מערכת COL | יום ט' שבט ה׳תשע״ו 19.01.2016

ירושלים בהלם: "לא מעכלים את פטירת הרב ישראל פרישמן"

תושבי שיכון חב"ד בירושלים, ולא רק, המומים לאחר הבשורה הקשה על פטירתו הפתאומית של הרב ישראל פרישמן ע"ה ● בדרכם להלוויה, מכרים וידידים מספרים ל-COL על ההלם והתדהמה, על החסיד ואיש החסד, שהיה אהוב על כולם ורץ תמיד לעזור ● וגם: הפוסט האחרון שכתב ● מיוחד  חברים מספרים על הרב ישראל פרישמן
ירושלים בהלם:
התמונה האחרונה: ר' ישראל פרישמן ע"ה ב'חאלקה' לנכדו הקטן, אמש
משה בן חיים

הבוקר, כשהתקבלה הבשורה הקשה על פטירתו הפתאומית של הרב ישראל פרישמן, רבים מבוגרי ישיבת "תורת אמת" בירושלים, החסירו פעימה: הרב ישראל היה מדריך בישיבה במשך שנים רבות, והיה מסור ואהוב על התלמידים. הוא היה זה שדאג להעיר אותם שיקומו בזמן למקווה ולשיעור חסידות, הוא נהיה זה שהיטה אוזן קשבת לכל בחור, כאילו היה זה בנו ממש.

"הוא היה מעין עסקן חסידי, תמיד התגייס לפעילויות חב"ד ולמבצעי הרבי", סיפר אחד ממכריו.

אחד מבני המשפחה, סיפר: "רק אתמול היה בחלאקה של נכדו. אדם חייכן בריא ושמח. פשוט לא להאמין. הוא מודל לחיקוי".

אוזן קשבת לכולם

בדרכו הבוקר להלווית הרב ישראל פרישמן, נפרד ממנו מי שהיה שכנו מילדות בשיכון חב"ד, הסופר החב"די ר' בנימין ליפקין: "ר' ישראל היה אהוב על כולם, תמיד היווה אוזן קשבת ויכולת לדבר איתו ולשתף אותו בכל דבר. תמיד ידע לשמוח עם כולם.

"היה עשרות שנים מדריך בישיבת 'תורת אמת'. בעבר היה גם פעיל בארגון 'יד לאחים', ובעשור ומחצה האחרונים היה בחברה קדישא 'קהילת ירושלים'. אך מעל הכל, היה איש חסד גדול – ולא בגלל היכולת שלו לסייע, אלא פשוט לא יכול היה לראות אדם בצרה.


מסע ההלוויה בירושלים, היום

"מתוך הנוף של שיכון חב"ד בירושלים נעקרה דמות, אי-אפשר לתאר את בית הכנסת בלעדיו. אהבו להיות במחיצתו ולשוחח איתו. היה בעל רגישות בלתי רגילה".

על השנים בהם שימש הרב ישראל ע"ה כמדריך בישיבה, הוא מספר: "הבחורים מאוד אהבו אותו, היה בלי 'דיסטנס', ולאף תלמיד לא הייתה טרוניה עליו. מאידך, עשה את מלאכתו נאמנה, כשההנהלה סמכה עליו. זה היה שילוב נדיר", מתאר ליפקין.

השיחה האחרונה

לפני ימים אחדים, צלצל הטלפון אצל ר' בנימין ליפקין ועל הקו היה שכנו, הרב ישראל פרישמן. "הוא שמע על מישהו שצריך עזרה, ומיד הרים אלי טלפון", מספר ר' בנימין. "כזה היה - איש חסד".

דוגמא על איכפתיות ועזרה לזולת, הוא מביא את הסיפור הבא: "היה פעם יהודי שהתחבט האם לכתוב ספר ביוגרפיה. הרב ישראל קישר בינינו בשקט ובלי רעש. אחרי שהספר יצא לאור, הגשתי לו את המהדורה הראשונה עם הקדשה. הוא מאוד התרגש מכך".

האיש על השידור

אנקדוטה מעניינת, מביא ר' בנימין על עניין שהתרחש לפני כשני עשורים: הציעו לרב ישראל פרישמן בזמנו, לכהן כחבר מועצת העיר ירושלים במסגרת אגודת ישראל, והוא סרב בתוקף. "אני לא צריך את הדבר הזה. אמשיך לעזור כמו שעשיתי עד היום, אבל כאיש פרטי", הוא נימק אז.


ירושלים, היום

בשנות הממ"ים, בעיצומה של מתקפה מבישה ובלתי פוסקת על חב"ד, סבלו מהתנכלויות גם חסידי חב"ד בירושלים, ובפרט תושבי שיכון חב"ד. "שיכון חב"ד ידע אז זמנים לא קלים", משחזר ר' בנימין. "היו אז מתיחויות קשות והרב ישראל היה דמות נדירה. מצד אחד, היה גאה בהשתייכותו לחסידות חב"ד, ובמקביל היה ממש אהוב על כולם".

ואם אנו מזכירים את שנות הממ"ים, בוודאי רבים זוכרים את "השידורים" לפנות בוקר משיחותיו הקדושות של הרבי, ששודרו בבתי כנסת ובישיבות במקומות של ריכוזי אנ"ש. לא כולם יודעים שמי שטרח ב"חדר השידורים" בתורת אמת, היה הרב ישראל פרישמן ע"ה, יחד עם יבדלח"ט הרב אליעזר (לייזר) ליכטנשטיין. "הם עבדו על זה שם, ומשם העבירו את השידור לכל רחבי הארץ".


מלווים את ר' ישראל למנוחת עולמים

"הכל היה אצלו בקלילות, בהומור בריא. יחסר מאוד, ויש המון מה ללמוד ממנו. טיפוס שרק חיים וחיות מתקשרים איתו", מסכם בצער ר' בנימין ליפקין.

חסיד שכולו חסד

העסקן ר' חונה דייטש, נפרד בכאב: "שרוליק היקר היה איש אהוב על כל אדם ואדם. מי שהיה נכנס לבית כנסת חב״ד ברחוב חנה בירושלים, לא יכול היה לפספס את האדם היקר הזה, שכל כולו היה איש חסד. תמיד חייך, היה שמח בשמחתו של השני.

"היה עסוק תמיד אך ורק בשביל השני ורק למען הזולת. ההלם הבוקר תפס אותי. רק אתמול קראתי סיפור על הרבי שהוא פרסם בקבוצה משותפת (תמונה מצורפת).

"פחד מצמרר להגיד שרוליק פרישמן זצ"ל. כל החברים בשוק, לא מעכלים את הבשורה הקשה".





יהי זכרו ברוך.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.