מערכת COL | יום י' טבת ה׳תשע״ו 22.12.2015

פרשת משפחת בולטון: "דורשים ועדת חקירה והטלת סנקציות"

לא כך תכננו יוסף חיים וברכה בולטון, את המסע לרבי לחנוכה, לרגל שנת 'הקהל'. מסע שהתחיל טוב, ונגמר כהגדרתם כ"חוויה קשה מנשוא". שישה ילדים – מתוכם שניים נכים – הופרדו מהוריהם למשך שעות ארוכות בשדה התעופה של איסטנבול ללא השגחת מבוגר, אוכל ומים, תוך סיכון ממשי ● עוה"ד איתי יפה המלווה את משפחת בולטון, מגיב בשיחה עם COL: "להתנהלות כלפיהם היה רקע לאומני, אך גם אם היה זה על רקע מסחרי גרידה הרי שמדובר בחטיפה לצרכי מיקוח, לא פחות מכך". עוה"ד פנה במכתב לרוה"מ ושר החוץ, שר התחבורה, וגורמים נוספים בדרישה להקים וועדת חקירה והטלת סנקציות  סערה באיסטנבול
פרשת משפחת בולטון:
יוסף חיים בולטון, עם ארבעה מילדיו במהלך המסע (באדיבות המשפחה) בצד ימין: מכתביו של עוה"ד איתי יפה לחברה הטורקית, ולאישי מימשל בישראל
משה בן-חיים

כדי להבין את התרחשות הדברים, נתחיל מהתחלה: משפחת בולטון, יוסף חיים וברכה, וששת ילדיהם, שניים מהם עם צרכים מיוחדים, תכננו את המסע זמן רב מראש – נסיעה משותפת לחנוכה לארה"ב לרבי, בשנת 'הקהל'. לא צריך להרחיב ולתאר כמה התארגנות דורש מסע שכזה, עם 8 נפשות, על אחת כמה וכמה כששניים מהילדים מתניידים בעזרת כסאות גלגלים. המסע שהחל בהצלחה, הסתיים במפח נפש גדול, וכהגדרת יוסף חיים "חוויה קשה מנשוא".

מספר למערכת COL, יוסף חיים בולטון: "נתחיל מזה שעברנו חוויה קשה מנשוא.
וכך הכל החל: נסענו לרגל 'הקהל' לרבי לחנוכה כל המשפחה. 6 ילדים, מתוכם שניים נכים עם כסאות גלגלים.

"בחזור, הזמנו כרטיסים ב'טורקיש-איירליינס' עם חניית ביניים באינסטנבול, בדרך ארצה. אחרי שנחתנו באיסטנבול, ביום רביעי, ד' טבת 16.12.15 למניינם, ירדנו ביציאה נפרדת עם מסוע מיוחד, המיועדת לנכים ואלה שנלווים אליהם. עגלת הנכים של הילד שלמה דוד, וגם המגבעת שלי, היתה בסמוך ליציאה הרגילה של שאר הנוסעים. ביקשתי מאנשי הצוות לגשת לשם ולקחת את הכסא גלגלים ושאר הדברים, ובתגובה אמרו לי: "אל תדאג, אתה תקבל את זה בטרמינל".

וכאן החלה - מה שמכנה יוסף חיים – חוויה קשה מנשוא. הוא ליווה את רעיתו ברכה לאולם של הטיסות היוצאות, וניגש לברר איפה יוכל לקבל את הכבודה וגם את כסא הגלגלים של שלמה דוד. "מדובר בטרמינל ענק, 600-700 מטר בין דלפק למשנהו. ככה טרטרו אותי מכאן לשם, במשך זמן ארוך, בכל מקום אומרים לי שהכבודה שלי במקום אחר", מספר יוסף חיים.

בנתיים, רעייתו של יוסף חיים, הגב' ברכה והילדים, כבר עלו על המטוס לטיסת ההמשך לתל אביב. כשהבינה שבעלה לא מספיק להגיע בזמן לטיסה, ועלול להישאר באיסטנבול, היא פרצה בבכי. צוות המטוס בראשות הקברניט, החליט להוריד אותה מהטיסה יחד עם הילדים.

מספרת הגב' ברכה בולטון: "בשעה 09:30 הורדתי מהטיסה בחוסר לב וחוסר רגישות משוועת, עם כל הילדים שלנו, אחרי שבעלי יוסף חיים הפסיד את הטיסה כי הוא הלך לחפש את העגלה של שלמה דוד ואת המגבעת שלו, שלא הגיעו כשנחתנו והובטח לנו שזה יהיה בשדה כשנגיע לאולם הנוסעים...

"לאחר שהורדנו מהמטוס, אולצתי לעבור לטרמינל אחר ל-ק-נ-ו-ת כרטיסים חדשים בחזרה לארץ, כי הם החליטו פתאום שאני צריכה לרדת מהטיסה למרות שכבר ישבנו כולנו והבנתי שאני טסה לבד עם הילדים בלי בעלי.

הילדים שלנו בינהם שני ילדים נכים (ומנדול נשאר בלי הכסא גלגלים שלו, ושלמה דוד בלי העגלה שלו) היו תקועים ח-מ-ש שעות ל-ב-ד בטרמינל של הטיסות הנכנסות בלי שתיה בלי אוכל ושירותים, מבלי לדעת מה עלה בגורלי.. ולי לא הייתה אפשרות לעבור ולבדוק מה איתם עד שאני לא קונה כרטיס נוסף!

