מערכת COL | יום כ"ח כסלו ה׳תשע״ו 10.12.2015

מי היה הרב שמואל סגל ע"ה? ● לדמותו של 'החסיד הנסתר'

בכפר-חב"ד הלך השבוע לעולמו הרה"ח ר' שמואל סגל, מוותיקי כפר חב"ד ● כולם בכפר הכירו אותו, הכירו-ולא-הכירו. יהודי חסידי ו'פנימי' מבוגרי ישיבת תות"ל המפורסמת בפרדס בלוד, חסיד שעשה הכל בהצנע לכת גדול ● הגאון הרב מאיר-צבי גרוזמן מראשי הישיבה המרכזית מספר על לילות ההתמדה ב'פרדס' בלוד, חה"כ לשעבר של ש"ס, אברהם מיכאלי, מספר בערגה על שיעור התניא בבקרים עם המנוח ור' משה הורביץ מספר על הדקדוק בקריאת התורה ● מגזין שישי  לדמותו של ר' שמואל סגל ע"ה
מי היה הרב שמואל סגל ע
הרב שמואל סגל ע"ה

צבי סופר

תושבי כפר חב"ד איבדו השבוע דמות מיוחדת במינה, שהיתה חלק בלתי נפרד מכפר חב"ד. מצד אחד, כולם הכירו את ר' שמואל סגל ע"ה. בבית הכנסת בתפילות, בקריאת התורה כ"בעל קורא" מעת לעת בחדר שני, לומד בשיעור תורה עם אורח או מתפלל מזדמן, או סתם נוסע ברכבו ועוצר 'טרמפ' לעובר אורח.

מאידך, כששואלים בכפר על ר' שמואל יותר פרטים, לא כל אחד יודע לומר שהכירו, ולספר עליו. המשימה לשרטט קווים לדמותו לא היתה קלה במיוחד, בגלל התנהלותו שהיתה ב"הצנע לכת" גדול.

"ירא שמיים בתכלית"

ר' משה הורביץ, מי ש'חי' את כפר חב"ד, נאות לספר כמה דברים על ר' שמואל: "ר' שמואל היה מבחין באנשים חדשים שהגיעו לכפר, ומיד היה 'תופס' אותם ולומד איתם חסידות. ר' שמואל היה גם בעל קורא, וכשהיו מניינים בחדר שני, קרא בתורה. מאוד היה חשוב לו הדקדוק בקריאה", מספר ר' משה. "היה ירא שמיים בתכלית".

תושב כפר חב"ד, נזכר באפיזודה על ר' שמואל: "בתחילת שנות הממ"ים, כשבכפר עדיין היו הצריפים הישנים של חיידר אידיש, ר' שמואל היה מוזמן כאיש מקצוע בעל ידיים טובות, לתקן הדרוש תיקון".

מסתבר, שר' שמואל שילב באופן מעניין מצד אחד 'איש השכלה', ומצד שני גם איש מעשה. וכך סיפר לנו אחד מוותיקי הכפר: "ר' שמואל היה לפני שנים רבות נגר עם 'ידיים טובות'. בשנות הכפ"ים עבד כמלמד בתלמוד תורה בכפר. בשנים מאוחרות יותר, לימד חסידות בישיבה בבת ים. הוא היה דמות ששילבה תורה ועבודה".

בעקבות הסיפור על שיעורי החסידות של ר' שמואל עם אורחים, התבררה לנו עובדה מעניינת: עוה"ד מר אברהם מיכאלי, מי שהיה ח"כ מטעם ש"ס, וכיום משמש בתפקיד נציג ש"ס בהסתדרות, למד גם הוא שיעורי חסידות עם ר' שמואל ב'בית מנחם'.

יצרנו קשר עם מר אברהם מיכאלי, וכך סיפר לנו: "לפני כ-10 שנים - עוד לפני שהייתי חבר כנסת – הייתי מגיע מאור יהודה הסמוכה, להתפלל בכפר חב"ד. ר' שמואל ע"ה דרבן אותי להישאר אחרי התפילה ללמוד איתו חסידות. למדתי אתו תניא, זה היה משהו מיוחד, בצורה ממחישה ומרתקת. אני יכול לומר שלא כל אחד לומד בצורה עמוקה כל כך. השיעורים הללו הותירו בי רושם מיוחד".

ר' שמואל סגל ע"ה, התייחס באופן מיוחד, גם לאנשים שלא הכיר. מספר מיכאלי: "הייתה לו טביעת עין מיוחדת, וידע להתייחס בצורה יפה, ובלי שהכיר אותי בכלל".

