מערכת COL | יום כ"ב טבת ה׳תשע״ו 03.01.2016

זיכרון להולכים: ר' ישראל קוגל מראשוני כפר חב"ד ● מיוחד

כ"ג בטבת, חל היארצייט של ר' ישראל קוגל בהרה"ח התמים ר' חיים יצחק קוגל, מראשוני ובוני כפר חב"ד. תולדות חייו שזורים בתולדות הכפר, בנייתה פיתוחה ושגשוגה של בירת חב"ד באה"ק ● ההיסטוריון החב"די הרב יוסף קמינצקי מספר על השושלת החסידית, ובתו של ר' ישראל, הגב' צילה בוסטומסקי מספרת על ימי בראשית בכפר חב"ד: "המראה שנגלה לעינינו לא היה מלבב: בתים ישנים והרוסים בלי גגות, עם נקבי כדורים בקירות"  ● עוד בפנים: קטעי חזנות מהימים הנוראים של ר' ישראל קוגל ● מיוחד  לכתבה המלאה
 זיכרון להולכים: ר' ישראל קוגל מראשוני כפר חב
למעלה: ר' ישראל קוגל (משמאל) ור' זושא ריבקין
משה בן-חיים

הערב כ"ג בטבת, חל היארצייט של ר' ישראל קוגל בהרה"ח התמים ר' חיים יצחק קוגל ע"ה, מראשוני ובוני כפר חב"ד בימי בראשית.

ישראל נולד בשנת תרנ"ו בעיירה דובשיץ בבלארוס. אביו, ר' חיים יצחק קוגל, ממשפחה חסידית מאוד ומקושרת לרבותינו נשיאינו. היה מחסידי האדמו"ר הרש"ב, ולאחר מכן, גם לאדמו"ר הריי"ץ.

מספר ל-COL ההיסטוריון החב"די הרב יוסף קמינצקי, שגם היה שכנו של ר' ישראל ז"ל בכפר חב"ד: "המשפחה היתה מאוד שורשית בחב"ד. מסופר גם על סיפור "מופת" של האבא, ר' חיים יצחק קוגל, עם האדמו"ר הרש"ב נ"ע.

"ר' ישראל היה מראשוני מתיישבי כפר חב"ד, והיה מעורב בבנייתה ובפיתוחה בשנים הראשונות.

"נולדו לו שלושה בנים ובת. ר' חיים יצחק קוגל שי', בארה"ב, ר' יוסף קוגל ז"ל, הגב' צילה בוסטומסקי תחי' מכפר חב"ד, ור' נתן קוגל שי' כיום מתגורר בארה"ב. זכה לנכדים ונינים, הולכים בדרך התורה והחסידות, כמה מהם שלוחים של הרבי בארה"ב."


ר' ישראל קוגל ע"ה

***

חייו של ר' ישראל קוגל, שזורים היו בתולדות כפר חב"ד, כמי שהגיע בעליה הראשונה לכפר חב"ד במצוות הרבי הריי"ץ, יחד עם קבוצת חסידים. שמענו מבתו תחי', הגב' צילה בוסטומסקי מכפר חב"ד, על הימים הראשונים:

"בשנת תש"ט יצאנו במסגרת בריחת ה'עשאלונים' מרוסיה (באותה תקופה רובם של חסידי חב"ד יצאו מגבולות רוסיה הקומוניסטית, באמצעות דרכונים פולניים מזוייפים. פרשה זו היוותה את סיום התקופה של רוסיה כמרכזה של חסידות חב"ד, ותחתיה הוקמו ביוזמת אדמו"ר הריי"צ מרכזים חב"דיים, ובראשם כפר חב"ד. מב"ח)

"בתים הרוסים, עם נקבי כדורים"

"עלינו עם קבוצת אנ"ש ובני משפחותיהם למה שנקרא אז היישוב הערבי הנטוש 'ספריא'. המראה שנגלה לעינינו לא היה מלבב: בתים ישנים והרוסים בלי גגות, עם נקבי כדורים בקירות, ופה ושם היו פזורים עמדות לחימה נטושות ושקי חול, עדות אילמת למה שהתרחש כאן", ממשיכה לתאר הגב' בוסטומסקי.



"איפה שהיום נמצאת חנות הפיצה המוכרת לתושבי הכפר, וגם בית הכנסת לעולי מרוקו, היה מרכז הישוב 'ספריא' והיה בנוי בכעין צלע בתים וסביבו כיכר מרכזית. מאחורי המתחם הקימו מחנה אוהלים, שם שיכנו אותנו, בתנאים בלתי אפשריים.

"הסוכנות היהודית החלה בשיפוץ הבתים הנטושים, ועל הגגות הפרוצים הציבו גגות פח. כך התיישבנו באחד הבתים עד שנת תשי"ד לערך. באותה שנה כבר בנו את הבתים הראשונים במה שנקרא היום 'שכונת הרב', לשם עברנו, כמו גם את השדרה המרכזית בכפר, שליד התלמוד תורה והגנים.


רחוב מרכזי בכפר, בשנת תשכ"ה

על אביה ר' ישראל קוגל, מספרת הגב' צילה בוסטומסקי: "הוא עסק במקצועו כמודד במחלקת ההתיישבות בסוכנות. הוא היה מעורב בענייני הכפר, וגם היה הגבאי של בית הכנסת המרכזי, לצד הרב של הכפר הרב גורליק זצ"ל. "כל השבתות- מברכים ידענו שאבא לא חוזר הביתה ונשאר בקידוש בבית הכנסת", היא נזכרת. "זה היה מסורת".

מתפללי בית הכנסת המרכזי נהנים עד היום מהתכנון המוצלח של בית הכנסת רחב הידיים, ועם אופציות ההרחבה (אותן ניצלו בשנים האחרונות להרחיב את שטח בית הכנסת) אותו תכנן ומדד ר' ישראל קוגל... "אבי היה ממתכנני בית הכנסת המרכזי", מספרת בתו הגב' צילה. ואכן, 'המרכזי' היווה מוקד לאירועים מרכזיים בכפר חב"ד של הימים ההם



הקפות שניות בביהכנ"ס 'המרכזי' בכפר חב"ד

למרות שהיה ר' ישראל מוותיקי כפר חב"ד, התקשינו במציאת חומר היסטורי עליו. "אבא שלי היה איש מעש, כחסיד הוא לא התבלט והשתלב בין כולם", מסכמת הגב' צילה.

ר' ישראל קוגל נולד בשנת תרנ"ו, נפטר בשנת ה'תש"מ, מנ"כ בבני ברק. ת.נ.צ.ב.ה.

***

מצורף לכתבה: הקלטה היסטורית מארכיונו של שמואל בן-צבי: ר' ישראל קוגל בקטעי חזנות מיוחדים של הימים הנוראים.

להאזנה - לחץ כאן
 



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.