"לא ידעתי שיש כל כך הרבה אנשים שהלב שלהם פשוט עשוי מאבן! אתמול נוכחתי לדעת ששק הדמעות שלי מכיל הרבה מאוד דמעות...







מלמטה למעלה: יוסף חיים בולטון עם ארבעה מילדיו. באמצע: ששת ילדי משפחת בולטון בתמונה משותפת במהלך המסע. למעלה: הילד שלמה דוד בפתח 770 (באדיבות המשפחה)

ממשיך ומספר יוסף חיים: "הילדים היו לבד מ-10:00 בבוקר, ועד 3:30 בצהרים, בלי אוכל, בלי שתיה, ובלי מבוגר שישמור עליהם, ויורה להם היכן אזור הנוחיות. בסופו של דבר רכשנו כרטיסים חדשים, ורק אז הותר לנו לראות את הילדים. למותר לציין את החוויה הקשה שהם עברו".

מדוע בעצם הפרידו ממכם את הילדים? מה ענו לכם כשביקשתם לראות אותם?

"ענו לי 'קודם לך לסדר את הכרטיסים לאשתך, ואחר כך תראה את הילדים'. הם לא הסכימו בשום אופן לחפש אותם, עד שנקנה כרטיסים חדשים. זו היתה יותר אכזריות מאשר אטימות", הוא אומר בעצב.

הגב' ברכה בולטון: "הגענו לארץ סחוטים ועייפים (ולא הזכרתי שלא היה לנו משם דבר לאכול בטיסה כי לא היה להם אוכל כשר) וכמובן שעוד משהו היה צריך לקרות מבית היוצר של Turkish Airlines , אז הכסא גלגלים של מנדול לא הגיע, והעגלה של שלמה דוד חי גם היא לא הגיעה! ועוד שלושה מזוודות נשארו שם... וכמובן המגבעת של יוסף חיים עדיין בדרך לשער הטיסה...

"בשעה טובה נחתנו ביום רביעי בארץ ישראל, אחרי יום של השפלות וטרטורים קשים מצד חברת Turkish_Airlines בשדה התעופה באיסטנבול.

" בצהרים של יום חמישי, הגיעו סוף-סוף כסא הגלגלים, המזוודות, והכובע האבוד", מעדכן יוסף חיים.

עוה"ד איתי יפה, נרתם לסייע למשפחת בולטון, וזו תגובתו לפניית מערכת COL , על המקרה הקשה:

"משפחת בולטון עברה התעללות חמורה, תוך הפרה של אמנת האו"ם לשמירה על זכויות הילד, והפרת זכויות אדם בסיסיות. נותרה במשפחה תחושה עמוקה כי להתנהלות כלפיהם היה רקע לאומני, אך גם אם היה זה על רקע מסחרי גרידה הרי שמדובר בחטיפה לצרכי מיקוח, לא פחות מכך.

"המשפחה קוראת לשר התחבורה מר ישראל כץ לפתוח בחקירת האירועים כנגד חברת טורקיש איירוויז וכן לסגנית שר החוץ הגב' ציפי חוטובלי לפעול במישור המדיני אל מול טורקיה על מנת להעמיד את הפושעים לדין. לא יתכן שחסרי ישע הסובלים מבעיות תפקוד קשות וכן קטינים שהקטן שבהם הינו פחות מגיל שלוש, יקרעו מעל הוריהם בדרכי הונאה, ויושארו ללא השגחה בארץ זרה ובמקום הומה אדם, חשופים לפגיעות בגוף ובנפש, במשך למעלה מ-5 שעות. מדובר בהפרת זכויות אדם ברמה החמורה ביותר, ויש להביא את האשמים לדין. כמובן שמשפחת בולטון מצפה מטורקיש איירוויז שתישא בתוצאות האירועים ותלווה את המשפחה בטיפול מתאים ובפיצוי הולם בשל החווייה המסויטת".

בקשה להקמת וועדת חקירה, והטלת סנקציות

במכתב ששלח עוה"ד איתי יפה לגורמי מימשל בישראל הוא מציין: "בשל העובדה כי מדובר בהפרת זכויות ילדים בניגוד לאמנת האו"ם לשמירה על זכויות ילדים. נבקש את עזרתך לאכוף על חברת טורקיש הקמת ועדת חקירה שתפוקח על ידי גורמים מישראל, לשם בדיקת האירועים המתוארים על ידי מרשיי.

"כמו כן נבקשך להצטרף לקריאה למשרד התחבורה להטלת סנקציות על חברת טורקיש בשל ההתנהלות המתוארת במכתבי הלוט. מטרתנו בראש ובראשונה למנוע הישנות אירועים כאלה ופגיעה באזרחי ישראל, ולפיכך עזרתך חשובה לנו עד מאוד."

הערת המערכת: כבר ביום שישי שעבר, ביקשנו את תגובת חברת Turkish_Airlines, עד עתה היא לא התקבלה. למקרה כשתתקבל, נשמח לפרסמה.

מצורף המכתב ששלח עוה"ד איתי יפה לגורמי המימשל בישראל, מכתב לשרים וחכ"ים, ומכתב התלונה לחברת טורקיש איירליינס.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.