מערכת COL | יום י"ב טבת ה׳תשע״ו 24.12.2015

מידת האמת ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב

מנשה מסמל את געגועיו של יוסף לבית אבא ואילו אפרים מסמל את עבודתו של יוסף במצרים שהגם שהיתה "ערוות הארץ" הרי שיוסף הוא "מלך ועומד בצידקותו" ● כמידי שבוע, מבט לפרשה עם הרב מאיר אליטוב  מידת האמת
מידת האמת ● מבט לפרשה, הרב מאיר אליטוב

מאת מאיר אליטוב

כשבא יעקב לברך את מנשה ואת אפרים, הוא מניח את  יד ימינו על ראש אפרים הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה באומרו שאפרים עתיד להיות גדול ממנשה.

ושואל הרבי: הרי זה שלבכור מגיעה ברכה גדולה יותר, הוא מצד מעלתו וחשיבתו על שאר האחים ואם גדלתה מעלתו של אפרים מדוע לא נולד ראשון ולמה לא עשה ה' שיהיה אפרים הבכור.

ומסביר הרבי: בסיבת קריאת שמו של מנשה אמר יוסף "כי נשני אלקים את בית אבי..." ואילו לאפרים קרא יוסף על שם ש"הפרני אלקים בארץ עוני".

כלומר, מנשה מסמל את געגועיו של יוסף לבית אבא ואילו אפרים מסמל את עבודתו של יוסף במצרים שהגם שהיתה "ערוות הארץ" הרי שיוסף הוא "מלך ועומד בצידקותו".

עמידתו של יוסף בנסיונות מצרים אינה יכולה לבוא, אלא מתוך הבסיס של הגעגועים לבית אבא כי משם הוא שואף את הכוחות לשמור את דרגתו וצידקותו בתוך מצרים.

לכן מובן מדוע הניח יעקב יד ימינו על ראש אפרים כי המטרה והתכלית הם "אפרים", היינו להשפיע בעולם הנמוך והתחתון, אלא שעבודה זו אינה יכולה להעשות אם לא הקשר לבית אבא.

לכן נולד מנשה ראשון ואילו אפרים הוא המשך ישיר ותוצאה של מנשה והרי הוא כננס על גבי ענק שכל גדולתו שואבת כוחה מאחיו הבכור.

לכן דווקא יעקב הוא שרוצה להבליט ולהדגיש את מעלתו של אפרים כי מידתו של יעקב היא מידה האמת שעליה נאמר "מבריח מן הקצה אל הקצה" כי האמת ככל שהיא גבוהה ומרוממת היא חודרת ויורדת מטה מטה ומתגלת גם שם בכל אמיתותה.

לכן ראה יעקב באפרים את תכלית הכוונה והעניק לו את הברכות בידו הימנית.

שבת שלום!

ע"פ לקו"ש חלק ט"ו ע' 432

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.