מערכת COL | יום כ"ט כסלו ה׳תשע״ו 11.12.2015

האם יש היתר להזיז את החנוכייה בשבת? ● בירור הלכה

מדליק נרות חנוכה בערב שבת , והנרות דולקים בשבת, האם יש התר להזיז את החנוכייה או את הבסיס עליו מונחת החנוכייה (המגש ,השולחן הכיסא), והאם יש לחכות עד שהנרות יכבו או שניתן להזיז גם כשהנרות דולקים?  ● הרב מרדכי צבי דוברבסקי רב קהילת חב"ד בראשל"צ  להזיז את החנוכייה בשבת
האם יש היתר להזיז את החנוכייה בשבת?  ● בירור הלכה
הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה מדליק חנוכייה. צילום: י. בלינקו
הרב מרדכי צבי דוברבסקי רב קהילת חב"ד בראשל"צ

שאלה: מדליק נרות חנוכה בערב שבת , והנרות דולקים בשבת, האם יש התר להזיז את החנוכייה או את הבסיס עליו מונחת החנוכייה (המגש ,השולחן הכיסא), והאם יש לחכות עד שהנרות יכבו או שניתן להזיז גם כשהנרות דולקים?

כדי לבאר את הדין יש להסביר את המושג "בסיס לדבר האסור בשבת".

חכמים הבדילו בין מוקצה קל לבין מוקצה חמור. מוקצה קל- חפצים שמותר לטלטל לצורך גופו או לצורך מקומו (במקרה שהאדם זקוק להשתמש בחפץ לצורך דבר המותר בשבת או צריך את המקום בו נמצא החפץ). לבין מוקצה חמור- שאסור לטלטלו לצורך גופו ומקומו, ואם לפני כניסת שבת מניח מוקצה חמור על חפץ (מגש או שולחן) שאינו מוקצה, בכוונה שיישאר שם לשבת או עד לאחר בין השמשות (ספק יום ספק לילה), הופך החפץ למוקצה חמור, גם אם המוקצה נשמט ממנו בשבת. וזהו בסיס לדבר אסור.

כדי להזיז בסיס לדבר אסור, יש להניח לפני שבת דבר המותר בעל חשיבות העולה על החפץ האסור, כמו לחם או יין שחשובים לסעודה וכך מותר להזיז את הבסיס לצורך גופו או לצורך מקומו, ןלא לצורך עצמו (להגן על המוקצה עצמו), אך תחילה ינער(יגרום למוקצה שיפול),אם אין אפשרות להפיל אם מסיבה שזקוק למקום או שיזיק לבסיס (שמצד עצמו אינו מוקצה) מותר להזיז עם המוקצה.

לכן כשמדליק את החנוכייה, האש היא מוקצה חמור (שאינה ראויה לשימוש כלל) הפתילה בסיס לאש, כוסית השמן בסיס לפתילה, החנוכייה בסיס לכוסית, המגש או השולחן בסיס לחנוכייה, ואסור לטלטל גם אחרי שכבו הנרות. אם צריך את המקום לצורך מעבר או סגירת הדלת, מותר להזיז מבלי להפיל את הנרות כיון שאם יפיל את הנרות לא יוכל לעבור או לסגור את הדלת. ואם לצורך גופו, שצריך את הכיסא עליו מונחת החנוכייה, יניח על המגש לחם או יין ,יוריד את המגש מהכיסא מבלי לנער את החנוכייה, שלא יישברו הכוסיות.

כל האמור חל גם אם הנרות עדיין דולקים ובלבד שיזיז בזהירות .

להזכיר, שכל ימי החנוכה, אין להזיז את נרות החנוכה עד חצי שעה אחר צאת הכוכבים, ולכן כל האמור הוא מזמן זה והלאה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.