מערכת COL | יום י"ט טבת ה׳תשע״ו 31.12.2015

ותחיינה את הילדים: הצצה מרגשת לסניפי "שפרה ופועה"

פרשת המיילדות: הצצה לשני ארגוני "שפרה ופועה" בארץ - 'בסיס האם', בכפר חב"ד והסניף השכן, שגם הוא מהוותיקים – בקהילת חב"ד ראשון לציון ● שני סניפים שהקימו ממש אימפריות של חסד ● מהשלב בו הוקם הארגון, ועד היום, לצד סיפורים מרגשים על פעילות שחיממה את הלבבות והאירה בתים רבים ● מגזין שישי  ותחיינה את הילדים
ותחיינה את הילדים: הצצה מרגשת לסניפי
למעלה: ארוחת בוקר מושקעת של "שפרה ופועה" בראשון-לציון
משה בן-חיים

זה קרה לפני שנים אחדות. יו"ר ארגון 'שפרה ופועה' בכפר-חב"ד, הגב' שושנה רוטנברג, התארגנה עם רשימה של יולדות בכפר-חב"ד, עם האוכל החם לארוחת הצהריים וסיכמה עם הנהג על המסלול המיועד.

הנהג הביט ברשימה והפטיר: "לקראוון בצפריה אני לא נוסע בשום אופן. יש שם בוץ ואין גישה לקראוון עם האוטו!". הגב' רוטנברג, נחושה ברוח השליחות שהרבי הטיל על הארגון, לא וויתרה: "בא תשמע סיפור", אמרה לנהג, "ותבין עד כמה החשיבות של המצווה הזו".

וכך סיפרה לו על הסיפור שהרבי סיפר באחת ההתוועדויות, על אדמו"ר הזקן שלא ניגש לתפילת כל נדרי בערב יום כיפור, פשט את טליתו והלך לקצה העיירה שם הייתה יולדת, חטב עצים ביום הכיפורים, הדליק התנור ובישל אוכל עבורה, ורק אז הלך להתפלל. "הנהג רק שמע את הסיפור ומיד שינה את דעתו: "הבנתי את המסר, אני מיד נוסע!"...

כך הכל התחיל
הוראה מפתיעה ביום כיפור

רוח השליחות שמפעמת בארגון בכפר חב"ד, החלה לפני 39 שנה, ביום הכיפורים של שנת תשל"ז. בהפסקה הקצרה של יום כיפור בין תפילת שחרית למנחה, קרא הרבי למזכירו האישי הרב חודקוב, ואמר לו שצריך להקים ארגון שיעזור ליולדות בכפר חב"ד.

הרבי גם הציע את השם "שפרה ופועה" על שם המיילדות העבריות שהצילו את ילדי ישראל במצרים. הרבי ציין לרב חודקוב שהארגון ידאג לכל דבר שהיולדת זקוקה לו, מ"ווייגלע", ל"ווינדלע" (באידיש: מעגלת תינוק, ועד לחיתול).


דינר לכבוד שפרה ופועה ברעננה (ארכיון)

מיד לאחר יום כיפור קרא הרב חודקוב לרב שלמה מיידנצ'יק, אז יו"ר וועד כפר חב"ד, והביא לו גם אלף דולר כהשתתפות מהרבי עבור פתיחת הארגון. וכך יצאו ר' שלמה מיידנצ'יק ור' אברהם מאיור ברחובות קראון הייטס, לאסוף תרומות עבור המיזם החדש של הרבי.

"את זה סיפר לי כמה וכמה פעמים ר' שלומק'ע מיידנצ'יק עצמו", משחזרת הגב' רוטנברג בשיחה שקיימנו איתה במהלך השבוע. "הרבי ראה לנכון בעיצומו של יום כיפור להקים את הארגון הזה, וזה אומר 'דרשני'. את הארגון הקימו בכפר הגב' רבקה בן-שחר, הגב' שושנה ריבקין, רבקה טטננבוים, ואני הצטרפתי אחרי שנתיים".

התפתחות הארגון
אימפריית של חסד בכפר-חב"ד

הארגון החל לצמוח ולהתפתח במהלך השנים. הפעילות גדלה והלכה, נוספו לארוחות הבוקר גם ארוחות צהריים, בייבי סיטר לילדים, והיום יש גם משחקייה לילדים הפעולת כל יום מ-15:30 ועד 17:30. עם 300 יולדות בשנה וכמאה מתנדבות, הארגון הפך בכפר חב"ד ל'אימפריה של חסד'. "המשחקייה הייתה החלום שלי", אומרת הגב' רוטנברג.

סיפור מרגש נוסף, מספרת הגב' רוטנברג, אבל הפעם, דווקא על הימים הראשונים של הארגון:

"אני זוכרת שלקחנו סירים מהגב' עליזה ספרנאי שבישלה באותה תקופה ארוחות צהריים לשפרה ופועה. 'נסחבנו' עם האוכל, אבל בלב התגנב החשש: 'אולי בכלל הם לא צריכים את זה?'. זו היתה יולדת עם משפחה גדולה, ולא ידענו האם אנו פועלים נכון. אך דברי הרבי שצריך לתת לכל יולדת, חיזקו אותנו. הגענו לבית, ומה מתברר? הייתה שם צהבת, ואף אחד לא הגיע לבקר מחשש להידבקות. כשהיא ראתה אותנו, היא פרצה בבכי של התרגשות".

"פרשת השבוע על המיילדות, מעניקה לכם השראה בפעילות?", שאלנו.

