מערכת COL | יום י"ב טבת ה׳תשע״ו 24.12.2015

מה ההשלכות בעקבות חיסול קונטאר? הפרשן הצבאי עושה סדר

בתחילת השבוע בוצע סיכול ממוקד בו חוסל המחבל סמיר קונטאר, שהביא למתיחות וירי טילים על ישובי הצפון ● מה הביא לחיסול, ומה ההשלכות על הנעשה באזורנו? ואיך כל זה מתקשר לגל הטרור? הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר עושה לכם סדר בשיחה מיוחדת ● וגם: כך נראה ביתו של קונטאר לאחר החיסול ● מגזין שישי ישראל קצובר
מה ההשלכות בעקבות חיסול קונטאר? הפרשן הצבאי עושה סדר
קצובר (צילום: ברלה שיינר) על רקע פעילות מבצעית (צילום: מאיר דהן)
משה בן חיים

עפ"י טענת חיזבאללה ודיווחים בכמה כלי תקשורת זרים, ביצעה ישראל סיכול ממוקד בבית בג'רמאנה, שמדרום לדמשק. באותה תקיפה נהרג המחבל סמיר קונטאר, שרצח בשנת תשל"ט את בני משפחת הרן בנהריה ושני שוטרים, הי"ד. בתקיפה שהיתה כאמור בתחילת השבוע, נהרגו חוץ מקונטאר, עוד שבעה מחבלים פעילי טרור.

קריאות הנקם מיהרו להופיע, כמו גם כמה מטחי ירי של טילים לעבר ישראל ויישובים בצפון, מה שהביא לפתיחת מקלטים בתחילת השבוע. האם החיסול משפיע על המצב באיזור, ויכול להביא להתדרדרות אזורית? והאם לכל זה יש קשר לגל הטרור, שגבה אתמול את חייהם של שני יהודים הי"ד?

הפרשן הצבאי המוערך ישראל קצובר, מנתח את המצב בצורה בהירה ומרתקת:

"מי בדיוק חיסל את קונטאר? אני לא יודע. מתוך הנחה של הנסיבות, אני סבור שצודקים בכך מקורות זרים באשר לזהות המחסלים, אך מה שברור – שאף אחד לא לקח אחריות", הוא אומר. מה יכול היה להביא לחיסולו? הרי ברמת הגולן שם פעל לאחרונה, הוא לא היה מהבכירים בארגוני הטרור.

"לאחר חיסולו של קצין המבצעים של החיזבאללה עימאד מורנייה בשנת תשס"ח בפיצוץ מסתורי בדמשק, באיראן לא רצו למנות את קונטאר במקומו, ומינו את בנו ג'הד מורנייה. לאחר שגם הוא חוסל, מינו את אחיו מוסטפה מורנייה. קונטאר לא 'הצליח' במרכאות מבחינתם. האיראנים לא הזדקקו לשירותיו של קונטאר, הם הסתדרו בלעדיו, והוא לא היווה גורם מרכזי שהיווה איום על ישראל.

"כאן יש לציין, שישראל לא מחסלת חשבונות על נושאים מהעבר, אלא בעיקר עם איומים עתידיים".

וכאן השאלה רק מתחדדת: איזה אינטרס היה לחסלו?

"מסתבר, שצריך לחפש את הנסיבות במקום אחר לגמרי: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), פרסמה כי בבדיקות שערכו באיראן התברר לכאורה כי ההאשמות של המערב על המשך ייצור פצצות אטום – אינן נכונות.

"האיראנים מצידם שמחו מאוד: הנה, יוסרו הסנקציות הבינ"ל, וכעת הם יוכלו להתקדם ללא מעצורים בתכנית הגרעין שלהם בחסות הסכם מתגבש, וגם יוכלו להציק בדרכים אלו ואחרות לישראל בגבולות.