מיכאלי מגדיר את ר' שמואל לא פחות מ"צדיק נסתר": "היה יהודי תקיף במידה מסויימת, לפחות מבחינה חיצונית. אבל כשיהודי בא להציע לך ללמוד תניא, ובצורה לבבית, לא היה אפשר לסרב. אחרי זמן מה חשבתי לעצמי: הוא צדיק נסתר".

פן מעניין ונסתר בחיי ר' שמואל, חושף לנו מיכאלי: "באחת השיחות שלי איתו, הוא סיפר לי על הסיוע שהוא מעניק ומגייס לבחורי ישיבה, והציע לי להצטרף. הוא אמר לי: "לא משנה כמה יש לך, ומה היכולת. תמיד תעזור למי שאתה יכול". נודע לי, שאכן הוא עשה מאמצים גדולים וגייס גם אחרים לסייע לנזקקים".

מאז אותם ימים, מיכאלי נכנס לעשייה הפוליטית והגיע לכפר חב"ד רק לעיתים רחוקות. "כשהוזמנתי לכפר חב"ד לאירועים כמו י"ט בכסלו ואחרים, הייתי פוגש בר' שמואל, והקשר נשמר".

לפני כשנה, פגש אברהם מיכאלי את ר' שמואל בכפר חב"ד בפעם האחרונה. "הוא כבר היה חולה על כסא גלגלים, אבל מיד זיהה אותי. יהודי יקר, חבל על דאבדין", אומר מיכאלי בצער.

נכדו של ר' שמואל סגל ע"ה, יבדלח"ט יוסף יצחק יצחקי, מספר מזווית הראיה שלו על סבו: "את סבי אני זוכר כאחד שעזר לכולם, ותמיד היה מציע עזרה. היה אדם חם לזולת. פעם שאלתי אותו: "סבא, למה אתה עוצר לכל אחד 'טרמפ'? והוא ענה לי: "למה יש לי רכב? לעזור לאנשים..." יום אחד, סבא שלי קורא לי: "אתה רואה כאן אופניים חדשות בחוץ לא נעולות? תקח ותנעל אותן". כזה הוא היה, אכפתי לזולת".

"היה רואה אנשים בבית הכנסת, היה שואל אותם "איפה אתה עושה קידוש? בא אלי הביתה". עשה מעשי חסד. בשבתות היה מאריך בניגונים, היה דמות דומיננטית במשפחה."


ר' שמואל סגל, עם שכנו ר' מאיר פרידמן ע"ה

מתפלל באריכות

יוסף יצחק זוכר במיוחד את התפילות הארוכות. "היה ירא שמיים. הוא היה מתפלל לבד באריכות, ואחר כך משלים במניינים 'קדיש' 'קדושה' ו'ברכו'. היה בעל קורא כשהיו מניינים נוספים בחדרי בית הכנסת. לא היה לו קול חזק, אבל היה נחוש, ובעל קורא טוב.

"לפני כ-20 שנה, היה מוסר שיעורי תניא ברדיו בדרום. גם עם אורחים שהגיעו לבית הכנסת למד חסידות. היר"ש והחסידות היו טבועים אצלו, הרי למד עוד בישיבה המפורסמת עם המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן – בפרדס בלוד".

"קירב יהודים לחסידות"

כדי לשמוע על הימים בהם למד 'בפרדס' בישיבה בלוד, שוחחנו עם הרב מאיר צבי גרוזמן, היום מראשי ישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד.

"למדנו אז בישיבה בלוד, ששכנה בפרדס, יחד עם ר' שמואל סגל ע"ה. תמיד היה בעל יראת שמים , אהב ללמוד. לאחר זמן כשכבר עזב את הישיבה, היה מגיע בכל 'ליל שישי' עם ר' זושא ריבקין, ויחד לומדים כל הלילה עד לאור הבוקר. למדו גם 'נגלה' וגם חסידות.

עובדה מעניינת נוספת, חושף בפנינו הרב גרוזמן: "לפני שהתחיל את שיעורי החסידות שלו עם מקורבים ברבים, הוא למד עם אנשים באופן פרטי, וקירב כמה וכמה לחסידות חב"ד, אנשים שהקימו ברבות השנים בתים לתפארת".

מסכם הרב גרוזמן: "הוא פעל בשקט, עשה הכל בלי להתבלט כלל".

יהי זכרו ברוך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.