"אני קוראת עליהן בחומש, ושומעת בשבת את קריאת התורה בבית הכנסת, וזה מרגש. אני חשה שיוכבד ומרים נמצאות איתנו. תורה מלשון הוראה. אנחנו נכנסים לכל בית מהוילה הכי יפה ועד לקראוון הכי בפינה. בדיוק כמו שהרבי רצה!

עזרה חובקת עולם
"עוזרים גם לשלוחות בעולם שמגיעות לכפר"

מהגב' אסתר פקטור, שמענו על היקף הפעילות, ועל ערב ההוקרה המיוחד שמתוכנן – כפי המסורת של הארגון – במוצ"ש הקרוב:

"שפרה ופועה בכפר חב"ד, היא ספינת הדגל של הארגון, כולם מחקים אותנו, זה הארגון שהרבי הקים. 100 מתנדבות בהיקף פעילות עצום, כולן עובדות בהתנדבות מלאה. מסייעים גם לשלוחות שמגיעות לכפר חב"ד מארצות שונות לתקופת הלידה.


דינר שפרה ופועה בצפת (צילום: מנדי הכטמן)

"יש עזרה בשמרטפות, ארוחות בוקר וצהריים, משחקייה פעילה, תמיכה והקשבה, ועזרה ספציפית מגוונת. במוצ"ש הקרוב פרשת שמות מתוכנן דינר מושקע ובו יוגרלו חמישה דולרים של הרבי, קונטרס שהרבי חילק, תליון עם בת הרבנית, ותכניה עשירה ומושקעת. כולן מוזמנות".

הסניף בראשון-לציון
"מדובר במעצמה של חסד"

מכפר חב"ד, אנו עושים מעבר לשכן הקרוב, סניף שפרה ופועה בראשון לציון, שהפך גם הוא למעצמה של ממש. ואיך שם הכל התחיל?

״בשנת תשמ"א, מספר שנים לאחר שהחל ארגון "שפרה ופועה" לפעול בכפר חב"ד, הגיעו שתי נשים משפרה ופועה כפר חב"ד לגב׳ אסתר הורביץ מאנ״ש ראשון, שהיתה אחרי לידה, עם עוגה, מתנה, ושרות חיתולים.

"כיולדת שזכתה לביקור כה מחזק ותומך אחרי לידה, היא פנתה לגב׳ שושנה סולומון ז״ל בדבר נחיצות הארגון והקמתו לנשי אנ״ש ראשון לציון, כך החל הארגון לפעול״, מספרת לנו הגב׳ חדוה רומנו, אחת מפעילות שפרה ופועה, ומוסיפה גם על הפעילות כיום: "המערך בראשון לציון מורכב מצוות נשים, כשלכל אחת יש תחום אחריות. יש את המבשלות, יש את אלה שמסיעות את האוכל המוכן ליולדות, ויש העורכות את ביקורי הבית. מדובר במעצמה של חסד".

רשימת נשות שפרה ופועה סניף ראשון לציון

מספרת השליחה בעיר, הגב' שטרנא גרוזמן: "בשבוע שעבר, נערך הדינר השנתי והמושקע ל'שפרה ופועה' בראשון לציון. מהנוכחות הגדולה ניתן היה לראות את ההתפתחות המרשימה מאז בימי בראשית ועד היום.

"ראינו הזדהות גדולה והכרת הטוב, לארגון שהתחיל מטיטולים ועוגה, אחר כך הוסיף ארוחת בוקר, אח"כ גם ערב, מתנה, כסף, שמרטפית, כל הזמן במגמת שיפור ותוספת. לפי הנוכחות הרבה, וכמה שהביעו אהבה ואיכפתיות, הארגון הוא בעצם שלהן"...

מספרת הגב' גרוזמן: "הכרתי יולדת עו"ד, לא מהציבור הנמנה על שומרי התורה והמצוות לע"ע. היא קיבלה ארוחה מבושלת, הביתה, ופשוט הגיבה בהתפעלות. 'אתן עוזרת ולא מסתכלות כן חב"ד, או לא חב"ד. נטו אהבת ישראל".
 
ארוחת בוקר מושקעת ליולדת, בראשון לציון

על הימים הראשונים של הארגון, היא מספרת: "הגב' אסתר הורביץ תחי', יחד עם הגב' שושנה סלומון ז"ל הקימו את הארגון לפני 35 שנה, ואני השתלבתי בארגון כמה שנים אחר כך.

"יש לנו בעיר 30 שלוחי חב"ד, וסביבם יש קהילת מקורבים גדולה. כרגע הפעילות בקהילה כוללת מתן ארוחות מבושלות ליולדות, עוגה יפה, מתנה, וסכום כסף. בעתיד אנו מתכוונים להוסיף גם ארוחות לשבת. לציבור היותר רחב של הורי ילדי גני חב"ד, אנו עורכים ביקור עם עוגה ומתנה.

"בשנים הראשונות כל יולדת הייתה מקבלת שי ועוגה, היו מגיעות שתי נשים. מכיוון שבמוסדות כמו הגנים יש הרבה מקורבות, אז גם הן היו מקבלות ביקור, עוגה וכו'.
כיום הארגון בראשון לציון מונה כ-30 מתנדבות, והפעילות הולכת ומתעצמת.

"הרבי בנה את הארגון, ואנחנו שליחות של הרבי. הכל מתחיל באהבת ישראל. עם כל הקושי של יולדת לאחר לידה, היא מרגישה שנמצאים איתה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.