מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תשע״ו 15.12.2015

בדרכו של אבא: הרב לוי צייטלין על הקבוצות ו'מיזם הקהל עולמי'

במוצ"ש הקרוב, פרשת ויגש, יתקיים הקהל - מלוה מלכה עולמי לע"נ השליח המסור והבלתי נשכח, הרב אהרן אליעזר צייטלין ע"ה ● איך זה יתרחש, מה הרקע לרעיון, ומדוע דווקא בתאריך זה? ● השליח הרב לוי יצחק צייטלין שיחי', מספר בראיון מיוחד ל-COL על הרקע ל'מיזם העולמי' ● וגם: בנושא אחר, אך 'בוער' - כיצד מתקדמות ההכנות לנסיעת הבנות - כ"ב שבט? לראיון המלא ● בפנים: קטע וידאו של הרב צייטלין ע"ה, המדבר על נושא 'הקהל' בלהט הפנימי 
בדרכו של אבא: הרב לוי צייטלין על הקבוצות ו'מיזם הקהל עולמי'
למעלה מימין: הרב אהרן אליעזר צייטלין ע"ה, ועל זרועותיו בנו יבדלח"ט לוי יצחק, במהלך התוועדות אצל הרבי (jem) למטה מימין: נו"ן שטרות קנקן יי"ש: המכתב שקיבל הרב צייטלין מהמזכירות. משמאל: השליח הרב לוי יצחק צייטלין שיחי'
ראיין: משה בן-חיים

מיזם הקהל-מלווה מלכה עולמי יוצא לדרך: במוצאי שבת הקרובה פרשת "ויגש", ייערך מיזם 'הקהל-מלווה מלכה עולמי' לע"נ השליח המסור והבלתי נשכח, הרה"ח אהרון אליעזר צייטלין ע"ה.

על המיזם העולמי והמיוחד, מספר לנו בנו של הרב אהרן אליעזר ע"ה, יבדלח"ט הרב לוי יצחק צייטלין:

מה המיוחד בתאריך של מוצ"ש הקרוב, בו החלטתם לערוך 'מיזם עולמי'?

הרב לוי צייטלין: "כדי להסביר את השתלשלות העניינים, נחזור אחורנית בזמן: לפני 40 שנה, בשנת תשל"ו, הרבי דיבר במהלך התוועדות י"ט בכסלו על קבוצת השלוחים שהרבי רוצה לשלוח לארץ הקודש. ואכן, תוך כמה שבועות, בחודש שבט באותה שנה, יצאה הקבוצה הראשונה לארץ הקודש. לצפת הגיעו כעשר משפחות אנ"ש, שם כבר פעל בהצלחה גדולה השליח הראשון אותו שלח הרבי לחדש ולפתח את קהילת חב"ד בצפת, הרב אריה לייב קפלן ע"ה.


הרב אהרן אליעזר צייטלין עם תלמידים בכיכר המגינים בצפת, בשנת תשל"ז (ארכיון שמואל זלמנוב מונטריאול)

"מהר מאוד, התפתחו חיי הקהילה החב"דית בצפת, קמו מוסדות, גנים, ישיבה, ועוד. בשנת תש"מ נשלח אבי ע"ה לניו יורק לערוך מגבית עבור כל המוסדות. באותה תקופה בניו יורק, היתה אווירה. הרי מדובר היה בשלוחים שנשלחו אישית ע"י הרבי לצפת ולאה"ק בכלל, וזה 'תפס'. בכלל, מעורבות הרבי היתה באופן יוצא מן הכלל. אציין לדוגמא, שראיתי פעם אצל אבי ע"ה דף ובו ריכוז תגובות של הרבי, וספרתי 11 התייחסויות סביב אירוע ה'דינר' שתוכנן בניו יורק!

סיפור שעורר הדים רבים, והפך את ה'דינר' ההוא להצלחה, היה אירוע הירי ביום חמישי לפני המועד שנקבע ל'דינר', בשעה שהרב צייטלין ניצל בנס גלוי מירי מטווח אפס של אפרו-אמריקני בסימטה ניו יורקית. ולא פחות מכך, התייחסות שמיימית של הרבי זמן קצר לפני האירוע. הסיפור התפרסם בעבר בכמה מקומות, אך ר' לוי מספר אותו עם 'ניואנסים' מיוחדים:

"באותו יום חמישי לפני מוצ"ש "ויגש" אז היה אמור להתקיים ה'דינר', הודיעו מהמזכירות של הרבי (הריל"ג) לאבי שיגיע לקחת חבילה. בפנים היו כמה מילות ברכה, והיה כתוב בכתב ידו של הרבי: "מצו"ב נו"ן שטרות קנקן יי"ש". למכתב היה מצורף 50 שטרות בני דולר אחד ובקבוק משקה לחלק באירוע. אבי התפלא בכלל על כל העניין שבא מיוזמתו של הרבי ובמיוחד בלטה הלשון הלא שגרתית (נו"ן שטרות, וקנקן, לשון בריבוי נו"נים). מה שהוסיף לפלא, שתקופה קצרה קודם לכן, הרבי כבר נתן לו עבור האירוע 40 דולר.



