מערכת COL | יום כ"א כסלו ה׳תשע״ו 03.12.2015

השליח ש'הפך' את צפון ת"א: "פועלים בדרכי נועם" ● מיוחד

בצפון ת"א הישן נערכה השבוע חגיגה משולשת: חנוכת בית הכנסת, הכנסת ספר תורה, וציון 13 שנה לפעילות בית חב"ד במקום. שלושה אירועים השזורים זה בזה, ומספרים את סיפורו של בית חב"ד, עם השליח ש'כבש' את צפון ת"א, הרב מנחם הכט ● בראיון מיוחד ל-COL הוא מספר לראשונה על פעילות ושרשרת האירועים המרגשים ● וגם: מה הקשר לפיצוץ גשר מעריב? ● מגזין שישי  מהפך בצפון ת"א
השליח ש'הפך' את צפון ת
הרב הכט בחגיגות השבוע (צילומים: שניאור שיף)
משה בן-חיים

אנשי עסקים, אנשי רוח, עמך, ורבנים, הגיעו לשמוח בשמחת בית הכנסת "בית יעקב – אהל רבקה" הוותיק, שמכונה בפי כולם - כמה פשוט: "בית חב"ד – צפון ת"א הישן".

ההתרגשות הגדולה שליוותה את המעמד, השמחה הגדולה והריקודים, הביעו יותר מכל את הקשר המיוחד שנרקם בין אנשי הקהילה לבית הכנסת ולמפעל הגדול של בית חב"ד, המציין גם 'בר מצווה' לפעילותו.

מבלי להיכנס לעלות השיפוץ המדויקת, - מספיק שנציין שכל מי שנכנס לבית הכנסת, 'נעתקת נשימתו' לרגע, והוא מתפעל מהיופי וההדר שהושקעו בו בטוב טעם – כיאות לבית ה'. (ניתן להתרשם
בגלריה שפורסמה אצלינו).

על "מאחורי הקלעים" של האירוע הגדול, מספר השליח הרב מנחם הכט בשיחה מיוחדת שקיימנו עמו.

נתחיל מההתחלה, איך החלה השליחות שלך בצפון ת"א?

הרב הכט: "אנחנו 13 שנה בצפון ת"א הישן. הפעילות שלנו במקום החלה כשמוניתי לרב בית הכנסת, והצטרפנו לצבא השלוחים בת"א בראשות השליח הראשי הרב גרליצקי שיחי' (שכאן המקום לציין את אוירת האחדות המיוחדת שקיימת בין השלוחים בת"א הנזקפת לזכותו של הרב גרליצקי שדואג תמיד להעניק תמיכה ועידוד) ומאז פעילות הלכה והתרחבה וכיום ב"ה הבית חב"ד שוקק פעילות בהרבה תחומים.

"סיפור שיפוץ בית הכנסת, החל לפני כשנה. יש יהודי בצרפת, שהתקרב ע"י חמי שיחי', השליח בטולוז הרב יוסף יצחק מטוסוב. לאחר הפיגוע ב"היפר כשר" בפריז, גמלה בליבו החלטה, לעזוב הכל ולעבור להשתקע בארץ ישראל. ביום אחד, הוא מכר את כל עסקיו, ועבר להשתקע בארץ.

"בארץ הוא נקשר מאוד לבית חב"ד, והחליט לסייע בתרומה משמעותית לשיפוץ בית הכנסת. זו הייתה הדחיפה הגדולה, לכל הפרויקט הזה".

השגחה פרטית על כל צעד ושעל

הרב הכט יודע לספר על "השגחה פרטית" על כל צעד ושעל בתהליך השיפוץ: "בית הכנסת הזה נחשב למיוחד מיוחד מבחינה ארכיטקטונית. בנה אותו אדריכל בעל-שם. עבודת התכנון הייתה מאוד מורכבת, בגלל הצורך לשמר את הסגנון הייחודי הקיים, וביחד עם זה, לתת עיצוב חדש ומודרני לבית הכנסת.

"בפועל השיפוץ כלל את כל פנים בית הכנסת, מה שנקרא 'מהמסד ועד לטפחות'. כל מי שנכנס היום לבית הכנסת, מתפעל מאוד, משהו שמדהים את כולם. הכל נעשה בטוב טעם ובניצוחו של האדריכל ר' ידידיה חסין.


בית מקדש מעט בתפארתו, לאחר השיפוץ (צילום: שניאור שיף)

נקל להבין שתהליך שיפוץ שכזה אורך זמן רב. אך היו נסיבות שאילצו את הרב הכט לסיים עם הבנייה בזמן קצר; הוא משחזר: "היינו בלחץ. גם התפללנו ולמדנו בינתיים במקום זמני וצפוף, וגם התורם ביקש שנשתדל לסיים את התהליך לקראת בר המצווה של בנו".

וכך, נכנס הרב הכט, יחד עם המסייעים לו, לתקופה לחוצה במיוחד. אנשי מקצוע אמרו לו שאין שום סיכוי לעמוד ביעד, והיה צריך להפעיל אנשים סביב השעון. לדוגמא מספר הרב הכט, שאת עבודות האלומיניום המורכבות, אף אחד לא היה מוכן לקחת לביצוע בשום מחיר, משום שידעו בוודאות שאין סיכוי לעמוד ביעד הזמן המבוקש.

