מערכת COL | יום י"א שבט ה׳תשע״ו 21.01.2016

ט"ו בשבט בפתח: מומחה הכשרות עושה סדר • אל תחמיצו

ט"ו בשבט בפתח, ודוכני הפירות מציגים מבחר עצום: מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ועד פירות יבשים בצבעים ומינים שונים, שרק לאחרונה נראו בארצנו ● מה לקנות ומה לא, איך ניתן לבדוק מחשש תולעים, וממה כדאי להזהר? הרב משה ויא מומחה כשרות ויו"ר המכון להנחלת ההלכה, מחלוצי תחום בדיקת המזון מחרקים ומחבר סדרת הספרים "בדיקת המזון כהלכה" וספרים נוספים בנושא, עושה לכם סדר ● חובה לכל אחד! מגזין שישי  הרב משה ויא
ט
הרב משה ויא על רקע דוכן פירות יבשים (צילום: col)
משה בן-חיים

ט"ו בשבט בפתח, ודוכני הפירות מציגים מבחר עצום וססגוני למראה: מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל במצבם המקורי, ועד פירות יבשים ומיובשים בצבעים ומינים שונים, שלראשונה נראים בארצינו, ומיובאים מעבר לים.

איך בודקים כל פרי, ממה צריך להזהר, ואולי בכלל, יש פירות שלא כדאי לקנות? האם ניתן לברך על פירות יבשים "בורא פרי העץ"?

מומחה הכשרות הרב משה ויא, נותן סקירה מיוחדת ל-COL לרגל ראש השנה לאילנות, שיחול בתחילת השבוע הבעל"ט:

הרב משה ויא: "אכן יש 'אופנה' כזו, לאכול בט"ו בשבט פירות יבשים. אפשר להסביר שמדובר ב'זכר' לפירות שנשתבחה בהן ארץ ישראל... פעם פגשתי יהודי מבוגר בירושלים, והוא סיפר לי שכשהיה ילד, אימו נתנה לו לחיידר שני חרובים – אז לא היו פירות אחרים בחורף - והמורה חילק לכל תלמיד פיסה, כזכר לפירות ארץ ישראל.

"צריך מאוד להיזהר באכילת פירות יבשים, שלא תהא 'מצווה הבאה בעבירה'. יש 30 פירות שהם בחזקת נקיים, כמו שצרפנו כאן בקובץ 'ט"ו בשבט ללא תולעים'.


דוכן פירות ססגוני (צילום: col)


בנושא פירות יבשים: בשנים האחרונות הרבה נמנעים מאכילת תאנים מיובשות. אין תאנים מיובשות בחזקת נקיות?


"בזמנו נסעתי עם יהודי לטורקיה, ניסינו לדאוג לייצור תאנים מיובשות ללא בעיית חרקים. נסענו לשדות לעקוב מקרוב אחר תהליך הייצור החל מהעץ ועד לאריזה. מגדלים שם את התאנים בצורה פרימיטיבית כמו מאז ששת ימי בראשית. התאנים מתייבשים על האדמה, ומתקבצים לתוכם תולעים וחרקים שונים, בצבע הפרי ממש, כמעט בלתי אפשרי להבחין בהם.

"כאן אני רוצה לציין משהו חשוב: יש שטועים וסבורים שאם יש הכשר מהודר על מוצר, זה בסדר ואין צורך לבדוק. ולא היא: ההכשר הוא רק על כשרות הפרי, ולא על הנקיות שלו מחרקים! רק אם מצויין בפירוש על ההכשר שהוא כולל גם נקיון מחרקים ומגיע באריזת וואקום מיוחדת, אז ניתן לסמוך על זה.

"באותו עניין: תות שדה (לא מיובש) שנמכר ברשתות השיווק באריזה רגילה, הוא מאוד נגוע. כדאי לקנות רק אם הוא מגיע באריזה מיוחדת עם השגחה שנקי מתולעים.

מה לגבי חמוציות וצימוקים?

"הצימוקים יותר נגועים מבעבר.הקליפורניה מספקת אחוז ניכר מתוצרת הצימוקים בעולם, ושם מגדלים אותם בכרמים ענקיים. גם שם – כמו בטורקיה – תהליך הייבוש נעשה בשטח הפתוח, מה שמביא נגיעות רבה ותולעים בתוך הצימוקים. הדרך לבדוק צימוקים, היא להכניסם למים רותחים ואחר כך לבדוק. היום ממליצים להשתמש בתחליף לצימוקים – בחמוציות, שהן בחזקת נקי מתולעים.

היום גם נפוץ דובדבנים מסוכרים.

"יש דובדבנים מסוכרים שמגיעים מארה"ב, כשהם ללא חרצנים. אלו בחזקת נקיים. הדובדבנים שמגיעים מטורקיה עם חרצן, הם נגועים."

אציין עוד כמה שנפוצים לאחרונה בחנויות הפיצוחים: פפיה, מנגו, קיווי, מיובשים.

אלו בחזקת נקיים. ברור שצריך להסתכל עליהם ולשים לב, אבל הם בדר"כ נקיים. בדקנו את הפירות המסוכרים הללו, ומסתבר שהם עוברים תהליך עיבוד שכנראה מנקה אותם ולמעשה הם נקיים לגמרי.

שאלת הברכה על פירות מסוכרים

ואם בפירות מסוכרים עסקינן, הרב ויא מעיר כאן את תשומת ליבנו, לנקודה חשובה ומעניינת: נושא הברכה על הפירות המסוכרים. הרב ויא: "בתהליך של הטיפול בפרי והפיכתו למסוכר כמו שרואים אותו בחנויות הפיצוחים, בשלב ראשון, הוא מאבד כל טעם פרי והופך טפל. לאחר מכן מוסיפים לו את חומרי טעם וריח, עד לקבלת המוצר המוגמר. מה שאומר מבחינה הלכתית, שיש שאלה מה מברכים עליו? לכן כדאי לברך קודם ברכה על משהו אחר, וכך לפתור את הפירות המסוכרים הללו ידי חובת הברכה."

אם החרקים כ"כ קטנים ובצבע הפרי, איך אפשר להשמר?

החפץ חיים אמר, שיבוא משיהו ויגיד: "הלכות לשון הרע שייכות רק לצדיקים, לא ניתן לעמוד בזה". התשובה היא שהתורה ניתנה לכולם, וגם הכח לקיימה. אותו הדבר בעניין הזה: אם התורה נותנת לנו את הציווי, יש בסעייתא דשמיא גם את הכח להינצל מאיסורים. רואים זאת בחוש – 'רגלי חסידו ישמור'. מי שמשתדל ומתאמץ, אז גם מן השמיים מסייעים בידו".

 
מצורף הקובץ 'ט"ו בשבט ללא תולעים' של הרב משה ויא: להורדה - לחץ כאן












הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.