כחצי שעה לאחמ"כ, בשעת לילה, אבי ע"ה שוחח כשהוא נשען על הרכב עם גיסו הרב נפתלי גרינוולד. אפרו- אמריקני הפתיע אותם מאחור, וכיוון נשק לעברם תוך שהוא דורש כסף. אבי ע"ה החזיק את החבילה של הרבי בחוזקה בכיס המעיל, וסרב להפרד ממנה. היה 'מונח' אצלו, שאת זה לא מוסרים! השודד ירה לעברם מספר יריות, כמעט מטווח אפס. הרב גרינוולד, לחץ על דוושת הרכב ונמלט להזעיק עזרה. מה שהתברר לו לאחר מכן, שכדור פגע בזרועו, ויצא מצידה השני, ולא גרם לנזק! ואילו אבי, לא נפגע כלל! "אגב", מוסיף ומספר ר' לוי, את הג'קט עם החור של הקליע, הוא שמר שנים רבות לאחר האירוע... ואז אבי הבין, מה פשר ריבוי הנונ"ים, כמו שכתוב בגמ' בנושא נ' שרומזים לניסים.

"בעקבות הנס, וההדים שעשו רעש על ה'בעל ש'מסקע מופתים' ה'דינר' הפך להצלחה. לאחר הדינר, הרב צייטלין הוציא דיווח לרבי, ובו הוא ציין שהרבה נתנו 50 דולר (שהיה סכום גדול לפי ערך, באותם ימים) בהשראת האירוע, וגם היו שנתנו 106 בגלל ה"נו"ן"...

"בגלל זה קבענו את מוצ"ש ויגש, בדיוק 36 שנה אחרי, לתאריך המתאים ל'מיזם העולמי", מסכם הרב לוי צייטלין.

איך בעצם התגלגל הרעיון למיזם עולמי?

הרב אהרן אליעזר צייטלין ע"ה, היה מעורב בעצמו בבחירת המועד המתאים לאירוע המתוכנן. נשמע מוזר? ובכן: בחודש אלול האחרון, אז הרב אהרן אליעזר היה בתקופת מחלתו הקשה, דובר על הכנת אירוע 'דינר', דומה במתכונתו ל'דינר' הראשון, אז לפני 36 שנה.

מספר ר' לוי שיחי': "הרגשתי איך המצב במוסדות בצפת מעיק על ליבו של אבא, וממש עולה לו בבריאות. אמרתי לו: " בא נשחזר את ה'דינר' כמו אז, אתה תעסוק בזה בצורה של למעלה מהטבע, וגם הרבי יעשה 'ניסי-ניסים', כמו אז, למעלה מהטבע!" הצעתי, שנעשה את זה באותו תאריך, ובאותו מקום, ב"אהלי תורה" בקראון הייטס.

"אבא שמע את זה, ומיד קפץ ואמר: "לא. יש לי הנחיות מהרבי על זה". הסתבר, שבאירוע הראשון ההוא, על הדולרים שחילקו לתורמים היה כתוב "מזכרת מהמלווה מלכה הא' – כלומר, בעקבותיו יבואו עוד. אך לא כך היו פני הדברים: הרבי נתן לנו להבין אחרי האירוע הראשון, שלהבא לא מוצדק להביא אנשים מצפת לעשות בניו יורק 'דינר', היות ויש בני משפחה וידידים שיכולים לערוך בעצמם את האירוע בניו יורק. אמרתי לאבא: "או קיי, בצפת נערוך אירוע, וידידנו בחו"ל יערכו גם הם."

מה שקרה בנתיים, שכידוע לכולם שכבר נערכה מגבית לטובת מוסדותיו של הרב צייטלין, ומאידך, הרב לוי לא רצה להפר את הסיכום שהיה לו עם אביו ע"ה, לגבי מועד האירוע. "בגלל שהתאריך תואם ושוריין מראש עם אבא, והוא גם נתן לנו הנחיות מאוד משמעותיות איך ומה לעשות, החלטנו במשפחה לעשות את האירוע במתכונת של התוועדות חסידית לע"נ, להעצים ולמנף את עניין 'הקהל' שהיה כה לוהט אצל אבא ע"ה, שיהיה הקהל-מלווה מלכה עולמי."