"בפועל, התקשרתי לבעל מפעל גדול של אלומיניום ואמרתי לו: 'זה בשביל הרבי, זה חייב להצליח!...'. הוא התגייס במלוא הכח, דחה פרוייקטים של חברות בנייה גדולות, והצליח לסיים במועד את כל ההזמנה של בית הכנסת... כל מי שמבין בתחום, אמר שזה נס". כמו בעניין עבודת האלומיניום, כך גם בנושאים אחרים.

בסופו של דבר בס"ד, יכלו לברך בצפון ת"א על המוגמר, לשם ולתפארה...

מי שראה את התמונות
שפרסמנו השבוע יכול היה להתרשם מציבור המשתתפים המגוון בשמחת בית הכנסת. מה המשותף לכולם?

"אכן יש קהל מגוון. יש בעלי עסקים, אנשי תרבות, ובעלי מקצועות חופשיים. אלו אנשים אינטלקטואלים שמחפשים תוכן ומשמעות, עם קשר לקהילה, יותר או פחות. כולם שמחו בשמחת בית הכנסת והקהילה".


חלק מהמשתתפים באירוע הגדול (צילום: שניאור שיף)

נחזור רגע להתחלה. איך בהתחלה קיבלו אתכם בשכונה מי שמכונים בלשון העם, 'הצפוניים'?

"בהתחלה 'לא סופרים אותך' - בשפה העממית. זו הייתה ההרגשה שלי בהתחלה. מאידך, לא הרגשתי אף פעם התנגדות עקרונית עוינת או משהו. יחד עם זאת, תמיד עבדתי בדרכי נועם, ואנשים חשים בכך ומכבדים".

"ספגנו שליחות בבית"

אם יורשה לי לשאול, רכשת נסיון בבית אביך שיחי' – השליח ורבה של אילת – שסייע לך בצעדים הראשונים?

"גם אני וגם רעייתי גדלנו בבית שכל כלו ספוג שליחות, והדוגמא שראינו וחווינו מאוד עזרה לנו להתמודד גם מול קשיים. אתה מגיע למקום שבכדי לעניין אנשים, צריך להשקיע הרבה יותר. הרבה מאמץ ויצירתיות, עד שרואים את הפירות.



"היום ב"ה בית הכנסת מלא מפה לפה, השתנה בלי הכר. כשאתה עובר בשכונה ואומר שלום לכולם, בסופו של דבר לא נשארים אדישים, מאוד חשוב מה אתה משדר".

רבה של תל אביב הוזמן באירוע כאורח כבוד והפגין חיבה מיוחדת. הוא נחשף לפעילות שלכם?

"יש לי ידידות עם הרב לאו. הוא גם התגורר בעבר מאחורי בית הכנסת ומכיר היטב את כל המייסדים. גם עם אבי שיחי' יש לו הכרות רבת שנים. מעבר לכך, הוא מכהן כרב העיר, ולא בכל יום מתבצע אירוע מיוחד שכזה".


הרב לאו יחד עם הרב הכט באירוע (צילום: שניאור שיף)

מה הסיפור מאחורי הכנסת ספר-התורה?

"היה יהודי ממתפללי בית הכנסת הוותיקים. ערירי היה, וחלומו הגדול היה להכניס ספר תורה לזכותו לבית הכנסת. הוא היה מעורב בכל הפרטים, כולל תיאום עם בני שיביא בחורים מהישיבה לרקוד ולשמוח בהכנסת ספר התורה. לצערנו הרב, קצת לפני שספר התורה היה מוכן, הוא נפטר. החלטנו בתיאום עם אחייניו, שהכנסת ספר התורה תהיה יחד עם חנוכת בית הכנסת. כעת הספר הוא לעילוי נשמתו".


השמחה הגדולה בהכנסת ספר התורה (צילום: שניאור שיף)

מה ריגש שאותך במיוחד באירוע?

"גילוי הלב המרגש של צעיר מהשכונה, שכיום מכהן כחבר מועצת העיר, מטעם מפלגה שבאופן גלוי קצת רחוקה מיהדות. הוא סיפר בנאומו על הקשר החם שלנו שנמשך הרבה שנים, ואיך שלימדתי אותו להניח תפלין ולהתפלל. ואז הוא הפתיע אותנו וסיפר שעד היום הוא מקפיד להניח תפילין כל יום".

המשפט שאמר בנאומו, ריגש את הנוכחים: "לפני כמה חודשים, פוצץ כאן בעיר 'גשר מעריב'. פה, במקום הזה, נבנה בעיר גשר חדש, לקרב ולחבר את עם ישראל".

הרב מנחם הכט מסכם: "אנו תפילה כי המקום אכן יוסיף ויחבר את עם ישראל לקב"ה. בתוספת משתתפים חדשים בפעילות הבית חב"ד, ושנמלא את השליחות לרצון ונחת המשלח עד מילואה בביאת משיח צדקינו תיכף ומיד ממש".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.