' של אדמו"ר הזקן).

"ההתיישבות החב"דית בחברון החלה משנת תר"ג לערך, ועד לשנת תרפ"ט. אחרי תרפ"ט גם היו נסיונות לחדש את היישוב החב"די, אך לצערינו בתרצ"ו היו פרעות נוספות נגד היהודים וגירשו גם את אלה שחזרו".

"השורשים של חב"ד בחברון"

מה הסיבה שכל כך קשה לאתר את המצבות כיום?

"מה שידוע לנו, שהייתה שם מסורת שמ'הטעם הידוע' לא עשו שם מצבות. כתוב בגמ', אם ראית קברות – יש עיר. מציאת המפה אומרת לנו שגם חיו פה. בבית העלמין חב"ד נקברו גדולי החסידים של האדמו"ר האמצעי והצמח צדק. זה מרגש וחשוב ומספר לנו שהשורשים של חב"ד – בחברון.


הרב יוסף הרטמן בעצרת על קברה של הרבנית מנוחה רחל בחברון (ארכיון: מנדי הכטמן)

"מקובל שחברון בארץ-ישראל, כמו ליובאוויטש ברוסיה. הנה עכשיו לפני כחודש גילו מצבות של גדולי החסידים בליובאוויטש. 'עויבדים', 'משכילים'. אני חושב שזה על אותו משקל.

"הרבנית מנוחה רחל היא הנציגה בארץ-ישראל של רבותינו נשיאנו. היא גדלה אצל האדמו"ר הזקן והאדמו"ר האמצעי והיא היתה השליחה שלהם בחברון".

הרב הרטמן מנצל את ההזדמנות, וקורא לחסידי חב"ד לעלות לקברה של הרבנית מנוחה רחל: "ביום רביעי הבא כ"ד שבט יום פטירתה של הרבנית מנוחה רחל, נעלה לקברה בבית העלמין חב"ד בחברון בשעה 16:00. אנו קוראים לחסידי חב"ד ולמוקירי זכרה לעלות לקברה.

"השליח דני כהן תיאם מראש את הנושא הבטחוני עם המח"ט בגיזרה וכל הצירים יהיו מאובטחים. יש תכנית מאורגנת ומתוכננת, והכל יתקיים בשמחה רבה. חשוב מאוד לעודד את היישוב היהודי בחברון.

"דווקא בגלל המצב, נראה שלא נכנעים לטרור וממשיכים!", קורא הרב יוסף הרטמן.

והוא גם מגלה: "בימים הקרובים יצא מכתב של רבני חב"ד המעודד את העלייה לקברה של הרבנית מנוחה רחל".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.