כאן המשפחה יוצאת בקריאה לכל אנ"ש, בארץ ובעולם:

"אנו קוראים לכל אנ"ש בעולם להתאחד ולקיים הקהל-מלווה מלכה עם המשפחה במוצאי שבת הקרובה "ויגש". מי שיש לו סביבה, כגון קהילה או מקורבים, אדרבא. יהיו בע"ה עשרות, מאות, ואולי אלפים שיערכו התוועדויות עם בני משפחתם ויצטרפו למיזם העולמי.

איך בעצם, משתתפים במיזם העולמי?

"כל מה שצריך לעשות, הוא פשוט מאוד: לשבת ולהתוועד במוצאי שבת הקרובה... מי שישלח לכתובת המייל המופיעה במודעה המצורפת, יקבל בל"נ סרטון שהופק במיוחד למל"מ, אותו יוכל להקרין למשתתפים.

אי אפשר בלי שאלה אישית קטנה לסיום: איך ההרגשה להכנס 'לנעליים הגדולות' האלו?

"מאז שהתחלתי לפני כמה חודשים להתעסק בענייניו של אבי ע"ה, אני חש כמו בשיחה של הרבי המפורסמת "ישלח מלאכו לפניך" – לא רק איתך, אלא גם לפניך. אני חש ברכה מאוד מיוחדת. מבחינה רציונאלית, אבא שלי נתן הכל לעניינים של הרבי - וכולם ידעו את זה, לכן כולם רוצים להחזיר לו. על דרך שאמרו בליובאוויטש: "בישיבה נותנים לתמימים הכל – אבל גם הבחור נותן את כל-כולו".

ואי אפשר בלי נושא "בוער". איך מתקדמות ההכנות לנסיעת קבוצת הבנות – כ"ב שבט? האם כל מוסדות החינוך מאפשרים לבנות להצטרף לקבוצה?

"קודם כל, מטבע הדברים, מנהלי המוסדות יש להם אחריות על חינוך התלמידות. כשהם צריכים לשקול להטיל אחריות בידיים אחרות, ובפרט באמצע שנת לימודים, אין דבר שהוא מובן מאליו.

"אצל אבי ע"ה, סמכו עליו ונתנו לידיו את האחריות לעשות את המסע, וכידוע, אף פעם לא התחרטו על זה... מסע חינוכי ממדרגה ראשונה, חינוך לשליחות.

"כעת, שאבי נפטר ע"ה, נוצר חלל, ובניית הקשר עם המוסדות זה תהליך שלוקח זמן. אפשר בהחלט להבין מוסדות שמעכבים תלמידות לצאת. מי לוקח אחריות? מה יקרה אם כך, או אחרת וכו'.

"בגלל שמטבע הדברים, נכנסתי לעוד עניינים דחופים של אבי ע"ה, לא יכולתי עד עתה להכנס ולהתמסר רק בדבר הזה. בקרוב נקיים בע"ה אסיפה עם כל מנהלי המוסדות בעניין. צריך להבין, שהמפעל החל כמשהו מצומצם, והתפתח ברבות השנים לבעל ממדים גדולים, וצריך לתת את הדעת על שאלות כבדות משקל. מאוד יתכן שנצטרך 'לחשב מסלול מחדש'.

"אני אומר את זה למנהלים: אצלי ברור ומונח שאין שום זכות להתחלה בלי שזה מגיע מתוך המוסדות. כך הרבי חינך – שיש הנהלה. שם זה מתחיל ושם זה נגמר. זה התחיל דווקא מתוך מוסדות החינוך, שפנו לאבא שלי לארגן את הנושא. אנו פועלים אך ורק כבאי-כח של המוסדות. נשב עם כולם ונגיע לעמדות משותפות ורק מהמקום הזה נמשיך הלאה, כולל לטווח הארוך בע"ה.

"אצל אבא, כל פעם היתה התארגנות מחדש. היות והכל התפתח לממדים גדולים, צריך לתכנן לטוח ארוך ולשנים קדימה. המשפחה ממשיכה את המפעל החשוב הזה ודווקא כעת, אחרי פטירתו של אבא, כ"ב שבט הקרוב בשנת 'הקהל', יהיה מושקע ומיוחד בע"ה. יש כבר כמה מוסדות ולמעלה ממאה נרשמות, והמשפחה מעוניינת להרחיב את מעגל המשתתפות. אני מאמין שאחרי שנשב עם כל המוסדות יהיו מצטרפות נוספות, אך ברור שכל בת באופן פרטני תצטרך אישור מההנהלה במקום בה היא לומדת.

"הנסיעה לכ"ב שבט-כנס השלוחות, מעצימה את הפעילות החינוכית בדרך השליחות של הרבי", מסכם הרב לוי צייטלין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.