מערכת COL | יום ד' שבט ה׳תשע״ו 14.01.2016

מה נוסח הברכה כשקובעים מזוזה?

במדורו השבועי 'פינת ההלכה' בעלון הפופולרי, נשאל הרב יוסף-שמחה גינזבורג: מה נוסח הברכה כשקובעים מזוזה, "לקבוע מזוזה" או "על קביעת מזוזה"? נוסח הברכה כשקובעים מזוזה
 מה נוסח הברכה כשקובעים מזוזה?
צילום באדיבות: JLI
שאלה: מה נוסח הברכה כשקובעים מזוזה, "לקבוע מזוזה" או "על קביעת מזוזה"?

תשובה: הגמרא במסכת פסחים דנה בשאלה דומה, אם יש לברך לפני בדיקת חמץ "על ביעור חמץ", או "לבער חמץ", אך לא נאמרה שם מסקנה ברורה ומוסכמת.

הרמב"ם פסק: "כל העושה מצווה... לעצמו, מברך 'לעשות'; עשה אותה לאחרים – מברך 'על העשייה'". לעומתו, רבנו תם פסק שאין הבדל בין עושה בעצמו לעושה על-ידי שליח, אלא בכל המצוות הנעשות מיד מברכים "על" (כגון: על הטבילה, על נטילת ידיים, על אכילת מצה או מרור), ואילו במצוות שיש בהן שיהוי מברכים "ל" (כגון: להניח תפילין, להתעטף בציצית, לישב בסוכה – שהמצווה נעשית במשך זמן). ויש גם דעות אחרות בעניין זה.

בשולחן ערוך הלכות מילה פסק שאם אבי הבן מל אותו בעצמו, יברך "למול את הבן", לדעת הרמב"ם. הרמ"א שם חלק על זה, ופסק שיברך כרגיל "על המילה". החיד"א שם מסיק כדעת הרמ"א (גם מפני שכן נכון על-פי הקבלה), וכתב שכך נהגו (בעניין מילה). ובקרבן נתנאל על הרא"ש בפסחים כתב שהעולם נוהג (בכל המצוות) כרבנו תם.

למעשה יש לברך "לקבוע מזוזה" בין שהאדם קובע אותה לעצמו ובין כשהוא קובע אותה בעבור מישהו אחר, אך לכל הדעות גם אם בירך "על קביעת מזוזה" יצא ידי חובתו.

מקורות: פסחים ז,א-ב, רא"ש ור"ן שם, וק"נ אות כ. רמב"ם הל' ברכות פי"א הי"א ואילך, ונו"כ. מגן אבות למאירי, עניין ח. טושו"ע יו"ד: רסה,ב; רפט,א; ברכי יוסף שם. שו"ת יביע אומר ח"ז חיו"ד סי' כא ס"ק ז בהערה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.