מערכת COL | יום י"א שבט ה׳תשע״ו 21.01.2016

אקדח ושני עולמות

בטורו השבועי ב'משפחה', מגולל אריה ארליך את הסיפור המפורסם על כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע, החרוט על לוח ליבם של רבים. לטור המלא  אקדח ושני עולמות
אקדח ושני עולמות
השבוע, בעשירי בשבט, מלאו שישים ושש שנים להסתלקותו של כבוד קדושת האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון מליובאוויטש זי"ע, הרבי שמסר את נפשו במובן הפשוט ביותר של ההגדרה לבל תעומעם גחלת היהדות ברוסיה וסבל בשל כך ייסורי גוף ונפש לרוב. לאחר עלייתה של המפלגה הקומוניסטית לשלטון ברוסיה בשנת תרע"ז, די היה להאשים מישהו בכך שהוא 'שניאורסוני' כדי להוציאו להורג ללא משפט.

בשנותיו האכזריות ביותר של שלטון האימים הקומוניסטי, הקים הרבי הריי"צ רשת של שיעורי תורה, תלמודי תורה ומקוואות במחתרת, ברחבי ברית המועצות. בשל כך, בשנת תרפ"ז הושם הרבי בצינוק, והשלטון חרץ לו גזר דין מוות. לחץ בין-לאומי שהתעורר הביא להמתקת העונש בהגליה לקוסטרומה, שלאחר מכן הוביל לשחרור מלא. הרבי עזב את רוסיה, עבר ללטביה ואחר כך לפולין. בשנה הראשונה לפרוץ השואה הצליח להימלט אל החוף המערבי, בעזרתו המפתיעה והמוזרה של קצין גרמני בשם וילהלם קנריס. באמריקה הקים מחדש את החסידות מחורבותיה, עד שהפכה תחת שרביטו של חתנו, הרבי האחרון, למעצמה יהודית חובקת עולם.

נפשו של הרבי, ציורית היתה. לצד מאמריו והגותו החסידית - כתביו עשירים בתיאורים חסידיים שובי לב המעוררים ליראת שמים. אולם יותר מכל חרוט על לוח ליבם של רבים הסיפור הבא: כאשר נאסר על ידי הבולשת הרוסית ונלקח לחקירה צולבת במטה הבולשת - הרבי נזהר מלהסגיר פרטים על אודות חסידיו המפיצים יהדות במחתרת. בשל כך הוחמרו תנאיו, ובשלב מסוים נזרק מפסגתו של סולם, אל תוך מרתף עמוק. אבריו התרסקו, עצמותיו נשברו, גופו דאב וחייו היו תלויים לו מנגד. אבל הרבי לא נשבר.

באחד משלבי החקירה, כשהרבי לא השביע את רצונם של חוקריו, שלף אחד מהם אקדח, כיוון את קנהו לרקתו של הרבי, ואמר: "הצעצוע הזה כבר גרם להרבה אנשים לדבר".

הרבי ענה לו בקור רוח: "הצעצוע הזה יכול להפחיד רק את מי שיש לו עולם אחד ואלילים רבים, לא את מי שיש לו אלוקים אחד ושני עולמות. אני, אלוקים אחד יש לי, ושני עולמות. לא תוכל להפחיד אותי".

יהיה סיפור מסירות הנפש לזכרה של האם היהודיה, דפנה מאיר הי"ד.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.