"מאידך, האיראנים מבינים שאם תהיה התדרדרות איזורית מול ישראל, ולבנון תינזק, החיזבאללה יפורק. בנוסף, קרה לאחרונה משהו שמתחבר לתמונה:

"בגבול הדרומי עם עזה, נמצאו – לראשונה - מטענים רבי עוצמה נגד טנקי מרכבה, מהסוג שמשמש את החיזבאללה. עפ"י בדיקת המודיעין התברר כי האיראנים הקימו ברצועת עזה ארגון שהוא זרוע של החיזבאללה שנקרא 'סברין'. ארגון זה - שעוד ידובר בו רבות - הוקם ע"י משמרות המהפיכה ומופעל ע"י החיזבאללה. יתכן שמטעני הנפץ הגיעו באמצעות דאע"ש מסיני, או בכל דרך אחרת. כשמחברים הכל יחד, מתקבלת התמונה:

"מישהו רצה להעביר כנראה מסר למשמרות המהפכה ולחיזבאללה: 'יש אפשרות להגיע אליכם, גם מרחוק'. ידוע שהרוסים הביאו באחרונה לסוריה מערכת משוכללת של מכ"ם הכוללת טילים המכונה s-400 שמכסה שטח של מאות קילומטרים. עם כל זה, יש מישהו באזור שיש לו יכולות לשגר ממרחק עשרות ק"מ טילים מדוייקים ולפגוע במטרות נקודה.

"שני מסרים הועברו בפרק זמן קצר: 1. עפ"י מקורות זרים, חיסול ממוקד, מבלי להביא להתדרדרות איזורית. 2. ניסוי במערכת טילים נגד טילים 'שרביט קסמים' - שמהווה מערך אחד בתוך המעטפת הכוללת של 5 מערכות שונות - המיועדת להגנה במעגל הבינוני של עד 250 ק"מ, ומיועדת בעיקר נגד טילי החיזבאללה האיראנים.

"כל התמונה הזו היא מעין 'משחק בפאזל': פעולה כירורגית – נקודתית מתוך אי רצון לגרור למלחמה והתדרדרות, ומאידך משמשת העברת מסר חד וברור לאיראנים: גם אם סב"אא נותנת לכם לגיטימציה, גם אם הסורים והחיזבאללה איתכם, והאמריקאים מתנערים ממה שקורה, אנחנו יודעים איפה כל אחד נמצא, ובכל רגע נתון אפשר להגיע אליו.

הריסות הבית שבו חוסל קונטאר- בצילום מקורות ערביים. צפו בוידאו:


"כאן יש לציין עובדה מעניינת: לאחר הסיכול הממוקד של קונטאר - שעל פי פרסומים זרים יוחס לישראל -  הסורים עצמם פרסמו שהבחינו בירי מרחוק וידעו לנקוב בסוג הטילים ששוגרו.

"זו התמונה הכוללת, יש משהו רוחש מתחת לפני השטח, מאידך כל הגורמים לא מעוניינים 'לשבור את הכלים'".

איך כל זה מתחבר לפיגועים? רק אתמול קיפחו את חייהם שני יהודים הי"ד, בפיגוע טרור.

"לצערנו זה גם מרכיב בתוך התמונה הכוללת. הגורמים העוינים לא מצליחים, וסבורים שבאמצעות סכינאות רציחות ודריסות רח"ל הם ישיגו את מטרתם הרעה. ה' יפר עצתם".

בישראל מצפים לתגובה על החיסול הממוקד?

"ההנחה בישראל שעלולה להיות איזה שהיא תגובה - היל"ת - בכל מקרה הם ישקלו את צעדיהם בזהירות. האיראנים ובטח הסורים, לא מעוניינים כעת במלחמה בגלל המלחמה שלהם בתוך סוריה. הם בוודאי יזהרו מאוד שלא לעבור את הגבול באופן התגובה.

"ברור שבחיסול הממוקד – עפ"י גורמים זרים - הועבר מסר נוסף לכל הרוצחים, שגם לאחר 40 שנה יגיעו גם אליהם".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.