מערכת COL | יום ה' טבת ה׳תשע״ו 17.12.2015

הסופר שספריו נחטפים מהמדפים: תכירו את הרב נדב כהן

אפשר לשמוע אותו ברדיו מסביר מושגים עמוקים בצורה קולחת ושווה לכל נפש, במסגרת "פינת התניא", אפשר לראות קטע שלו ב"וידאו היומי על התניא", לראות סרט מבוסס על דרכי החסידות וספר התניא, או לקרוא באחד מספריו אותם הוציא לקהל מקורבים בעיקר, סביב הרעיונות של... נכון, ספר התניא ● הרב נדב כהן, מי שמנגיש את התניא להמונים, בראיון מרתק על 'חג הספרים' ● מגזין שישי  הרב נדב כהן
הסופר שספריו נחטפים מהמדפים: תכירו את הרב נדב כהן
הרב נדב כהן (צילום: מיכאל גנזמן)
משה בן חיים

את הרב נדב כהן מצאנו כשהוא עובר בין דוכני הספרים, ועוקב מקרוב אחר המכירות של ספריו הרבים. היבול עשיר, ורק נציין שלקראת ה' טבת הנוכחי הוא משיק שני ספרים חדשים: "קיצור התניא חלק ב" על שער היחוד והאמונה ואגרת התשובה בתניא, וגם ספר מעניין וחדש מסוגו שנקרא "לפתוח את היום בתודה".

מי ששמע את הרב נדב כהן בהרצאה, או אפילו ברדיו כשהוא מסביר תניא בצורה כה קולחת ופשוטה, לא יכול שלא להתפעל. מושגים שלכאורה 'גבוהים', מקבלים לפתע משמעות יום יומית הכי ברורה שיש. זאת ועוד: מגוון הספרים שהוציא, הסדנאות שהוא עורך והסרטים שהוא מפיק, נסבים כולם סביב נושא אחד: הנגשת התניא לכולם, בלי שייכות למגזר זה או אחר, למדנים, ואנשים מן השורה כאחד.

כתבת ספרים עם ביאורים על התניא, עסקת גם בהפקת סרטים, הרצאות, שיעורים קבועים ברדיו ובמדיה החברתית. למה הכל סביב התניא דווקא?

"כשהתחלתי ללמוד תניא, 'נתפסתי' לאמת. הבנתי שחשוב שכמה שיותר אנשים יחשפו לחכמת החיים שיש בספר התניא, אבל קודם לכן צריך ללמוד... אחרי החתונה הוספתי לשבת וללמוד, ואחרי כמה שנים הרגשתי שאני מסוגל להביא את התניא באופן שכל אחד יוכל להבין באופן פרקטי וברור. הספר 'מודעות יהודית' מנגיש את התניא לכולם באופן השווה לכל נפש.

"כל מה שאני עושה הוא סביב אותו עניין: ספרים, ה'חת"ת היומי' במדיה החברתית, עלון התניא, סיפור תניא, הכל הוא אותו עניין: לקחת עניינים גבוהים של חסידות, שכל אחד יוכל לעבוד איתם, ולהתקשר לרבי. להגיע לציבורים רחבים ככל היותר, שיוכלו גם הם ללמוד חסידות, ולהתנהג בדרכה.







הכל סביב התניא: למעלה "קיצור התניא" עם "שומעים ומבינים", באמצע ה'יבול' שיצא לקראת ה' טבת. משמאל: חגים וזמנים בהוצאת 'לדורות' שהרב נדב כהן השתתף בעריכתו. למטה: דף מתוך "לפתוח את היום בתודה".

"מה שהביא אותי לכך היה המצב, שרק בחור ישיבה היה יכול ללמוד חסידות. ומה עם האיש שעמל לפרנסתו? ומה עם ציבור הנשים? היום ב"ה יש יותר ספרים כאלה. כל מה שאני עושה, הוא להוריד את ענייני החסידות הגבוהים – לפרקטיקה היומיומית.

מסתבר, כי 'פרקטיקה יומיומית' היא לא רק מילים בעלמא. הרב נדב מנגיש את הדברים עד לרמה הכי יומיומית שאפשר, כגון סדנאות אינטרנט בנושא "שלום בית על פי התניא", או אפילו "איך מתפרנסים על פי התניא". כאן הוא חושף תכנית עתידית בשלבי גיבוש מתקדמים: "בקרוב יצא בע"ה קורס איך מלמדים תניא, ואיך להדריך אנשים בחייהם – על פי התניא. הנקודה היא, שאדמוה"ז מסביר שחסידות שייכת לכולם".

כפי שציינו, עסקת במגוון רחב של הפקות כולל סרטים. מה הרקע המקצועי שלך בנושא הזה?

"בהשגחה פרטית, אני מגיע מרקע כזה. אמי ואחי עוסקים בתחום כתיבת הצגות וכדו'. אני רוצה להעביר כאן מסר חשוב: לא מספיק הכשרון והידע, צריך קבלת עול,או בעברית פשוטה רצון ומוטיבציה. זה מה שצריך בדורינו.

"אני מוסר כל יום שיעורים, אבל לשבת ולכתוב ספר, זה מצריך משמעת עצמית גדולה מאוד. צריך משמעת עצמית, התמדה, יצירתיות לא תספיק. בכל ההפקות שהייתי מעורב בהן, מה שהייתי צריך זו משמעת עצמית. כשאתה מחליט החלטה, כל השאר יסתדר בעזרת ה'. הרבי לימד אותנו "ופרצת", שלא להתפעל ממניעות ועיכובים ולא לחשוש מטעויות. החלטה נחושה - זה גם מה שיביא את הגאולה..."

מהו סודו של הספר "מודעות יהודית", שיצא לפני כארבע שנים ועדיין מעורר עניין רב?

"תתפלא לשמוע, פשוט כיף לקרוא אותו. מי שאין לו תענוג בלימוד – הוא לא לומד. זה ספר שמלמד תניא ועונה על השאלות הכי קיומיות. הפרקים ערוכים כמו שיעור מסודר, עם סיפור מעניין בהתחלה ועם מבנה ברור. קראת, ואתה יודע עם מה יצאת. בלימוד גמ', קשה להבין והיגיעה ואחריה ההבנה, גורמת לתענוג. אולם לא כל אחד הוא למדן. כאן אנחנו אומרים, קודם כל תבין, אחר כך אם תרצה להתעמק הלאה, תוכל. כתבתי את הספר שנה וחצי, אך למדתי את החומר 10 שנים"...

ה' טבת – זהו יום חג עבורך באופן אישי?

"כל השנה אנו חיים סביב ה' טבת... זה היום שאנו עמלים סביבו. יש לי ב"ה ספרים חדשים: 'קיצור התניא חלק ב'', ו'לפתוח את היום בתודה' - סידור רק לברכות השחר. הספר נותן ומנגיש לכל אחד להתפלל בכוונה. זה משפיע על כל היום".

הרב נדב, חי גם את עניין 'הקהל' כמו שעורר הרבי: "כיום אני מפעיל יוזמה מיוחדת של כינוס הקהל בשיחת וועידה טלפונית. אני מארח בכל פעם מישהו באולפן, ומשתתפים בזה כ-120-130 איש על ידי קוד שהם מקבלים מראש. הנושאים עוסקים בזוגיות נכונה, פרנסה, ואפילו איך להרוויח כסף.

הוא מוסיף משפט סיכום: ספרים לא צריכים להשאר על המדף. ספר יפה הוא ספר בלוי מרוב שימוש. יש לנו 'פצצה גרעינית' שנקראת תורת החסידות, ורק צריך לדעת להשתמש בה".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.