מערכת COL | יום י"ז שבט ה׳תשע״ו 27.01.2016

בלי כתף תומכת? ● אליעזר שולמן

"כאשר סיימנו את החלק הפורמלי, בראיון שערכתי לפני שנתיים עם הרב יוסף יצחק אהרונוב, ביקשתי לקיים שיחה לא פורמלית. לצורך כתיבת הטור הזה בקשתי את רשותו לצטט ממנה. הוא, באדיבותו, הסכים: על ההשמצות, התמקדות במטרה, השליחות מהרבי, ועוד" ● אליעזר שולמן בטור אישי עם שאלה מציקה: "כולנו שנהנינו ונהנים מהעשיה שלו ניתן לו לצעוד אל הכלא מבלי שניתן לו כתף תומכת?  טור אישי
בלי כתף תומכת? ● אליעזר שולמן
הרב יוסף יצחק אהרונוב
אליעזר שולמן

זה קרה בחודש אדר תשע"ד. שיחה שניהלתי עם אדם המקורב להרב יוסף יצחק אהרונוב, בה ביקשתי בפעם המי יודע כמה לראיין אותו, נענתה בחיוב. ללא תנאים מוקדמים על השאלות או נושאים שאסור להעלות. הכול פתוח. האיש שבמשך 27 שנה לא התראיין מעולם, הסכים לדבר. באותם ימים הכרתי אותו על פי הדימוי שהיה לו. אדם קר, יש שאמרו מתנשא, ועוד כהנה וכהנה.

אל הראיון הגעתי מצוייד בשאלות רבות. חלפו כמה דקות מאז שהתחלנו בשיחה והבנתי שתהום פעורה בין הדימוי לבין האיש. הוא איש עשיה מדהים, חסיד מובהק בכל רמ"ח ושס"ה שמילה של הרבי היא בעבורו מצוות 'עשה' או 'לא תעשה', אדם שמאציל סמכויות לעובדים תחתיו, יודע בדיוק מה מוטל על כתפיו וגם, תאמינו או לא, קצת ביישן.

זאת היתה עבורי הפתעה מוחלטת. נצמדתי לדף השאלות אך בסיום השיחה הראשונה, ביקשתי פגישה נוספת להשלמות. נפגשנו שוב. הוא ענה על כל שאלה, בין אם היתה נוחה לו או שלא, והיה כנה וגלוי לב.

כאשר סיימנו את החלק הפורמלי, ביקשתי לקיים שיחה לא פורמלית. לצורך כתיבת הטור הזה בקשתי את רשותו לצטט ממנה. הוא, באדיבותו, הסכים, וכמו לפני שנתיים לא שאל בשביל מה או מדוע.

"תגיד", אמרתי לו לפני שנתיים, "לא אכפת לך שמשמיצים אותך, מספרים עליך דברים שלא היו, או שהם מעוותים לרעתך"?

אני זוכר את החיוך המריר שעלה על פניו כשענה לי: "ומה עם מה שסיפרו או כתבו עלי לרבי?" ובלי שהוא התכוון חלפה עווית של כאב בפניו.

הוא שתק לרגע ואז אמר לי את מה שמאוחר יותר הבנתי שזה המוטו שמלווה אותו כל חייו: "הרבי הטיל עלי תפקידים במסגרת המפעלים שהקים בארץ הקודש. זאת אחריות גדולה. כמו כל אחד מאחי השלוחים אני משקיע את כל האנרגיות שלי בשליחות שקבלתי. גם אם הייתי רוצה, אין לי זמן לעסוק בדברים אחרים.

"מלבד זאת, הרבי מעולם לא ביקש ממני להגיב על מה שאומרים עלי. המציאות היא שהם מדברים ואני עושה ומביא כסף להרחיב את הפעילויות השונות של חב"ד".

השיחה היתה עוד ארוכה אבל למדתי ממנה עליו לא מעט ובעיקר שהוא ממוקד במטרה, היא השליחות שהוטלה עליו על ידי הרבי. כאשר נפרדנו הוא נכנס לטויוטה חבוטה ועממית. "זה הרכב של אשתי", הסביר, וכך ניפץ לי עוד מיתוס עליו.

שנתיים, כאמור, חלפו.

השבוע יצא לי לשוחח עם חברים, עובדים לשעבר בצא"ח, והשיחה התגלגלה אודותיו. "הוא ממשיך לדאוג לחב"ד", סיפרו, "ידיו מלאות עבודה", תיארו.

מה יש לו לעבוד? תהיתי, הכול תחת אחריות המפרק?

"נכון, אבל צריך להסביר, לבאר, להאיר דברים לא מובנים יש הרבה מה לעשות כדי להבטיח שהפעילות שהיתה – תמשיך ובזה הרב אהרונוב עסוק כל היום ובמרבית שעות הלילה", אמרו והוסיפו, "בימים הקרובים הוא נכנס לכלא, הטלפון משם ימשיך לעבוד ללא הפוגה", העריכו.

שאלתי אותם אם בשבת הנוכחית, שהיא השבת האחרונה לפני שהוא נכנס לכלא, יתוועדו איתו? יעשו לו כנס חיזוק? מעמד 'צאתכם לשלום? ירקדו איתו 'טייערע ברידער'?

הם אמרו שלא ידוע להם על איזה ארוע מתוכנן.

משהו התקומם בי.

יכול להיות שהוא יכנס לכלא בלי שאיש מהעובדים הרבים שהיו תחתיו ב-30 השנה האחרונות יפרד ממנו, יגיד לו 'שלום'? כולנו שנהנינו ונהנים מהעשיה שלו ניתן לו לצעוד אל הכלא מבלי שניתן לו כתף תומכת? מצאתי את עצמי שואל.

"נו, באמת", כמעט ונזפו בי, "תסכים איתנו שזה רגע עצוב. אז בשביל מה לעשות פסטיבל וללוות אותו? לפי קצב העבודה שלו בשבועות האחרונים, הוא ייצא אל הכלא ברגע האחרון או מעט אחריו, אחד מבני משפחתו יביא את התיק עם הבגדים. הוא יסע לשם מלווה בבני משפחתו בלבד, מהם יפרד בשערי הכלא, יבטיח להתקשר כאשר יתירו לו, ובגב זקוף כראוי ל'שליח של הרבי' יכנס אל הכלא לשמש שם כשליח".

שתקתי, קצת מבושה.

חשבתי על החיבוק הענק והתמיכה המופגנת שקיבלו אנשי ציבור אחרים שנכנסו לכלא בגלל עוונות 'צווארון לבן' כאלה ואחרים.

הרהרתי מה זה אומר עלינו, כאנשים, כציבור, כחברה, כחברים, כחסידים.

ואז אמרתי לעצמי שהחברים שלי טועים. הם לא יודעים.

בימים הקרובים אדע מי מאיתנו טעה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.